چین: کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل شد

این اقدام نشانگر وخامت بیشتر در روابط میان دو ابرقدرت است

چنگدو یکی از پنج کنسولگری آمریکا در چین است - GOH CHAI HIN / AFP 

چین در تلافی مستقیم در قبال تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تعطیلی کنسولگری این کشور در هیوستون تگزاس، دستور داد تا کنسولگری آمریکا در شهر «چنگدو» تعطیل شود.

این اقدامات تلافی‌جویانه در ضعیف شدن رشته‌های دیپلماتیک میان دو کشور نمایانگر وخامت بیشتر روابط میان دو ابرقدرت است. 

وزارت‌ خارجه چین در بیانیه‌ای گفت تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو «یک واکنش لازم و موجه در مقابل اقدام ناموجه آمریکاست».

در این بیانیه از آمریکا خواسته شده است تا «تصمیم غلطش» را مورد تجدید نظر قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، دستگاه رهبری ترامپ گفت ماموران چینی در کنسولگری هیوستون درصدد دزدی مالکیت معنوی از جمله پژوهش‌های پزشکی در تگزاس بوده‌اند. 

وزارت خارجه چین در ادامه گفت: «شرایط حاکم بر روابط میان چین و آمریکا خواسته چین نیست. ایالات متحده مسؤول (أوضاع جاری) است. ما بار دیگر از آمریکا می خواهیم به سرعت در تصمیم اشتباهش تجدید نظر کند و شرایط لازم را برای احیا روابط فی مابین مهیا کند.»

وزارت خارجه چین پیشتر ضمن رد اتهامات جاسوسی با تعبیر «تهمت بدخواهانه»،گفت که ایالات متحده «پل دوستی» را که کنسولگری نمادش است «می‌شکند».  

چنگدو یکی از پنج کنسولگری آمریکا در چین است. دیگر کنسولگری‌های آمریکا در شانگهای، گوانگژو، شن یانگ، ووهان و هنگ‌کنگ به عنوان بخشی از چین مستقرند. ضمن این که ایالات متحده هم‌چنان سفارت خود را در پایتخت چین، پکن، دارد.

در این میان، روز پنج‌شنبه، وزارت دادگستری آمریکا کنسولگری چین در سانفرانسیسکو را متهم کرد که به تانگ جوُان، پژوهشگر چینی پناه داده که گفته می‌شود در تقاضای روادیدش در مورد سابقه‌اش در شاخه نظامی حزب کمونیست دروغ گفته است. 

وزارت دادگستری آمریکا علیه آقای تانگ و سه پژوهشگر دیگر چینی به دلیل تقلب در تقاضای روادید أقامه دعوا کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها 

© The Independent