«هیچ نشانه‌ای از اشاعه کرونا توسط حیوانات خانگی وجود ندارد»

سازمان جهانی سلامت حیوانات: اقدام علیه حیوانات به خاطر کرونا توجیهی ندارد

سگی در پکن، پایتخت چین، که به جای ماسک، لیوان کاغذی به پوزه‌اش بسته‌اند، ۴ فوریه- GREG BAKER / AFP

روزنا‌مه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم جیمز گورمن، نویسنده مقالات علمی و سردبیر و مجری سری ویدیویی «ساینس‌تاک»، نوشت که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان جهانی سلامت حیوانات، توصیه‌نامه‌هایی منتشر کرده‌اند که در آن گفته شده است که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند. 

سازمان جهانی سلامت حیوانات گفته است که «بنابراین، هیچ توجیهی برای اعمال اقداماتی علیه حیوانات خانگی وجود ندارد». 

تنها چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و به دنبال انتشار برخی شایعات در خصوص رابطه حیوانات خانگی و ویروس کرونا، انجمن حقوق حیوانات در ایران نیز با انتشار مطالبی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال، این انجمن در توییتی در تاریخ ۲۲ فوریه نوشت: «اگر حیوان خانگی دارید نگران انتقال ویروس کرونا از طرف آنها نباشید. حتی سگ و گربه‌هایی که در سطح شهر می‌بینید نیز این ویروس را انتقال نمی‌دهند، چون ناقل نیستند. این را ما نمی‌گوییم، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید. فکر رها کردن حیوانات خانگی به ذهنتان خطور نکند. جای نگرانی نیست.»

برخی از شهروندان ایرانی هم که از حیوانات خانگی ‌نگهداری می‌کنند، با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به پخش این شایعات واکنش نشان دادند و اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی در این زمینه را منتشر کردند. 

پیش از این، در خصوص ابتلای یک سگ در هنگ‌‌کنگ به ویروس کرونا خبرهایی منتشر شده بود که پس از آن، مقامات این کشور با به‌روز کردن اطلاعات در آن زمینه و با تاکید بر «آلودگی درجه پایین» این سگ به ویروس کرونا، گفتند که احتمالا این مورد خاص از انسان به حیوان منتقل شده است. سخنگوی وزارت کشاورزی هنگ‌کنگ گفته است که این سگ در قرنطینه است و چندین بار آزمایش شده است، اما بیمار نیست. 

برای همین، نویسنده مقاله نیویورک تایمز نوشته است که «با توجه به اظهارات مسئولان، نباید نگران وضعیت سلامت حیوانات خانگی خود یا حیوانات دیگران باشید.»

مقامات هنگ‌کنگی گفته‌اند که گذشته از رعایت نکات بهداشتی، صاحبان حیوانات خانگی نباید به هیچ عنوان به فکر از دست دادن حیوانات خانگی خود باشند. 

ادوارد دوبووی، استاد حوزه داروهای مرتبط با حیوانات در دانشگاه کورنل، که با جمعی دیگر روی انتقال بیماری آنفلونزا کار کرده است، می‌گوید که سگ‌ هنگ‌کنگی ممکن است ابتلای درجه پایین داشته باشد که تعجب برانگیز هم نیست. 

به گفته او، انسان‌ها می‌توانند در مواقعی بیماری را به حیوانات خانگی منتقل کنند. او افزوده است که معمولا در چنین شرایطی آنها «ابتلای اولیه»‌‌ای دارند که به جایی هم نمی‌رسد. 

بیشتر از زندگی