حامیان طالبان پرچم این گروه را در تهران برافراشتند 

تعداد حامیان شورشیان طالبان که در این تجمع شرکت کرده بودند به بیش از هفتاد نفر می‌رسید

تجمع حامیان طالبان در پارک ملت تهران- عکس از صفحه عارف احمد در فیس‌بوک

در نخستین روز عید قربان  در تهران، تعدادی از هواداران گروه طالبان، شورشیان مسلح افغانستان، در پارک ملت تجمع کردند و پرچم آن گروه را برافراشتند. 

فاصله بین پارک ملت و کاخ سعدآباد ریاست جمهوری اسلامی ایران فقط ۴.۵ کیلومتر است و این اقدام حامیان طالبان در تهران، شگفتی بسیاری را برانگیخته است. 

حامیان شورشیان طالبان که تعدادشان به بیش از هفتاد نفر می‌رسید و لباس‌های افغانی بر تن داشتند، چند پرچم طالبان را (که سفیدرنگ است و بر روی آن کلمه‌ای نوشته شده است) در پارک ملت بر سر دست گرفتند و آن را با سرور و افتخار به عکاسی که این صحنه را مستندسازی می‌کرد، نشان می‌دادند. 

شرایط زندگی و کار افغان‌ها در ایران دشوار است و بسیاری از کارگران مهاجر و افغان‌های مقیم در آن کشور از ترس بازداشت و بازگردانده شدن توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌کوشند که با ظاهر و لباس‌های افغانی در تهران از خانه بیرون نروند. 

اخیرا نیروی انتظامی ایران متهم شده است که اعضای آن به یک اتوموبیل حامل مهاجران افغان تیراندازی کرده و آن را به  آتش کشیده‌اند. در آن حادثه که در استان یزد رخ داد، دستکم ۷ شهروند افغان کشته شدند. از سوی دیگر، برخی شواهد حاکی از آن است که همزمان با آن حادثه، تقریبا ۵۰ مهاجر افغان که می‌خواستند از مرز هرات  وارد ایران شوند، بازداشت شده و به رودخانه هریرود انداخته شدند. 

بدرفتاری با مهاجران افغان و گزارش‌های مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از طالبان، در هفته‌های اخیر بر روابط  دو کشور سایه انداخته بود. با این حال، اجازه یافتن ده‌ها هوادار طالبان برای اجرای مانور تبلیغاتی در قلب تهران، بسیاری از مردم و مقامات افغان را آزرده است و آن سایه را  سنگین‌تر کرده است. 

عارف احمدی، یک کاربر أفغان فیسبوک، اولین بار عکس‌هایی از آن گردهمایی را منتشر کرده است و می‌گوید:« من حدود ساعت ۱۵:۳۰ بود که با خانواده به پارک رفته بودم. بعد دیدم تعداد زیادی با لباس محلی و پرچم و شمایل خاص خودشان آزادانه می‌چرخند و تعجب کردم. آرام نزدیکشان شدم. اول با من حرف نزدند، ولی وقتی کمی به زبان پشتو حرف زدم به من اعتماد کردند و گفتند که تجمع در حمایت از طالبان است.» 

آقای احمدی به «انصاف نیوز» گفته است: «تعدادشان زیاد بود، حدود ۷۰ تا ۹۰ نفر، ولی چون دسته دسته نشسته بودند در عکس مشخص نیست. من دقیقا ساعت ۱۶:۰۳ به پلیس زنگ زدم و وقتی پلیس حدود ۲۰ دقیقه بعد آمد، پرسید مشکل چیست، و من گفتم طالبان آزاد است که پرچمش را دربیاورد؟ شاید شما نترسید، ولی ما از این‌ها می‌ترسیم. وقتی پلیس آمد تجمع پراکنده شد، ولی من ندیدم کسی را دستگیر کنند. نگهبانان پارک هم کاری نداشتند و وقتی پلیس آمد آن‌ها هم آمدند.» 

بنا به گزارش انصاف نیوز، زهرا منصوری، خبرنگار آن نهاد خبری، شب گذشته حدود ساعت ۲۰ به پارک ملت رفته است، ولی در آن ساعت فضای پارک کاملا عادی بوده و دیگرهیچ نشانه‌ای از تجمع و تجمع کنندگان و پلیس در پارک نمانده بوده است و مردم هم مانند همه عصرهای جمعه مشغول تفریح بوده‌اند. در آن گزارش آمده است که دو افغان با لباسی مشابه آن افراد در عکس کاربر فیسبوک در پارک دیده شدند و از آنها درباره‌ی تجمع پرسیده شد. یکی از آن‌ها سکوت کرد و دیگری که کمی هم ترسیده بود، گفت: «ما در تجمع شرکت نکردیم، از صبح خبر داشتیم که قرار است تجمع شود ولی سر کار رفتیم و به تجمع نرسیدیم.»

اما صدای اعتراض در کابل و جهان علیه آنچه نشانه واضح حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه اسلامگرای طالبان خوانده می شود، بلند شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران توییتر می گویند که طرف‌داران گروه طالبان «آزادانه» می‌توانند در تهران تجمع کنند، اما در مقابل شهروندان دیگر به دلیل تجمع‌های مسالمت‌آمیز و حتی نصب پرچم در مقابل خانه‌شان بازداشت می‌شوند. 

کاربری به نام «کتابفروش کابلی» نوشته است: «پرچم طالبان آن هم در قلب ایران، ماجرا چیه؟ قصه چیه؟ آن هم در پایتخت کشوری که به قول مسئولان هفت لایه‌ امنیتی بر شهروندانش نظارت و کنترل دارند!»

داوود ناجی، مشاور ارشد شورای امنیت ملی افغانستان، هم از دولت ایران انتقاد کرده و نوشته است:‌«در جمهوری اسلامی ایران مهاجران را در رودخانه مرزی غرق می‌کنند و یا در آتش می‌سوزانند، اما طالبان را تجهیز می‌کنند و حامیانش در پارک ملت پرچم طالبان را بلند می‌کنند. طالبان همان‌گروهی است که یازده دیپلمات و خبرنگار ایرانی را در مزار کشت.» 

این هفته درست ۲۲ سال از تصرف شهر مزارشریف به دست طالبان و کشته شدن ۸ دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در کنسولگری آن کشور در آن شهر شمالی افغانستان می‌گذرد.

رابطه ایران با طالبان از چندی پیش زیر ذره‌بین دولت افغانستان قرار گرفته است. سفر مقام‌های طالبان به تهران، حمایت سیاسی از آن گروه، و چنانچه آقای ناجی می‌گوید، تجهیز طالبان، با اعتراض‌‌هایی در کابل روبه‌رو شده است. 

مقام‌های افغان از فعالیت «شورای مشهد» یا نمایندگی طالبان در جمهوری اسلامی ایران شکایت دارند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که ماه پیش برای رفع اختلافات دوجانبه بر سر حمایت تهران از طالبان و بدرفتاری با مهاجران افغان به کابل سفر کرده بود، به رسانه‌های افغانستان گفت که «شورای مشهد» ممکن است برای طالبان وجود داشته باشد، اما برای تهران «موضوعیت» ندارد. 

هنوز روشن نیست که این حرکت حامیان طالبان و نشان دادن پرچم‌شان در پارک ملت در تهران، از سوی چه گروه یا جریان‌هایی وابسته به طالبان در ایران مدیریت شده است. اما این فضاسازی برای طالبان که با آمریکا توافق دارد و برای بازگشت به قدرت در کابل آماده می‌شود، احساسات شدید ضدایرانی را در کشور همسایه‌اش برانگیخته است. 

بیشتر از