ادعای دانشمند چینی: نوعی واکسن کرونا را روی خودم آزمایش کردم

شرکت آمریکایی «مدرنا» از آزمایش نهایی واکسن کرونا روی ۳۰هزار داوطلب خبر داده است

این دانشمند فاش نکرد که کدام‌ واکسن را به کار برده، زیرا نمی‌خواهد متهم به «یک جور تبلیغات» برای شرکت خاصی شود-NICOLAS ASFOURI / AFP

یک ایمنی‌شناس برجسته چینی و رئیس مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های این کشور ادعا می‌کند که واکسن بالقوه کووید-۱۹ زده‌ است.

دکت گائو فو، رئیس فرهنگستان دولتی علوم چین، روز یکشنبه گفت که این واکسن روی او آزمایش شده، ولی نگفت که چگونه یا چه زمانی این کار انجام شده‌ است.

چین می‌گوید در حال حاضر در حال بررسی چهار واکسن بالقوه است – بیش از هر کشور دیگری در جهان. گائو فو نگفت که کدام‌یک از این واکسن‌ها را دریافت کرده ‌است.

گائوک فو در سیمناری اینترنتی به میزبانی «علی بابا هلث»، بخشی از بزرگترین وبسایت تجارت آنلاین چین، و «سل پرس»، ناشر آمریکایی نشریات علمی، گفت: «می‌خواهم یک چیز محرمانه را فاش کنم. یکی از واکسن‌ها به من تزریق شده است.»

«امیدوارم نتیجه بدهد.»

گائو فو گفت با انگیزه تشویق مردم چین به قبول این که واکسن پس از تایید بی‌خطر است، آن را تزریق کرده است.

او فاش نکرد که کدام‌یک از واکسن‌ها را به کار برده، زیرا به گفته خودش نمی‌خواهد متهم به «یک جور تبلیغات» برای شرکت خاصی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسابقه برای یافتن واکسنی علیه ویروس کرونا در هفته‌های اخیر شدت گرفته، و شماری از شرکت‌ها آرزو دارند که پیش از همه واکسن را وارد بازار کنند.

هفته گذشته، دولت بریتانیا اعلام کرد که قراردادی برای دسترسی زودهنگام به ۹۰ میلیون دوز از «نامزدهای امیدبخش واکسن» بسته‌ است، که ۳۰ میلیون دوز آن قرار است توسط شرکت‌های "فایزر" و "بایون‌تک" تامین شود.

چند ساعت بعد، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای گفتند که نامزد آنها – که در همکاری با شرکت "استازنکا" تولید شده – بی‌خطر است و باعث واکنش ایمنی شده ‌است.

فایزر، غول داروسازی آمریکا، و بیان‌تک، شرکت فناوری زیستی آلمانی، از آن زمان اعلام کرده‌اند که قصد دارند آزمایش پیشرفته‌ای روی واکسن‌های بالقوه خود انجام دهند.

روز دوشنبه، این دو شرکت گفتند امیدوارند که تا پایان سال  ۲۰۲۰ بتوانند ۱۰۰ میلیون دز از این واکسن را تولید کنند.

همزمان، شرکت فناوری زیستی آمریکایی "مدرنا" نیز روز دوشنبه اعلام کرد که به‌زودی مرحله پیشرفته آزمایشی را روی ۳۰ هزار داوطلب انجام خواهد داد.

این اطلاعیه‌ها در حالی صادر شد که همه‌گیری در سراسر جهان هنوز شتاب می‌گیرد، و بیم موج دوم آن در اروپا می‌رود.

ازسرگیری مسافرت در اروپا باعث افزایش موارد ابتلا در بلژيک، اسپانیا، فرانسه و آلمان شده‌است.

در روزهای شنبه و یکشنبه، مقام‌های دولت بریتانیا اعلام کردند که همه مسافرانی که از اسپانیا وارد این کشور می‌شوند باید خود را دو هفته قرنطینه کنند.

به گفته دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، بیش از ۱۶ میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. بیش از ۶۵۰ هزار تن جانشان را از دست داده‌اند.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان