رهبران جهان: به مردم لبنان کمک می‌کنیم، نه به دولت

کشورهای جهان بر سر کمک اضطراری ۲۵۲ میلیون یورویی به لبنان به توافق رسیدند

به دنبال تظاهرات گسترده ضد دولتی دو وزیر کابینه استعفا دادند-JOSEPH EID / AFP

کشورهای جهان بر سر کمک اضطراری ۲۵۲ میلیون یورویی (۲۲۸ میلیون پوند)  به لبنان به توافق رسیدند. سه‌شنبه گذشته انفجاری بیروت را ویران کرد، و در پی تظاهرات گسترده ضد دولتی، دو وزیر کابینه استعفا دادند.

اعانه‌دهندگان بین‌المللی یکشنبه در کنفرانسی مجازی این تعهد را ابراز کردند – کمتر از یک هفته پس از آن که انفجار مرگبار بیروت دستکم ۱۵۸ کشته و بیش از شش هزار زخمی بر جای گذاشت و پهنه وسیعی از شهر را با خاک یکسان کرد.

همان روزی که مقامات جهانی برای گفتگو در‌باره کمک اضطراری به لبنان گردهم آمدند، وزیر اطلاعات و وزیر محیط زیست لبنان کناره‌گیری کردند.

منال عبدالصمد، وزیر اطلاعات، وقوع انفجار و قصور دولت در اصلاحات را دلیلی استعفایش اعلام کرد.

همزمان، دمیانوس قطار، وزیر محیط زیست و از متحدان اصلی نخست وزیر حسن دیاب، گفت که دولت فرصت‌های متعددی برای اصلاحات را از دست داده است.

یکشنبه در دومین روز تظاهرات اعتراضی، پلیس برای پراکنده کردن معترضانی که سنگ پرتاب می‌کردند و راه منتهی به پارلمان را بسته بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

روز یکشنبه ولید جمال، تظاهرکننده بیکار، به رویترز گفت:« ما به مسئولان فرصت های بسیاری دادیم که به ما کمک کنند اما آن ها همواره کوتاهی کردند.»

شمار تظاهرکنندگان نسبت به روز شنبه که شاهد اعتراض هزاران نفر بود، کمتر شده‌ بود.

خشم از دولت پس از انتشار گزارشی‌هایی مبنی بر این که دولت سال‌ها از وجود ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم –که علت انفجار شمرده می‌شود- خبر داشت ولی کاری نکرد.

ولی حتی پیش از انفجار هم لبنان شاهد تظاهرات انبوهی علیه دولت بود، دولتی که معترضان آن را فاسد و مقصر بدترین بحران اقتصادی دهه‌های اخیر می‌دانند.

روز یکشنبه اعانه‌دهندگان بین‌المللی وعده کردند که کمک‌های خود را مستقیما به مردم لبنان تحویل خواهند داد، و تاکید کردند که هیچ پولی به دولت آن کشور پرداخت نخواهد شد، چون بیم فساد می‌رود.

شرکت کنندگان در کنفرانس مجازی کمک اضطراری خود را بر تامین دارو و یاری‌رسانی به بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها، تامین خوراک و مسکن متمرکز خواهند کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و میزبان این کنفرانس، در آغاز جلسه گفت که سازمان ملل در لبنان باید واکنش بین‌المللی به انفجاری را که بیروت را ویران کرد هماهنگ کند.

آقای ماکرون از طریق ویدیو گفت: «وظیفه امروز ما این است که سریع و موثر عمل کنیم، کمک‌های خود در صحنه را هماهنگ کنیم تا هر چه زودتر به دست مردم لبنان برسد.

وی افزود: «نقش ما این است که در کنارشان باشیم. آینده لبنان در خطر است.»

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که کمک بین‌المللی شامل حمایت از تحقیق و تفحصی مستقل در باره انفجار ۴ اوت هم خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول کنفرانس، که رهبران بین‌المللی و مقامات دولتی در آن شرکت داشتند، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز خواهان «تحقیقی شفاف و مستقل» در‌باره انفجار شد.

به گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شرکت کنندگان گفت که کشورش آماده ادامه تامین کمک به لبنانی‌ها است.

انفجار پهنه وسیعی از شهر را ویران کرد و بیش از ۲۵۰ هزار نفر را بی‌خانمان و بناهای بیشماری را نابود کرد.

انتظار می‌رود آثار اقتصادی انفجار چشمگیر باشد، برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است تولید ناخالص داخلی لبنان را ۲۵ درصد کاهش دهد.

روز یکشنبه آن-ماری ترولین، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا، ۲۰ میلیون پوند کمک دیگر برای «یاری به مردم لبنان» وعده کرد، علاوه بر پنج میلیون پوندی که این کشور قبلا وعده داده بود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش ۱۰ میلیون یورو (۹ میلیون پوند) دیگر به لبنان خواهد داد.

آقای ماس در بخشی از سخنانش گفت که لبنان پیش از انفجار با «چالش‌های مقهورکننده‌ای» روبرو شده بود، و افزود که «حتی پس از برداشته شدن بیشتر آوار»، کار زیادی در پیش خواهد بود.

فرانسه ۱۸ تن کمک پزشکی و ۶۶۳ تن غذا اختصاص داده، و سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا گفت ۱۵ میلیون دلار (۱۲ میلیون پوند) مستقیما به نیازمندان در بیروت – و نه به دولت لبنان – خواهد پرداخت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها

© The Independent