آمریکا ۱۲هزار نیرو را از آلمان خارج می‌کند

«این تصمیم می‌تواند هدیه‌ای به روسیه و تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا باشد»

شش‌هزار و ۴۰۰ نیرو به آمریکا بازمی‌گردند و بقیه به دیگر کشورهای اروپایی اعزام خواهند شد-Raul ARBOLEDA / AFP

مقام‌های دفاعی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که این کشور ۶هزار و ۴۰۰ نفر نیروی نظامی خود را از آلمان به آمریکا فرامی‌خواند، و ۵هزار و ۴۰۰ نظامی دیگر را به سایر کشورهای اروپایی انتفال می‌دهد.

این تصمیم، عملی شدن خواسته دونالد ترامپ به خروج نیروهای آمریکا از آلمان است. آقای ترامپ ماه گذشته آلمان را متهم کرد که «در پرداخت سهم خود به پیمان امنیتی ناتو، تاخیر دارد.»

انتقال نیروها از خاک آلمان، متحد ناتو، بخشی از برنامه پنتاگون است که اجرای آن سال‌ها طول می‌کشد و میلیاردها دلار هزینه دارد. بخشی از این انتقال نیرو در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد، و ۲۵هزار سرباز در آلمان می‌مانند.

ماه گذشته، آقای ترامپ دردیدار با آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان، در کاخ سفید خواست خود را مبنی بر خروج نیروها از آلمان اعلام کرد. او گفت که آمریکا بخشی از نیروهای خود را از آلمان به لهستان منتقل خواهد کرد، تصمیمی که با استقبال مقام‌های لهستان مواجه شد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، خبر برنامه خروج نیروها را تایید کرد و گفت که این کار برای ایالات متحده «میلیاردها» دلار هزینه خواهد داشت. وی افزود، بخشی از این هزینه‌ها به دلیل نیاز به احداث پایگاه‌های جدید نظامی در کشورهایی است که قرار است نیروهای اضافی را در خود جای دهند.

آقای اسپر گفت: «مدتی طول می‌کشد.»

وی همچنین تکذیب کرد که بیرون بردن نیروها از آلمان اقدامی از سوی دولت ترامپ برای تنبیه آلمان است. آقای ترامپ صریحا گفته که چنین است.

آقای ترامپ در گفتگو با خبرنگاران در روز چهارشنبه تایید کرد که انتقال نیروها تنبیه آلمان به دلیل سهمی است که به ناتو پرداخته‌ است.

او گفت: «سال‌هاست که در زمینه‌های تجاری و نظامی، از ایالات متحده سوء استفاده شده ‌است. آلمان میلیاردها...دلار به ناتو بدهکار است. آلمان تاخیر داشته‌است...سالیان زیادی از ما سوء استفاده کرده‌است.»

وی افزود: «ما داریم از آلمان محافظت می‌کنیم. ما داریم نیروهایمان را کاهش می‌دهیم زیرا آنها صورت‌حسابشان را نمی‌پردازند.»

آقای ترامپ گفت اگر آلمان «صورت‌حسابش را بپردازد»، عدم خروج نیروهای آمریکا از آن کشور را بررسی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان به عنوان مرکز نظامی آمریکا برای عملیات در خاورمیانه و آفریقا عمل کرده‌است. منتقدان این اقدام گفتند که استقرار نیروهای آمریکا در آلمان بیشتر برای محافظت از امنیت ملی آمریکا است تا محافظت از آلمان، ولی آقای ترامپ تاکید کرده‌است که آلمان به آمریکا بدهی دارد.

اعضای حزب خود رئیس جمهوری آمریکا هم از تصمیم او به انتقال نیروها از آلمان اعزام آنها به مناطق دیگر انتقاد کرده‌اند، با این نگرانی که چنین تصمیمی به روسیه را به گرفتن موضعی تهاجمی‌تر در اروپا تشویق کند. پس از آن که آقای ترامپ برای اولین بار خواستار انتقال نیروها از آلمان شد، ۲۲ عضو جمهوری‌خواه کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به او گفتند که این تصمیم می‌تواند هدیه‌ای به روسیه و تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا باشد.

ولی جیم اینهوف، نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهما و رئیس کمسیون نیروهای مسلح، پس از دریافت گزارشی از پنتاگون در ماه ژوئیه، از قصد رئیس جمهوری به انتقال نیروها حمایت کرد. او گفت که این تصمیم «تنظیم مجدد موضع نظامی آمریکا در اروپاست»، و نقاط دیگری را که نیروها می‌توانند در آنها مستقر شوند – از جمله اوکراین، بلغارستان و رومانی – را نام برد.

او گفت: «ما باید حضوری نیرومند در اروپا داشته‌باشیم تا جلوی روسیه را بگیریم، پایه انعطاف‌پذیری برای اعمال قدرت در عرصه‌های دیگر مانند آفریقا داشته باشیم، و تاثیر این تغییرات را بر خانواده نظامیانی که تا به حال فداکاری بسیاری برای کشور کرده‌اند، به حداقل برسانیم.»

ژنرال جان هایتن، نایب رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، روز چهارشنبه گفت که هنوز طرح مشخصی برای انتقال نیروها در درست نیست.

او گفت: «آن‌چه اکنون در دست داریم یک مفهوم است...حالا باید این مفهوم را به طرح تبدل کنیم.»

هنوز روشن نیست که اگر آقای ترامپ در ماه نوامبر دوباره به ریاست جمهوری دوباره انتخاب نشود، این طرح اجرا خواهد شد یا خیر.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس

© The Independent