آمریکا: پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران «خونریزی» بیشتری به بار می‌آورد

روسیه: مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هستیم

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل-SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

در حالی که کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به منزله «خونریزی» بیشتر در منطقه توصیف کرده، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود بار دیگر مخالفت مسکو با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را اعلام کرد.  

سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با محمدجواد ظریف، گفت: «موضع ما روشن است. ما با چنین تلاش‌هایی مخالفیم و هیچ دلیلی برای موفق شدن آن‌ها نمی‌بینیم.»

بر اساس گزارش «نیشن»، ظریف هم در این کنفرانس خبری گفت: «این مجوز بخشی از یک کل، یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که به عنوان توافق هسته‌ای ایران هم شناخته می‌شود. نقض مواد این قرارداد به معنی نقض کل آن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که روز گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی بر گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین، اظهارداشت که صلح و رفاه شهروندان ساکن مناطق فلسطینی اولویت این گروه‌ها نیست. او تصریح کرد که پایان تحریم‌های تسلیحاتی موجب می‌شود، حکومت ایران «بدبختی و خون‌ریزی بیشتری» در کشورهای مختلف منطقه به راه بیاندازد.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌های تسلیحات متعارف علیه ایران پنج سال پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

آمریکا و متحدان‌اش با طرح این ادعا که لغو این تحریم‌ها، تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه به‌شمار می‌رود، در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هستند.

روسیه و چین به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند در صورت رای‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی آمریکاِ به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، آن را وتو کنند. 

با این حال مقامات واشینگتن اعلام کرده‌اند که در این صورت مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد که به می‌تواند در بازه زمانی ۶۵روزه دوباره همه تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران برقرار کند.

ایران، چین و روسیه می‌گویند، آمریکا با توجه به خروج از برجام حق فعال کردن مکانیسم ماشه را از دست داده است.

اما واشینگتن ادعا می‌کند این حق را همچنان در اختیار دارد. در عین حال برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا است. اروپا در حال حاضر مکانیسم حل اختلاف را با تعلیق مکانیسم ماشه فعال کرده و می‌تواند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، این مکانیسم را فعال کند.