چین ساختمان کنسولگری تعطیل شده آمریکا را تصرف کرد

اقدام چین در تلافی اقدام آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستن ایالت تگزاس انجام شد

 نمایندگان دولت چین از طریق در جلوی ساختمان به کنسولگری آمریکا وارد شدند تا کنترل محل را به دست بگیرند-Noel Celis / AFP

در پی بسته شدن رسمی کنسولگری آمریکا در چِنگدو، چین روز دوشنبه اعلام کرد که کنترل این کنسولگری را به ‌دست گرفته ‌است.

چنگدو شهر مرکزی استان سیچوان واقع در جنوب غربی چین است.

اقدام چین در بستن این کنسولگری، در تلافی اقدام آمریکا در بستن کنسولگری چین در هیوستن ایالت تگزاس انجام شد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که کنسولگری چین در هیوستون «برای حفاظت از مالکیت معنوی امریکا و اطلاعات خصوصی آمریکا» تعطیل شده ‌است.

بیانیه مطبوعاتی که وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه منتشر کرد حاکی از آن است که بر اساس اعلام طرف چینی، کنسولگری آمریکا در چنگدو ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه بسته شد.

بر اساس این بیانیه، نمایندگان دولت چین از طریق در جلوی ساختمان به کنسولگری آمریکا وارد شدند تا کنترل محل را به دست بگیرند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، پرچم آمریکا از روی ساختمان پایین کشیده شد و نیروهای پلیس حضور سنگینی در محل دارند. این کنسولگری آمریکا در چین روز جمعه در اقدامی تلافی‌جویانه از سوی چین تعطیل شد.

در عین حال، بر اساس گزارشی که خبرگزاری شین‌هوآ منتشر کرده، شرکت‌های آمریکایی در عین آن که نگران افزایش تنش‌ میان آمریکا و چین هستند، هنوز هیچ اقدامی برای خروج از بازار چین نکرده‌اند.

افزایش تنش‌ لفظی میان مقام‌های آمریکا و چین، چشم‌انداز تجارت دو کشور را تیره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داگ بری، مدیر ارتباطات شورای تجارت آمریکا و چین، که ۲۲۰ شرکت در آن عضویت دارند، می‌گوید که این شورا قصد دارد «دو کشور را به حل مسالمت‌آمیز اختلافات تشویق کند».

روابط دو کشور آمریکا و چین امروز در حالی تیره شده که امضای توافق‌نامه اقتصادی و تجاری میان آمریکا و چین در اواسط ماه ژانویه به عنوان قدم مثبتی در راستای ارتقای دو کشور در نظر گرفته می‌شد.

کنسولگری آمریکا در چنگدو که در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد، جنوب‌غربی چین به‌ویژه منطقه خودمختار تبت را پوشش می‌داد و ۲۰۰ کارمند از جمله ۱۵۰ کارمند محلی داشت.

بیشتر از جهان