پیش‌نویس جدید قطعنامه آمریکا علیه ایران به شورای امنیت ارایه شد

بلومبرگ: احتمال وتوی چین و روسیه وجود دارد

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل و آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان-SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به شورای امنیت ارایه داده است.

بلومبرگ با اشاره به اینکه این قطعنامه تقریبا شبیه پیش‌نویس قطعنامه قبلی است به نقل از کلی کرفت، نماینده آمریکا در شورای امنیت از احتمال وتوی آن از سوی روسیه و چین خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این قطعنامه خواستار متوقف ماندن فروش تسلیحات به ایران و پرهیز از ارایه هرگونه خدمات مالی، آموزشی یا فنی و مشاوره‌ای مرتبط با تامین، فروش، انتقال، تولید و نگهداری و یا استفاده از تسلیحات به ایران است.

آمریکا پیش از این نیز در پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت به گردش درآورده بود که در آن خواستار تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده بود. البته در این قطعنامه به فروش موردی سلاح با مجوز شورای امنیت اشاره شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های تسلیحات سبک و متعارف علیه ایران، پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

آمریکا و متحدان‌اش با ادعای تهدید‌هایی که لغو این تحریم‌ها و خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی جمهوری اسلامی متوجه ثبات و امنیت منطقه خواهد کرد، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هستند.

اما مقامات تهران می‌گویند این تحریم‌ها باید در موعد مقرر لغو شوند. روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت و داری حق وتو نیز که از جمله فروشندگان احتمالی سلاح به ایران پس از لغو تحریم‌ها به شمار می‌روند، می‌گویند باید قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است اجرا شود. بر اساس این قطعنامه تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای برجام لغو می‌شوند.

اما باوجود اشاره کلی کرفت به احتمال وتوی روسیه و چین، مقامات آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بودند که در این صورت مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد. این مکانیسم می‌تواند همه تحریم‌های بین‌المللی را در بازه زمانی ۶۵ روزه دوباره علیه ایران برقرار کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اخیرا به احتمال بازگشت تحریم‌های شورای امنیت اشاره کرده بود.

مکانیسم ماشه بخشی از ساز و کار حل اختلاف در برجام است که هم‌اکنون از سوی اروپا فعال شده است. با این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مکانیسم ماشه را به منظور فراهم آوردن زمان بیشتر برای مذاکره، تعلیق کرده است.
قطعنامه جدید آمریکا در حالی در شورای امنیت به گردش درآمده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله‌های سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تایید کرده است.

مقامات تهران این گزارش را رد کردند.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مورد عدم همکاری ایران با بازرسان برای بازرسی از دو سایت مورد نظر، ابراز نگرانی کرده است.

این موارد می‌تواند در همراهی برخی دیگر از کشورها با مواضع آمریکا موثر باشد.