افزایش شدید خشونت جنسیتی علیه زنان آواره در دوران همه‌گیری کرونا

به گفته کنشگران رکود اقتصادی، قرنطینه سراسری و بسته شدن مرزها به خشونت جنسیتی دامن زده است

دیوان کان وکیل مدافع ارشد زنان و دختران در سازمان بین‌المللی پناهندگان همه‌گیری جهانی کرونا زنان و دختران را بیشتر در معرض خطرات قاچاق انسان و ازدواج اجباری قرار داده‌ است - Lionel BONAVENTURE / AFP

طبق گزارشی جدید خشونت جنسیتی علیه زنان و دختران آواره طی بحران کرونا شدت گرفته است.

طبق پژوهش سازمان بین‌المللی پناهندگان، قرنطینه سراسری، بسته شدن مرزها و رکود اقتصادی ناشی از وضعیت اضطراری در بهداشت عمومی باعث می‌شود خطر اعمال خشونت خانگی علیه زنان و دختران آواره به دست همسرانشان و هم‌چنین خطر دعوا و خشونت‌های جنسی، قاچاق انسان و ازدواج زودهنگام و اجباری افزایش یابد.

این پژوهشگران هشدار دادند با آن که برخی از آسیب‌پذیرترین جوامع در جهان توانسته‌اند تاکنون جلوی سخت‌ترین مرحله بحران کرونا را بگیرند، اما این وضعیت در حال تغییر است زیرا آهنگ ابتلا به این بیماری در کشورهای کم‌درآمد با بیشترین سرعت در حال افزایش است.  

بیش از ۷۹ میلیون پناهنده، پناهجو و آوارگان داخلی در سراسر جهان وجود دارد که حدود یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوان کان وکیل مدافع ارشد زنان و دختران در سازمان بین‌المللی پناهندگان در مصاحبه با ایندیپندنت گفت آشوب کرونا خانواده‌ها را دچار تنش‌های مضاعف کرده است و می‌تواند الگوهای قبلی آزار خانگی را پیچیده‌تر کند.

او گفت: «با توجه به آن که رکود اقتصادی قرنطینه سراسری و بسته شدن مرزها گزینه‌های پیش روی خانواده‌ها را برای تأمین ایمنی و ثبات اقتصادی کاهش می‌دهد، خشونت جنسیتی رو به افزایش می‌گذارد. همچنین بسیاری از خدمات حمایتی برای زنان و دختران خشونت‌دیده با ظرفیت کمتری ارائه می‌شود یا از بیخ و بن تعطیل است.

این فشار مضاعف و ناامنی اقتصادی که خانواده‌ها با آن روبه‌رویند خطر افزایش خشوت جنسیتی و مخصوصاً خشونت جنسی شریک زندگی زنان را علیه آنان افزایش می‌دهد. این موضوع به الگوها و روندهای موجود دامن می‌زند. درنهایت و مهم‌تر از همه مقابله با شیوع کرونا سبب می‌شود رسیدگی به خشونت‌های جنسیتی دشوارتر شود.

با یکی از زنان امدادگر در اردوگاه پناهندگانی در یونان صحبت کردم و می‌گفت فشار موجود در اثر بلاتکلیفی در مورد آینده بسیار زیاد است و پناهجویان نمی‌دانند چه زمانی به پرونده آنان رسیدگی خواهد شد و به همین خاطر خشونت‌های درون‌خانوادگی مردان علیه زنان افزایش می‌یابد. زنان احساس بی‌پناهی می‌کنند و حس می‌کنند در اردوگاه‌ امکانات کافی برای رسیدگی به مشکلاتشان وجود ندارد.»

به گفته خانم کان همه‌گیری جهانی کرونا زنان و دختران را بیشتر در معرض خطرات قاچاق انسان و ازدواج اجباری قرار داده‌ است. او افزود نهادهایی که به طور معمول این روندها را پایشگری می‌کنند در گردآوری داده‌ها دچار مشکل شده‌اند.

او افزود: «آمار ازدواج‌های اجباری و قاچاق انسان قبلاً هم کمابیش کمتر از آمار واقعی بوده است. اما اکنون که مرزها بسته شده گزینه‌های قانونی برای ورود ایمن پناهجویان به کشورهای همسایه کاهش یافته است یا فرصت‌های اقتصادی از بین رفته است و به همین دلیل خطر قاچاق انسان افزایش یافته است.»

خانم کان زنان و دختران آواره را افرادی خواند که به خاطر درگیری‌ها، تحت پیگرد بودن یا فروپاشی اقتصادی ناچار شده‌اند از خانه‌شان فرار کنند و به نقاط دیگری از کشور خود یا کشوری دیگر بروند.

او افزود اوضاع به ویژه برای آن دست از زنان آواره دشوار است که از پشتیبانی دولت هم محرومند.

در این گزارش از مقامات نیروی انتظامی درخواست کرده‌اند که خشونت‌دیدگان جنسیتی را که متقاضی خدمات یا محافظت هستند فارغ از آن که در چه وضعیت حقوقی‌ای باشند اخراج یا مجازات نکنند.

در بریتانیا طی دوران اضطراری کووید ۱۹ خشونت خانگی افزایش یافته است و طبق گزارش نمایندگان مجلس در ۲۱ روز نخست قرنطینه سراسری شمار قتل‌ها در خشونت‌های خانگی دو برابر شده است. به طوری که در پایان ماه مه شمار تماس‌ها با خط درخواست کمک برای رسیدگی  به خشونت خانگی در بریتانیا از آغاز قرنطینه کرونا ۶۶ درصد افزایش یافت و بازدید از تارنمای آن ۹۵۰ درصد افزایش یافت.

طبق  بررسی موسسه بهداشت جنسی و تولیدمثل (یونفپا) سازمان ملل که در پایان ماه آوریل انجام گرفته است، بحران کرونا می‌تواند در مقابله با ازدواج کودکان اختلال ایجاد کند و ازدواج کودکان طی دهه آینده را ۱۳  میلیون مورد افزایش دهد که در غیر آن صورت می‌شد از آن‌ها جلوگیری کرد.

طبق تحقیق سال ۲۰۱۷  موسسه خیریه نجات کودکان، روزانه بیش از ۲۰ هزار دختر زیر سن قانونی ازدواج می‌کنند.

© The Independent