نیروهای آمریکایی چه زمانی از سوریه خارج خواهند شد؟

تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه منجر به آشفتگی اوضاع شده است

شماری از نیروهای مخالف حکومت سوریه در نزدیکی شهرستان تل ابیض. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

در حالی که حدود دو ماه از زمان تصمیم گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه گذشته است اما تا هنوز نزدیک به 500 سرباز آمریکایی در منطقه حضور دارند. در همین راستا، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا ضمن ابراز نا امیدی از عملکرد ترکیه، تأکید کرد که با توجه به ناهنجاری های موجود، تا کنون هیچ تاریخ مشخصی برای خروج سربازان آمریکایی از سوریه تعیین نشده است.

البته نیروهای آمریکایی تا هنوز در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه به مبارزه علیه بقایای داعش ادامه می دهند، اما بازرس کل پنتاگون در گزارشی که به تازگی نشر کرده است، آینده اوضاع امنیتی را نگران کننده تلقی کرده است. در این گزارش آمده است که داعش تا هنوز می تواند با بهره گیری از آشفتگی های ناشی از تهاجم ترکیه به شمال سوریه، شبکه های تروریستی مخفی را ایجاد و سازماندهی کند و منافع کشورهای غربی را هدف حملات تروریستی قرار دهد.

قرار است نیروهای آمریکایی به منظور محافظت از میدان های نفتی، در استان دیر الزور سوریه مستقر شوند، اما پنتاگون تأکید دارد که پاسداری از امنیت میدان های نفتی، تنها بخشی از یک راهبرد گسترده است که عمده ترین هدف آن، شکست کامل سازمان های تروریستی در منطقه می باشد.

با آن که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، منطقه را دچار آشفتگی کرده است اما ژنرال مکنزی در مصاحبه ای که با مجله "فارن پالسی" داشت، گفت که ائتلاف بین المللی ضد داعش، تا هنوز توانایی بالایی برای تعقیب و نابودی جنگجویان وابسته به گروه های تروریستی در سوریه و عراق دارد. نامبرده افزود که کشته شدن ابوبکر بغدادی در ماه اکتبر گذشته، سازمان تروریستی داعش را با فروپاشی رو به رو کرده است و البته ائتلاف بین المللی، تلاش های خود را برای شکار ابو ابراهیم هاشمی قرشی، رهبر جدید داعش ادامه می دهد.

در همین حال، دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش اخیر خود، با اشاره به ناهنجاری های کنونی در سوریه، ابراز نگرانی می کند که بعید نیست نیروهای تروریستی وابسته به داعش با استفاده از نابسامانی های ناشی از حمله ترکیه به شمال سوریه و خروج جزیی نیروهای آمریکایی از این منطقه، دست به حملات تروریستی بزنند و منافع کشورهای غربی را در منطقه تهدید کنند.

آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون به دفتر بازرس كل، اطلاع داده است که نیروهای وابسته به داعش در صدد ایجاد شبکه های تروریستی مخفی بوده و سعی دارند شبه نظامیان بازداشت شده توسط نیروهای دموکراتیک سوریه را از بازداشت رها کنند. افزون بر آن، سازمان اطلاعات دفاعی پنتاگون بدین باور است که کشته شدن رهبر پیشین داعش، تأثیر زیادی در روحیه و توانایی های نیروهای وابسته به این سازمان نداشته و فعالیت های آن ها را کاهش نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی که پنتاگون، هدف از بقای نیروهای آمریکایی در سوریه را مبارزه علیه داعش می داند اما ناظران سیاسی در مورد ماهیت اهداف مأموریت ایالات متحده در سوریه تردید دارند، زیرا به باور آن ها، میدان های نفتی، بیشتر از این که تحت تهدید داعش باشد، تحت تهدید نیروهای روسیه و رژیم بشار اسد است.

پرسش مهمی که در این جا مطرح می شود این است که آیا مقررات نظامی ایالات متحده به نیروهای این کشور اجازه می دهد تا با نیروهای ارتش روسیه، سوریه و ایران وارد درگیری شوند، زیرا دستور صادره شده در سال 2001، به نیروهای آمریکایی اجازه درگیری با نیروهای مسلح کشورها را نمی دهد مگر این که برای دفاع از خود باشد. این در حالی است که نیروهای آمریکایی تأکید بر ادامه همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه دارند تا از سقوط میدان های نفتی به دست داعش، جلوگیری کنند.

البته ادامه درگیری ها در شمال شرقی سوریه به سود گروه های تروریستی است و آشفتگی های موجود زمینه را برای حملات داعش علیه نیروهای آمریکایی در منطقه فراهم می کند. ژنرال مکنیزی عقیده دارد که تهاجم ترکیه به شمال سوریه، عقب نشینی 850 سرباز ویژه نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور مقابله با نیروهای ترکیه، منجر به افزایش بی ثباتی در منطقه شده و زمینه را برای افزایش مجدد فعالیت های تروریستی هموار کرده است. زیرا تروریست های وابسته به سازمان داعش با استفاده از این فرصت، در صدد سازماندهی دو باره گروه های تهاجمی خود شده و حملات تروریستی را از سر خواهند گرفت.

ژنرال مکنیزی اذعان کرد که ده ها هزار زندانی داعش و خانواده های اعضای این گروه تروریستی که در اردوگاه های شمال سوریه به سر می برند، خطر بزرگی برای امنیت و ثبات منطقه به شمار می روند، به ویژه این که کمبود نیازهای اولیه در این اردوگاه ها، منجر به تشدید افراط گرایی مذهبی شده و خشم بازداشت شدگان را علیه نیروهای ایالات متحده بیشتر از پیش افزایش می دهد.

از جانب دیگر، حمله ترکیه به شمال سوریه و عقب نشینی نیروهای آمریکایی باعث آشفتگی اوضاع شده و برنامه کمک های بشر دوستانه را در این مناطق دچار چالش کرده است. به عنوان مثال، در پی تصمیم کاخ سفید برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، وزارت امور خارجه ایالات متحده به گروهی از پرسنل این وزارت که در زمینه کمک رسانی در شمال سوریه فعالیت داشتند، دستور داد تا منطقه را ترک کنند، در حالی که افراد یاد شده به تازگی وارد این منطقه شده بودند. اما با آن که شمار پرسنل وزارت امور خارجه ایالات متحده در شمال سوریه بسیار اندک است، واشنگتن 50 میلیون دلار را به نهادهای حقوق بشر در سوریه داده است تا مبلغ مزبور را صرف عملیات مین روبی، تأمین امنیت، جلوگیری از خشونت و نقض حقوق بشر در این مناطق کنند. اما به رغم ادامه کمک های ایالات متحده، گزارش بازرس کل پنتاگون هشدار داده است که نیازهای بشر دوستانه در شمال سوریه رو به افزایش است، زیرا تاخت و تاز نظامی ترکیه در شمال سوریه، افزون بر این که منجر به کشته و زخمی شدن شمار بسیاری از شهروندان سوریه شده است، هزاران نفر را بی خانمان و تبعید کرده و اغلب زیر ساخت های حیاتی را در این مناطق ویران کرده است.

در ادامه صحبت با مجله "فارن پالیسی" ژنرال مکنزی ضمن ابراز نگرانی از اقدامات نظامی ترکیه در شمال سوریه، اظهار داشت که نگرانی های امنیتی ترکیه در مورد کردهای که ستون فقرات نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می دهند و ترکیه آن ها را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد، نمی توان نادیده گرفت، به ویژه این که شمال سوریه با چالش ها و رقابت های منطقه ای متعددی رو به رو است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه