حزب‌الله لبنان هرگونه دخالت در انفجار بندر بیروت را دروغ خواند

در هیچ بخشی از صحبت‌های حسن نصرالله به کمک‌های ارسالی ایران اشاره نشد

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان -  AL-MANAR/Handout via REUTERS

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان عصر جمعه در سخنانی متهم کردن این حزب به دخالت در انفجار بیروت را دروغ خواند و نسبت به آنچه در این خصوص اعلام شده است انتقاد کرد. حسن نصرالله گفت :« حزب‌الله هیچ اطلاعی از امور بندر بیروت ندارد.»

پیشتر رسانه‌های جهان عرب در این کشور با اشاره به اینکه این انبار مربوط به ذخیره انبار مهمات و سلاح های حزب الله در بندر بیروت بوده است اخباری را در این خصوص منتشر کرده بودند.

در بیشتر این گزارش ها مساله شناخت و نظارت  جنبش حزب الله بر بنادر این کشور مطرح شده  و این حادثه را مرتبط به این حزب عنوان کرده بود.

سید حسن نصرالله با فتنه‌گر خواندن این افراد این اخبار را «دروغ بزرگ» عنوان کرد.

وی گفت ما بندر حیفا را بهتر از بندر بیروت می شناسیم و «مقاومت» ایجاب می کند که چنین شناختی از این بندر داشته باشیم ولی شناختی از بندر بیروت نداشتیم و هیچ کالائی در این بندر نداشتیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در واکنشی تند رسانه ها را بنگاه های دروغ پراکنی خواند.

دبیرکل جنبش حزب الله  توضیح داد  که از همان ساعات اول وقوع انفجار نیروهای سیاسی و رسانه‌ها گفتند که این انفجار مربوط به انبار موشک‌های حزب‌الله است و حزب الله مورد ظلم واقع شده است.

سید حسن نصرالله عنوان کرد :«این که برخی می‌گویند انفجار بیروت ناشی از مخازن و انبارهای موشکی حزب‌الله است، در حق ما بسیار ظلم می‌کنند. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد [منفجره] متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم».

وی دربخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به کمک های انجام شده از سوی نهادهای مردمی و بین المللی تنها با اشاره به سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان عنوان کرد :« اگر این سفر در خصوص کمک به لبنان باشد و در چهارچوب گفت و گو میان احزاب لبنانی مطرح باشد هیچ مشکلی ندارد و ما بیشتر به جوانب مثبت این سفر نگاه می کنیم. در این برهه می بینیم که مواضع بین المللی همه مثب بود وهمه با ملت لبنان ابراز همدردی کردند.»

دولت ایران از جمله هم پیمانان اصلی حزب الله لبنان در سالهای اخیر بوده است که همواره با حمایت های مالی خود به تقویت نیروی حزب الله لبنان در داخل و خارج از مرزهای این کشور یاری رسانده است ولی در هیچ بخشی از صحبت‌های حسن نصرالله در خصوص کمک های ارسالی توسط ایران اشاره نشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دو روز پیش گفت کشورش در حال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو به لبنان است.

تاکنون دو محموله کمک از سوی این کشور به لبنان ارسال شده است.

وی با اشاره به موضع گیری های مقام رسمی در لبنان در خصوص نبود ارتباط درخصوص انفجار بیروت و حزب الله لبنان عنوان کرد:« ممکن است چیزی موجب این انفجار شده باشد که از اراده انسان خارج است. برخی هنوز اصرار دارند این مخزن متعلق به حزب الله است. دلیل آن این است که به مردم بگویند آنچه ذخیره غذای شماف آرامش شما و خانه های شما را بهم ریخت حزب الله است.» وی این گروه را فتنه گر خواند.

دبیرکل جنبش حزب الله گفته های  برخی از رسانه‌ها و جریان‌ها مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر بیروت را مدیریت می‌کرد با تاکید رد کرد و گفت که ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد.

بعد خارجی این مساله را با اشاره به مرجعیت دینی چه مسیحی چه شیعی و چه سنی جریان های سیاسی و مقاومت و رهبران آنان و دیگر احزاب همه با ما همدردی داشتند و به ملت لبنان تسلیت گفتند و همچنین آمادگی خودشان را برای تقدیم مساعدت ها و کمک های خودشان اعلام کردند. حسن نصرالله در ادامه با اشاره به تحریم های دولت های اروپایی و آمریکا در رابطه با لبنان عنوان کرد اگر مشکل شما با یک حزب و حزب الله است فقط همان حزب را تحریم کنید و چرا ملت لبنان را تحریم می کنید؟ بسیاری از مردم در خارج از کشور هم برای کمک به ملت ما اعلام آمادگی کردند.

نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ما آشکار نبودن جنبه های مختلف انفجار لبنان گفت:«ابتدا باید بدانیم که این انفجار چه بوده و چه چیزی هدف قرار گرفته شده است و در انباری که منفجر شده است چه چیزی وجود داشته است. این حادثه بر اثر بی دقتی اتفاق افتاده یا عمدی بوده یا از قبل برای آن برنامه ریزی شده بوده است؟ این مساله را نمی توان از موضع گیری های سیاسی و بحث در فضای مجازی متوجه شد.»

سید حسن نصرالله اظهار داشت که موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده در مورد این حادثه و فاجعه مبتنی بر انحراف واقعیت‌ها بوده و بر اساس این قاعده که «دروغ بگو، تا همه باور کنند» است.

وی با اشاره به اینکه پیشتر قصد انجام یک سخنرانی را داشته است عنوان کرد امروز سخنرای خود را به انفجار در بیروت اختصاص داده است. قرار بود این سخنرانی روز چهارشنبه در مورد تحولات لبنان از اوضاع اقتصادی تا بحران سوخت در لبنان انجام شود ولی به دلیل انفجار لغو شد و سخنرانی به روز جمعه و مختص حادثه انفجار بندر بیروت اختصاص یافت.

حسن نصرالله در بخشی از سخنرانی خود عنوان کرد که دولت لبنان به توان رویارویی با این حادثه را نداشته و همه مردم دست به دست هم دادند.

این سخنان دبیرکل جنبش حزب الله  در حالی عنوان شد که پیشتر برخی رسانه ها با اشاره به نظارت و اشراف کامل حزب‌الله لبنان بر بندر بیروت و تمام مجاری اصلی دریایی و هوایی‌ این کشور عنوان کرده بودند که این انفجار می تواند جاصل نگهداری تسلیحات و مواد منفجره این حزب باشد.

حسن نصرالله در بخشی از سخنان خود گفت :«پیادمدهای این حادثه بسیار بزرگ بوده است پیامدهای اجتماعی و فردی و انسانی بسیاری برای مردم ابنان داشته است همچنین پیادمدهای اقتصادی بسیاری داشته است. در برابر یک فاجعه بزرگ قرار داریم. و باید شهر را بازسازی کنیم. این انفجار به همه مردم از هر مذهب و دینی خسارت وارد کرده است و در تاریخ معاصر لبنان با یک حادثه استثنائی مواجه هستیم.»

یک روز پس از انفجار در بندر بیروت، مسوولان این کشور عنوان کردند دو هزار و هفتصد تن نیترات آمونیوم که از هفت سال پیش در انباری در بندر بیروت نگهداری می‌شده باعث این فاجعه بوده است.  برخی رسانه های این کشور نیز این انبار را متعلق به جنبش حزب الله عنوان کرده بودند.