تیک‌تاک، منطقه هنگ‌کنگ را ترک کرد

این نرم افزار اشتراک ویدئو در هند ممنوع شده و در آمریکا نیز ممکن است غیرقانونی اعلام شود

تیک‌تاک حدود ۱۵۰ هزار کاربر در هنگ‌کنگ دارد-LIONEL BONAVENTURE/AFP via Getty Images

این تصمیم پس از تصویب قانون امنیتی جدیدی صورت گرفته است که شرکت‌های فناوری در هنگ‌کنگ را ملزم به کنترل و تحویل داده‌های کاربران می‌کند. این برنامه در هنگ‌کنگ، ابزار دست فعالینی بود که به انتشار ویدیوهای اعتراضی و حمایت از مبارزه مردم برای رسیدن به هنگ‌کنگ آزاد می‌پرداختند، اما حالا این افراد ابزار اصلی خود را ازدست‌داده‌اند.

رشد سریع و محبوبیت این نرم‌افزار باعث شده تا بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، در خصوص روابطش با حکومت چین مورد سؤال قرار بگیرد. بایت‌دنس بارها تأکید کرده که داده‌های کاربران خارج از محدوده چین را در اختیار دولت چین قرار نخواهد داد، اما این قانون جدید شرکت را مجبور به این کار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت مشخص نکرد که چرا برنامه را از فروشگاه‌های هنگ‌کنگ بیرون کشیده و فقط در اطلاعیه‌ای گفته «در راستای وقایع اخیر» چنین تصمیمی گرفته است.

طبق اعلام سال گذشته تیک‌تاک، این برنامه حدود ۱۵۰ هزار کاربر در هنگ‌کنگ دارد، که در مقایسه با دو میلیارد کاربری که گفته می‌شود این برنامه را بارگذاری کرده‌اند سهم کوچکی است.

تعدادی از شرکت‌ها، نظیر فیس‌بوک، توییتر و گوگل، مخالفت خود را با قانون جدید به‌طور علنی نشان داده‌اند. بعضی دیگر از شرکت‌ها، نظیر واتس‌اپ، قبلاً گفته بودند که این قانون را رعایت نخواهند کرد.

به گزارش رویترز، که اولین بار خبر را اعلام کرد، این تصمیم در روزهای آینده اجرایی خواهد شد. هنوز معلوم نیست که بستن برنامه چه تأثیری روی کاربران قبلی می‌گذارد چراکه کاربران هنوز می‌توانند برنامه را روی تلفن‌های خود اجرا کنند. ولی ممکن است تیک‌تاک دسترسی کاربران هنگ‌کنگ به کامپیوترهای مرکزش را مسدود کند.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی