اولین مورد «نادر» ابتلای گربه خانگی به کرونا در بریتانیا

این گربه کووید-۱۹ را از صاحبان خود گرفته است

 گربه‌ مبتلا، سطوح بسیار پائینی از ویروس را تولید می‌کند که برای انتقال بیماری به انسان کافی نیست.-HANNAH MCKAY / POOL / AFP

ویروسی که عامل بیماری کووید ۱۹ است برای اولین بار در گربه‌ای خانگی در بریتانیا تشخیص داده شد.

این عفونت پس از آزمایش‌های هفته گذشته تأیید شد.

هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد این حیوان در انتقال ویروس به صاحبانش مشارکت داشته و یا این‌که آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس را به افراد انتقال دهند یا خیر.

کریستین میدلمیس مدیر ارشد دامپزشکی گفت که ابتلای یک گربه به این ویروس از موارد «بسیار نادر» است.

تا به امروز حیوانات تنها علائم خفیف بیماری را از خود نشان داده و طی چند روز بهبودیافته‌اند.

ایوان دوئل مدیر پزشکی بهداشت عمومی انگلیس گفت: «این اولین مورد گربه خانگی در بریتانیا است که نتیجه آزمایش کووید ۱۹ آن مثبت بوده اما نباید دلیلی برای هشدار باشد.»

بررسی این مورد نشان می‌دهد که این آلودگی از انسان به حیوان منتقل‌شده است، نه از راه دیگر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در حال حاضر شواهدی در دست نیست که آیا حیوانات خانگی می‌توانند این بیماری را به انسان انتقال دهند یا خیر.»

کارشناسان می‌گویند شواهد موجود نشان می‌دهد که این گربه کووید ۱۹ را از صاحبان خود گرفته است که پیش‌تر جواب آزمایششان مثبت بوده است.

وزارت کشور گفت که این حیوان علائم «عفونت تنفسی به همراه ترشحات بینی و برخی موارد تنگی نفس» را نشان داده است.

در ابتدا یک دامپزشک خصوصی این بیماری را تب‌خال گربه تشخیص داد که یک عفونت تنفسی رایج در گربه است. البته این نمونه به‌عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی برای کووید ۱۹ مورد آزمایش قرار گرفت.

همه از جمله این گربه به‌طور کامل بهبودیافته‌اند.

بهداشت عمومی انگلیس توصیه می‌کند که افراد به‌طور مرتب قبل و بعد از لمس حیوانات دستان خود را به‌خوبی شستشو دهند.

کارشناسان همچنین می‌گویند صاحبان حیوانات مبتلا شده و یا کسانی که فکر می‌کنند ممکن است کرونا گرفته باشند، برای پیش‌گیری، باید از تماس نزدیک با حیوانات خود اجتناب کنند.

دنیلا دوس سانتوس رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس گفت: «ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم افرادی که ابتلایشان تأییدشده و یا مشکوک به کووید ۱۹ هستند در صورت امکان گربه خود را در خانه نگه‌دارند، البته تنها درصورتی‌که گربه از نگه‌داشته شدن در خانه خوشحال باشد. بعضی از گربه‌ها به دلایل پزشکی ناشی از استرس، نمی‌توانند در خانه بمانند.

این گربه، اولین مورد تأییدشده از ابتلای یک حیوان به بیماری ویروس کرونا در بریتانیا است.

یک گروه از دانشمندان مرکز تحقیقات ویروس دانشگاه گلاسکو پشت این برنامه‌اند که صدها نمونه از عفونت‌های کووید ۱۹ را در جمعیت گربه‌های بریتانیا بررسی می‌کنند و یک توالی ژنوم تکمیل‌شده از این ویروس را در این گربه مبتلا شده کشف کردند.

پروفسور مارگارت نویسی که روی این طرح کار می‌کند گفت، «گزارش‌های پراکنده‌ای» از گربه‌هایی وجود داشت که در خانواده‌هایی بودند که نتیجه آزمایش کووید ۱۹ خود افراد مثبت بوده است. این گزارش‌ها از مناطقی نظیر هنگ‌کنگ، فرانسه و بلژیک بودند.

او گفت: «این اولین گزارش از ابتلای یک گربه در بریتانیا است.»

«تمام شواهد موجود می‌گوید که این گربه از طریق صاحبان خود که قبلاً جواب آزمایش آن‌ها مثبت بوده، مبتلا شده است.»

پروفسور هویسی افزود: «انتقال ویروس به سایر حیوانات و یا افراد خانواده وجود نداشت.»

تحقیقات انجام‌شده در موسسه تحقیقات دامپزشکی هاربین در چین می‌گوید که گربه‌ها نه‌تنها می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند بلکه می‌توانند آن را در یکدیگر گسترش دهند.

جاناتان بال پروفسور ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام گفت: ما می‌دانیم که حیوانات خانگی نظیر گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند به ویروس کرونا سارس ۲ مبتلا شوند اما شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها بیمار نمی‌شوند.

«آن‌ها سطوح بسیار پائینی از ویروس را تولید می‌کنند و به همین دلیل است که ما فکر نمی‌کنیم آن‌ها بتوانند ویروس را به انسان‌ها انتقال دهند.»

این گربه آلوده در بریتانیا برای تشخیص ویروس در آزمایشگاه مرکز سلامت حیوانات و گیاهان در سوری ویبریج، در تاریخ ۲۲ ژوئیه، مورد آزمایش قرار گرفت.

این مورد به سازمان جهانی بهداشت حیوانات گزارش‌شده است.

گزارش‌های بیشتر در انجمن مطبوعات موجود است.

© The Independent

بیشتر از جهان