واکسن کرونای دو شرکت آلمانی و آمریکایی در مرحله پایانی قرار گرفت

شرکت‌های تولید داروی فایزر و بیونتک، آزمایش واکسن کرونا را در سطح جهانی آغاز کرده‌‌اند

همزمان صدها پروژه در سراسر جهان برای دستیابی به واکسن در جریان است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

کارخانه تولید داروی «فایزر» آمریکا و شرکت بیوتکنولوژی آلمانی «بیونتِک» می‌گویند مراحل پیشرفته آزمایش واکسن کووید ۱۹ را که این موسسات امیدوارند تا پایان سال جاری به بازار عرضه کنند، آغاز کرده‌اند.

این آزمایش روی ۳۰ هزار داوطلب در ۱۲۰ نقطه جهان از جمله مراکز گسترده‌ترین شیوع کووید ۱۹ انجام می‌گیرد. اگر این آزمایشات موفقیت‌آمیز باشند، این دو شرکت دارویی تا ماه اکتبر برای دریافت جواز واکسن بالقوه کرونا تقاضا خواهند داد.

«فایزر» و «بیونتک» امیدوارند تا پایان سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن موسوم به «بی‌ان تی ۱۶۲بی۲» و تا پایان سال ۲۰۲۱، تا ۱.۳ میلیارد دوز آن را به بازار عرضه کنند.

این دو موسسه در یک بیانیه مشترک گفته‌اند: «آغاز این مرحله از آزمایشات برای ما گامی مهم در جهت تولید بالقوه واکسن برای مبارزه با اپیدمی کووید ۱۹ است.

گام‌های بسیاری برای این نقطه عطف مهم برداشته شده و ما می‌خواهیم از تمام کسانی که در این تعهد فوق‌العاده شرکت داشته‌‌اند سپاسگزاری کنیم.»

این اعلامیه به دنبال انتشار عایدات شرکت فایزر در سه ماهه دوم سال مالی در روز سه‌شنبه صادر شده است. به گزارش بلومبرگ، ارزش سهام این غول دارویی آمریکا در معاملات بورس نیویورک سه درصد افزایش پیدا کرد.

بهای سهام شرکت «بیونتک» هم در بازار معاملات آمریکا ۵ درصد افزایش یافت.

روز دوشنبه، شرکت تولید داروی مدرنا که یک شرکت بیوتک مستقر در آمریکاست نیز اعلام کرد مراحل نهایی آزمایش (واکسن کرونا) را روی ۳۰ هزار نفر آغاز کرده است. به همین گونه قرار است کارخانه‌های بین‌المللی تولید داروی «جانسون‌‌اند جانسون» هم از هفته آینده آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا را روی داوطلبان آغاز کنند.

در هفته‌های اخیر مسابقه برای یافتن واکسن کرونا شدت گرفته است و دولت‌های جهان درصدد رزرو پیش از موقع درمان‌های ثابت نشده بوده‌اند.

هفته گذشته، دولت آمریکا با «فایزر» و «بیونتک» قراردادی برای ابتیاع ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به مبلغ ۲ میلیارد دلار به امضاء رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا نیز اعلام کرده که برای خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن‌های «محتمل» قرارداد بسته است که ۳۰ میلیون دوز آن از طریق «فایزر» و «بیونتک» تامین می‌شود.

در همان روز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که واکسنی که با همکاری با شرکت تولید داروی «آسترا زِنِکا» در دست تولید است، مصونیتی مطمئن داده و ایمن است.

اوایل سال جاری، «استرازنکا» اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسن کرونا را تولید خواهد کرد.

در این میان، اپیدمی کرونا در آمریکا، هند و بخش اعظم آمریکای جنوبی هیچ‌گونه نشانی از کند شدن نداشته است و کووید ۱۹ هم‌چنان تعداد بسیاری از مردم را مبتلا کرده و به کام مرگ می‌کشاند.

در جای دیگر، چین بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را از ماه آوریل گزارش کرده است. موارد آلودگی روزانه در استرالیا به ویژه در شهر ملبورن، از همیشه بالاتر بوده است.

به گزارش وزارت بهداشت و حفاظت از خانواده در هند، این کشور نیز با ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به کرونا، بالاترین موارد آلودگی به کووید ۱۹ را داشته است.  

آمار دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که تاکنون ۱۶.۲ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده که ۶۵۰ هزار نفر آن‌ها بر اثر عوارض ناشی از آن درگذشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان