همزمان با عید قربان، منع رفت و آمد ۱۱ روزه در عراق اجرا می‌شود

عراق مانند عربستان سعودی به جمع کشورهای مسلمانی پیوست که برای کنترل کرونا مراسم مذهبی را تعطیل کردند

ضدعفونی حرم امام حسین در کربلا، ۱۵ مارس- Mohammed SAWAF / AFP

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی بر اجرای مراسم محرم اصرار دارند، همزمان با تعطیلات عید قربان، دولت عراق برای پیشگیری از ویروس کرونا مقررات منع آمدوشد ۱۱ روزه‌ای را به اجرا درمی‌آورد.

به این ترتیب عراق مانند عربستان سعودی به جمع کشورهای مسلمانی پیوست که برای کنترل ویروس کرونا مراسم مذهبی را تعطیل کرده‌اند.

کمیته ارشد سلامت و امنیت ملی به سرپرستی مصطفی الکاظمی، نخست ‌وزیر عراق، اعلام کرد که این مقررات از روز پنج‌شنبه هفته جاری به اجرا درمی‌آید تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

بر اساس اطلاعیه‌ای که این کمیته منتشر کرده، کلینیک‌های خصوصی در صورتی که از دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تبعیت کنند باز می‌‌مانند.

در نشست این کمیته، کاظمی تلاش‌های تیم پزشکی کشورش برای مقابله با گسترش بیماری کووید ۱۹ را ستود و از مردم خواست که از این تلاش‌ها قدردانی و حمایت کنند.

روز یک‌شنبه وزرات بهداشت عراق اعلام کرد که دو هزار و ۴۵۹ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ گزارش شده‌ و به این ترتیب، تعداد کل مبتلایان در این کشور به ۱۱۰ هزار و ۳۲ نفر رسید. با مرگ ۷۸ نفر دیگر، شمار مرگ‌ومیر هم به چهار هزار و ۳۶۲ مورد افزایش یافت.

تاکنون یک هزار و ۹۰۰ نفر هم بهبود پیدا کرده‌اند و شمار بهبودیافتگان به ۷۵ هزار و ۲۱۷ نفر رسیده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که کشور عراق که آرامگاه چند امام شیعیان از جمله امام سوم در آن قرار دارد، با اجرای مقررات سخت‌گیرانه مانع اجرای مراسم مذهبی می‌شود، مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که مراسم عزاداری محرم تعطیل نخواهد شد.

از جمله حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، روز شنبه گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: «ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم، هم عزادار امام حسین را مبتلا نکنیم. این چیزی است که هم مردم و هم دین و هم امام حسین از ما می‌خواهد.»

او افزود: «یک وقتی در جامعه ما بحث بود که نان یا جان. اما مردم ما نشان دادند که اصلأ چنین دوگانگی وجود ندارد و هر دو در کنار هم می‌تواند محقق شود. الان هم برخی می‌گویند عزاداری یا سلامت؟ پاسخ این است که هردو. هم عزای امام حسین باشد و هم تاکید بر سلامتی.»

در همین حال آمارها از مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در ایران هر روز بالا می‌رود و چند استان کشور هفته‌ها است که در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر از جهان