اطلاعات ۱۰۰میلیون کاربر آمریکایی «تیک‌تاک» در معرض خطر است

دونالد ترامپ به زودی در مورد این نرم‌افزار چینی «اقدام عملی» می‌کند

توافقی که اجازه بدهد این برنامه اشتراک ویدیو به همین صورت باقی بماند با ریسک ارسال داده‌ها به دولت چین همراه است-JIM WATSON, Lionel BONAVENTURE / AFP

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت دونالد ترامپ در روزهای آینده در خصوص تیک‌تاک و سایر نرم‌افزارهای چینی «اقدام» خواهد کرد. رئیس جمهور روز ۳۱ جولای این برنامه را به بهانه نگرانی‌های امنیتی کشور تهدید به «منع» فعالیت در آمریکا کرد. اما هنوز معلوم نیست، چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد و دستورش چه جزئیاتی دارد.

مایک پمپئو روز یکشنبه در برنامه‌ای در فاکس نیوز مدعی شد که تیک‌تاک «داده‌ها را مستقیما در اختیار حزب کمونیست چین، دستگاه امنیت ملی این کشور، قرار می‌دهد. این داده‌ها ممکن است، الگوهای تشخیص چهره، اطلاعات محل سکونت، شماره تلفن، دوستان یا هر چیز دیگری باشد.»

وی گفت «رئیس جمهور ترامپ گفته است دیگر کافی است و می‌خواهیم مشکل را حل کنیم. با توجه به خطرات امنیتی ملی متعددی که این نرم‌افزار وابسته به حزب کمونیست چین ایجاد می‌کند، رئیس جمهور تا چند روز دیگر اقدام عملی خواهد کرد.»

شرکت تیک‌تاک پس از اظهارات روز جمعه رئیس جمهور، ضمن رد اتهامات تأکید کرد، داده‌های کاربران «با دسترسی محدود از سوی کارمندان شرکت» در داخل خود آمریکا نگهداری می‌شوند.

در بیانیه این شرکت آمده، «حقیقت این است: ۱۰۰ میلیون آمریکایی برای سرگرمی و ارتباط، به ویژه در دوره بحران کرونا، به تیک‌تاک روی آورده‌اند. ما نزدیک به هزار نفر را فقط در سال جاری در تیم آمریکا استخدام کردیم و مفتخریم که ۱۰ هزار کارمند دیگر را از سراسر امریکا در مشاغل پردرآمد استخدام کنیم... بودجه یک میلیارد دلاری ما از سازندگان آمریکایی که از طریق نرم‌افزار ما امرار معاش می‌کنند حمایت می‌کند... بزرگترین سرمایه‌گذاران تیک‌تیک از آمریکا آمده‌اند. ما به حفظ اطلاعات خصوصی و امنیت کاربران خود متعهدیم و برای خوشحال کردن خانواده‌ها و فراهم کردن محیطی برای ایجاد مشاغل معنی‌دار به کار خود ادامه می‌دهیم.»

خبرهای رسیده حاکی است معامله‌ای که بین مایکروسافت و بایت‌دنس برای خرید تیک‌تاک در جریان بود به حالت تعلیق در آمده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز روز یکشنبه مدعی شد توافقی که اجازه بدهد این برنامه اشتراک ویدیو به همین صورت باقی بماند با ریسک ارسال داده‌ها به دولت چین همراه است.

کمیته بررسی سرمایه‌گذاری خارجی، که به ریاست وزیر خزانه‌داری اداره می‌شود، مشغول بازبینی این برنامه است، که ماهانه حدود ۸۰ میلیون کاربر دارد.

وی به شبکه ای‌بی‌سی گفت: «من اینجا به طور عمومی اعلام می‌کنم که تمام اعضاء کمیته توافق دارند که تیک‌تاک نمی‌تواند به شکل فعلی خود ادامه دهد، زیرا با خطر ارسال اطلاعات ۱۰۰ میلیون آمریکایی رو به رو هستیم. این برنامه به این صورت نمی‌تواند فعالیت کند.»

اتهامات وارده به این شرکت و اظهارات تند دولت تأکید بیشتری بر وجود تنش میان چین و آمریکا است که در هفته‌های اخیر با اقداماتی نظیر بستن کنسولگری چین در هیوستون در پی اتهامات جاسوسی، تحریم مقامات بلندپایه چین، و اظهارات دو ماه پیش پمپئو که ظاهرا مردم چین را به براندازی دعوت می‌کرد، وارد مرحله تازه‌ای شد.

چین نیز دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو را صادر کرد.

وانسا پاپاس، مدیر تیک‌تاک در یک پیام ویدیویی گفت که «ما قصد رفتن به هیچ کجا را نداریم. ما حالا حالا ها همین جا خواهیم بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان