صدای رسای اعتراض بلقیس روشن در حین سخنرانی اشرف غنی

نماینده مجلس افغانستان پلاکاردی را بالا برد: باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است

بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان افغانستان و یکی از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح

بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان افغانستان و یکی از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح در جریان سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور در تالار لوی جرگه به پا ایستاد و با صدای بلند آقای غنی را متهم به باج‌دهی به طالبان کرد و گفت که «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است، نباید به این گروه باج داده شود.»

خانم روشن، در کنار فریاد اعتراضش در لویه جرگه، بر روی پارچه سفیدی نیز نوشته بود: «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است.» وی از رئیس جمهور غنی خواست که از جانب مردم به طالبان باج ندهد.

رئیس جمهور غنی، در پاسخ به این اعتراض بلقیس روشن گفت: «من باج بده نیستم. شما همکاران‌تان را قانع کنید. تصمیم با شما است، باید همدیگر را در این مورد قانع کنید.»

اما خانم روشن، عضو لویه جرگه مشورتی صلح به حرف‌های آقای غنی گوش نداد و جمله‌اش را تحت عنوان «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت است.» بارها و بارها تکرار ‌کرد که نظم این نشست برهم خورد و سر انجام مسؤولین جرگه به زور او را از تالار خارج کردند. اما بعدتر ویدیوهایی که در صفحات اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که در جریان اخراج خانم روشن از تالار، از سوی یک عضو دیگر لویه جرگه بر زمین کوبیده می‌شود که این رفتار خشن با واکنش‌های تند مردم روبه‌رو گردید.

خانم روشن، پس از آن که از تالار لویه جرگه اخراج شد گفت: «من به نمایندگی مردم در این جرگه حضور یافتم و خواستم که صدای مردم را بلند کنم که کردم، اما آقای غنی حرف‌هایم را نشنید و زمانی که اعتراض کردم از طرف یک زن در داخل تالار مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و پس از آن گارد ریاست جمهوری من را از لویه جرگه اخراج کرد که خود نیز می‌خواستم خارج شوم چون حرفم شنیده نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از شهروندان افغانستان نیز خشونت به این عضو لویه جرگه را خلاف قانون اساسی و آزادی بیان می‌داند و تاکید دارند که باید حرف تک‌تک کسانی که در این لویه جرگه شرکت کرده‌اند، شنیده شود و به آن‌ها اجازه دهند که حرف دل‌شان هر چه است بگویند، نه این که مانند خانم بلقیس با خشونت از تالار اخراج شوند.

مریم حسینی، عضو جامعه مدنی این کشور است و می‌گوید:«من هم با نظر خانم بلقیس روشن موافقم که به طالبان وحشی نباید بیشتر از این باج داده شود. این گروه جز کشتار و ویرانی هیچ کاری بلد نیستند، اما زمانی که بانو روشن در مجلس اعتراض کرد، نباید صدای وی از سوی رئیس جمهور خاموش می‌شد. آقای غنی، اعتراضش را می‌شنید و پاسخ منطقی نیز ارائه می‌کرد، اما نکرد و اجازه دادند که با او خشونت شود و به زور از مجلس اخراج شد.»

بانو حسینی افزود: «در یک نظام که ادعای دموکراتیک دارد باید حرف شرین و تلخ شنیده شود و رئیس جمهورش که ادعای خدمت می‌کند، نباید اجازه دهد که شهروندانش به جرم این که صدای حق را بلند کرده‌اند خفه شوند.»

نادره رحیمی، نیز فعال مدنی است و گفت: «صدای برحق بانو بلقیس را خاموش ساختند و نباید چنین رفتاری علیه وی صورت می‌گرفت و مورد خشونت قرار می‌گرفت. واقعا متاسفم، اما به عبدالله عبدالله، ریئس این جرگه می‌گویم که باید بانو بلقیس را دوباره بخواهد و اجازه دهند که مردم بدون ترس و یا هراس دیدگاه‌شان را مطرح کنند و هر آن چه در دل دارند واضع و روشن بگوید.»

اما شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به اعتراض خانم بلقیس روشن، عضو لویه جرگه مشورتی صلح گفت: «برخی از اعضای مجلس که امروز در لوی جرگه اعتراض کردند، این فرصت را به شکل بهترش در اختیار داشتند، اما نباید یک نشست مهم و ملی را قربانی رفتار شهرت‌طلبانه با رویکرد حاشیه‌سازی نماییم.»

آقای مرتضوی افزود: «آزادی بیان حق مسلم و قانونی شهروندان است، اما اخلال یک جلسه مهم و ملی نیز سوال‌برانگیز است زیرا جرگه روی موضوعات اساسی بحث و مشورت می‌کند که تا سه‌ روز دیگر احتمالا مذاکرات شروع شود، اما حاشیه‌سازی برای این فصل مهم جفای بزرگی است که نباید صورت بگیرد.»

بیشتر از