گزارش یک موسسه تحقیقاتی از موقعیت پایگاه‌های ایران در سوریه

«سپاه پاسداران و نیروهای وابسته به آن در سوریه ۱۲۵ مقر و پایگاه نظامی دارند»

ایران از حامیان اصلی بشار اسد در سوریه به‌شمار می‌رود

پژوهشی که یک موسسه تحقیقاتی ترکیه‌ای انجام داده، ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی ایران پس از روسیه، آمریکا و ترکیه؛ بیشترین حضور نظامی را در سوریه دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که موسسه تحقیقاتی ترکیه‌ای جسور Jusoor اوایل ماه جاری میلادی منتشر کرد، ایران اکنون در ۱۰ استان سوریه حضور نظامی دارد که دست‌کم ۱۲۵مقر و پایگاه سپاه پاسدارن و شبه‌نظامیان طرفدار ایران از جمله آن‌ها است.

مقامات تهران این گزارش‌ها را تایید نکرده و همواره تاکید دارند که حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در سوریه مستشاری و مشاوره‌ای است. سوریه نیز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از این موسسه تحقیقاتی، در استان درعا در سوریه تعداد زیادی پایگاه ایرانی وجود دارد. ایران در ۳۷ نقطه از این استان حضور نظامی دارد. ۲۲ پایگاه دیگر که گفته می‌شود با جمهوری اسلامی در ارتباط است، در دمشق و حوالی آن قرار دارد.  ۱۵ پایگاه هم در حلب وجود دارد. در قنیطره و سویدا، هر کدام پنج پایگاه ایرانی قرار دارد.

این روزنامه اسرائیلی با اشاره به این که چند حمله به پایگاه نظامی امام علی و دیگر پایگاه‌ها در استان دیرالزور به اسرائیل نسبت داده شده‌، افزود: «گزارش موسسه پژوهشی Jusoor  نشان می‌دهد که ۱۳ پایگاه نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی در این منطقه وجود دارد. پایگاه بوکمال، یکی از این پایگاه‌ها است که در نزدیکی مرز عراق واقع است و هزاران نیرو در آن مستقر هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعه این موسسه تحقیقاتی ترکیه‌ای نشان می‌دهد که دفاع خوبی از این پایگاه نظامی صورت می‌گیرد و از آن به عنوان آنچه که «پایگاه اصلی قاچاق اسلحه در محور شیعه» خوانده شده، استفاده می‌شود.

تهران می‌کند در منطقه هدف صلح و ثبات را دنبال می‌کند و اتهام قاچاق سلاح را نمی‌پذیرد.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، ایرانی‌ها از نزدیک شدن به اسرائیل و ترکیه هم خودداری نکرده و شش پایگاه در لاذقیه، شش پایگاه در حمات، چهار پایگاه در ادلب و ۱۲ پایگاه در حمص دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ایران حامی نظامی اصلی رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، ترکیه هم مانند اسرائیل نمی‌خواهد شاهد برپایی زیرساخت نظامی گسترده به دست ایران در سوریه باشد، اما دلایل عدم  تمایل این دو کاملا متفاوت است.

در حالی که ترکیه نگران حضور نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در مرزهای شمالی خود است، اما ترکیه که روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارد، حضور نظامی ایران را مانع تسلط بر بخش‌های شمالی سوریه می‌داند.