استقبال جامعه جهانی از برگزاری لویه جرگه مشورتی

ریاست این دوره لویه جرگه را عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی برعهده دارد

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در لویه جرگه - Press Office of President of Afghanistan / AFP

این لویه جرگه در مورد آزاد سازی یا عدم‌آزاد سازی ۴۰۰ جنگجوی طالب که به باور دولت افغانستان جز ( طالبان خطرناک) بوده و جنایت‌های سنگین بشری را مرتکب شده‌اند، به دولت افغانستان مشورت خواهد داد. 

به گفته معصوم استانکزی رئیس کمیته برگزاری لویه جرگه، در این دوره در حدود ۳۲۰۰ نماینده از سراسر کشور اشتراک دارند که ۷۰۰ تن از آنان زنان هستند. شهر کابل برای برگزاری لویه جرگه مشورتی از عصر روز پنجشنبه چهره کاملا نظامی به خود گرفته است و مسیرهای منتهی به محل برگزاری لویه جرگه مسدود است. همچنان ادارات دولتی و غیردولتی در شهر کابل روز شنبه نیز تعطیل عمومی هستند.

 نیروهای ناتو نیز در تامین امنیت شهر کابل با نیروهای امنیتی افغان همکاری می‌کند . ژنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان همراه با مسعود اندارابی وزیر داخله (کشور) افغانستان به سطح شهر کابل بیرون شده و تدابیر امنیتی را بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین سخنران لویه جرگه عبدالرب رسول سیاف بود. آقای سیاف ریاست لویه جرگه مشورتی را در سال گذشته به عهده داشت. او در سخنانش خطاب به رئیس جمهور غنی گفت که خون‌ریزی را در افغانستان را ختم کند. آقای سیاف همچنان از اعضای لویه جرگه درخواست کرد تا مشورتشان به صورتی باشد که زمینه ساز صلح در افغانستان باشد. آقای سیاف گفت که باید صلح هرچه زودتر در افغانستان تامین شود و خون‌ریزی در این کشور ختم شود.

آقای سیاف همچنان رسما  دکتر عبدالله عبدالله را به عنوان رئیس سومین لویه جرگه مشورتی به اعضا معرفی کرد و آقای عبدالله هم از اعتماد دولت افغانستان از وی سپاسگزاری کرد .

رئیس جمهور غنی در سخنرانی‌اش گفت که برگزاری لویه جرگه مشورتی نشانه تعهد وی به قانون اساسی است، زیرا او طبق قانون اساسی صلاحیت آزاد سازی این ۴۰۰ طالب زندانی را ندارد. آقای غنی همچنین گفت به باور او اعضای لویه جرگه در مورد آزاد سازی ۴۰۰ طالب تصمیم درست را خواهد گرفت. رئیس جمهور گفت طالبان وعده داده‌اند تا در صورت آزاد سازی ۴۰۰ زندانی طالب در سه روز آینده مذاکرات صلح آغاز خواهد شد. 

آقای غنی گفت که او به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان احترام دارد و تلاش‌های این کشور برای تامین صلح و ثبات در افغانستان تشکر کرد . آقای غنی گفت که لویه جرگه مظهر اراده مردم افغانستان است و در چند سال گذشته برگزاری آن باعث خیر برای مردم شده است . آقای غنی گفت در مورد لویه جرگه و روند صلح با رهبران کشورهای هند، ترکیه، ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه صحبت کرده است و آنان از روند صلح در افغانستان حمایت کرده‌اند.

واکنشها به برگزاری لویه جرگه مشورتی

طالبان مانند گذشته برگزاری لویه را ناموجه دانسته و گفته‌اند که این مساله کوچک نیاز به فراخواستن لویه جرگه نداشته است.

 به باور طالبان حکومت افغانستان هدف دیگری در قبال برگزاری لویه جرگه دارد که همانا (هوس تمدید قدرت نامشروع ، گسترش جنگ ، جلوگیری از صلح و تخریب روند مذاکرات بین الافغانی) است.  

اما دولت امریکا با استقبال از برگزاری صلح آن را قدمی برای آغاز مذاکرات صلح می‌داند. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا گفته است که شرکت کنندگان در لویه جرگه مشورتی قابل ستایش‌اند. وزیر خارجه آمریکا گفته که دولت امریکا می‌داند که اعضای لویه جرگه در کابل جمع شده‌اند تا در مورد  آخرین مانع بر سر راه مذاکرات صلح تصمیم گیری کنند .

زلمی خلیل زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان نیز در توییترش، برگزاری لویه جرگه را فرصت تاریخی برای گذشتن از مانع‌های بر سر راه مذاکرات صلح دانسته است. او نیز مانند وزیر خارجه امریکا گفته است که نتیجه مثبت لویه جرگه به معنای کاهش خشونت و آغاز مذاکرات است .

با این حال سازمان عفو بین الملل نیز در مورد برگزاری لویه جرگه واکنش نشان داده است و گفته است که در روند صلح افغانستان باید قربانیان در نظر گرفته شوند. 

عفو بین الملل گفته است که هزینه صلح نباید باعث نادیده گرفتن جنایت های صورت گرفته شده در افغانستان گردد.

لویه جرگه همچنان حاشیه‌های پر سر وصدا هم داشت. از جمله بلقیس روشن عضو مجلس نمایندگان افغانستان، در زمان سخنرانی رئیس جمهور غنی از جا برخاست و با فریاد خواستار عدم باج دهی به طالبان شد. او پارچه‌ای را روی دستش بلند کرده بود که در آن نوشته بود ( باج دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است) رئیس جمهور غنی نیز در جوابش گفت او باج نمی‌دهد و این مساله را او باید با همکارانش در میان بگذارد .

لویه جرگه همچنان در روز شنبه نیز کار خود را دنبال خواهد کرد و پس از آن مشوره‌های خود را در مورد رهاسازی یا عدم‌رها سازی ۴۰۰ طالب زندانی به حکومت ارائه می‌کند. حکومت نیز براساس این مشورت‌ها در مورد ۴۰۰ طالب تصمیم خواهد گرفت .

بیشتر از