قرارداد دو میلیارد دلاری آمریکا برای سفارش ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا

توزیع واکسن بین مردم آمریکا به طور رایگان انجام خواهد شد

بر اساس این توافق، دولت آمریکا می‌تواند تا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش دهد-Handout / Sao Paulo State Government / AFP

به گفته الکس آزر، وزیر بهداشت و خدمات انسانی، دولت آمریکا در صورت تضمین ایمنی و اثربخشی واکسن کویید-۱۹، یک سفارش تقریبا دو میلیارد دلاری را برای ساخت ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن تا ماه دسامبر به دو شرکت پفایزر و بایونتک خواهد داد.

شرکت بیوتکنولوژی آلمانی بایونتک و شرکت داروسازی آمریکایی پفایزر به طور مشترک در حال تهیه این واکسن هستند. این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند برای آغاز آزمایش ایمنی و اثربخشی واکسن تا پایان ماه جاری «آماده» هستند و نتایج را تا ماه اکتبر در اختیار اداره فدرال غذا و دارو قرار خواهند داد. این واکسن یکی از پنج واکسنی است که با حمایت دولت آمریکا در دست تهیه است.

طبق توافق ۱.۹۵ میلیارد دلاری با دو وزارت بهداشت و خدمات انسانی و وزارت دفاع، که بخشی از عملیات «فوق سریع» دولت ترامپ بوده است، توزیع واکسن بین مردم آمریکا به طور رایگان انجام خواهد شد و ۱.۳ میلیون دوز تا پایان سال ۲۰۲۱ تحویل می‌شود. این قرارداد بزرگترین توافق دولت و شرکت‌های دارویی در شرایطی است که جهان برای ساخت واکسن کرونا در شتاب است.

بر اساس این توافق، دولت آمریکا می‌تواند تا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش دهد.

آقای آزر در بیانیه‌ای گفت: «با افزودن واکسن شرکت‌های پفایزر و بایونتک به فهرست متنوع واکسن‌های عملیات فوق سریع، شانس رسیدن به واکسن ایمن و اثربخش تا پایان سال جاری بالاتر خواهد رفت. در صورتی که نتایج آزمایش‌های بالینی موفقیت‌آمیز باشند، امکان عرضه نزدیک به ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن از طریق این توافق برای مردم آمریکا فراهم خواهد شد.»

رئیس جمهور روز سه شنبه، در جریان اولین کنفرانس مطبوعاتی خود از ماه آوریل به این طرف در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «واکسن دارد آماده می‌شود و خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید آماده می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز چهارشنبه به فاکس نیوز گفت: «در حال حاضر پنج واکسن به عنوان کاندید در اختیار داریم که مردم آمریکا را در اولویت قرار داده‌اند. ما تولید یکی از آنها را آغاز می‌کنیم و همزمان برای گرفتن تأییدیه اداره غذا و دارو روی همه کاندیداها کار می‌کنیم.»

بی‌ان‌تی ۱۶۲ کاندید فعلی واکسن این شرکت‌هاست. محققان می‌گویند آزمایش بالینی اولیه نشان داده که این کاندید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ای را در بدن تولید کرده، که ممکن است بتوانند از ابتلاهای بعدی جلوگیری کنند.

اگر مطالعات پیوسته پفایزر و بایونتک با موفقیت همراه شوند، این دو شرکت با گرفتن «مجوز مصرف اضطراری» از دولت فدرال، یا تأییدیه قانونی برای مصرف عمومی، تا ماه اکتبر اقدام به ساخت و عرضه واکسن خواهند کرد.

آقای آزر در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی روز چهارشنبه، گفت دولت در خصوص کسری زنجیره تأمین واکسن که ممکن است تحویل آن را با مشکل رو به رو کند «نگرانی ندارد.»

وی گفت: «ما آماده‌ایم که به محض تأیید ایمنی و اثربخشی واکسن توسط اداره غذا و دارو اقدام به واکسیانسیون مردم آمریکا کنیم.»

پفایزر و شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا، که با همکاری دانشگاه آکسفورد در حال تهیه واکسن هستند، این هفته گزارشی را در مجله علمی لانست منتشر کردند که حاکی از نتایج مثبت آزمایش‌های اولیه بود. دولت آمریکا یک میلیارد دلار برای توسعه این واکسن اختصاص داده است.

مدرنا، که یک شرکت بیوتکنولوژی است که اولین واکسن احتمالی برای آزمایش روی انسان را ساخت، اخیرا در مجله پزشکی انگلستان جدید ادعا کرده که داروی آنها نتیجه مثبتی داشته است. تحقیق و توسعه واکسن مدرنا با یک بودجه ۴۸۶ میلیون دلاری مورد حمایت دولت فدرال است.

دولت آمریکا همچنین به منظور افزایش ظرفیت ساخت و تحقیق واکسن، قول تأمین بودجه ۴۵۰ میلیون دلاری برای شرکت جانسون و جانسون و بودجه ۶۲۸ دلاری برای شرکت امرجنت بایوسولوشنز را داده است.

در حال حاضر تقریبا یک دو جین واکسن در سراسر جهان در دست تحقیق و توسعه است.

بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، نزدیک به ۴ میلیون نفر در آمریکا مبتلا به کویید-۱۹ شده و بیش از ۱۴۲ هزار نفر  جان‌باخته‌اند.

مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری روز سه شنبه گزارش داد که نرخ واقعی ابتلا در کشور احتمالا ۱۰ برابر بالاتر از آن چیزی است که در گزارش اولیه آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان