تنش میان پکن و واشنگتن؛ کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل شد

چین دستور تعطیلی این کنسولگری را صبح امروز به مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اطلاع داد

کنسولگری آمریکا در چنگدو که در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد، جنوب‌غربی چین به‌ویژه منطقه خودمختار تبت را پوشش می‌داد-STR / AFP

چین سه‌روز پس از دستور وزارت خارجه آمریکا برای تعطیلی کنسولگری این کشور در شهر هیوستون تگزاس در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام كرد كه این تصمیم به‌منزله «واكنش مشروع و لازم به اقدامات غیرمنطقی آمریكا» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه چین به مهلت زمانی لازم برای تعطیلی این کنسولگری اشاره نکرده است.

سه روز پیش، دونالد ترامپ به کنسولگری چین در شهر هیوستون ۷۲ ساعت مهلت داده بود تا زمینه تعطیلی این مرکز دیپلماتیک را فراهم آورند و دیپلمات‌های چینی نیز آنجا را ترک کنند.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «چین قویاً چنین حرکت توهین‌آمیز و غیرقابل‌توجیهی را محکوم می‌کند. این اقدامات سبب ویرانی مناسبات آمریکا و چین خواهد شد. ما آمریکا را ترغیب می‌کنیم که فوراً از تصمیم غلط خود عقب‌نشینی کند، در غیر این صورت چین پاسخ‌های مشروع و ضروری خواهد داد.»

آمریکا علاوه بر سفارتخانه‌اش در شهر پکن، پنج کنسولگری در شهرهای کانتون، شانگهای، سین کیانگ، چنگدو و ووهان و همچنین در هنگ‌کنگ دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنسولگری آمریکا در چنگدو که در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد، جنوب‌غربی چین به‌ویژه منطقه خودمختار تبت را پوشش می‌داد و ۲۰۰ کارمند از جمله ۱۵۰ کارمند محلی داشت.

چین و آمریکا در ماه‌های اخیر بارها بر سر شیوع ویروس کرونا و اعمال قانون جدید امنیتی در هنگ‌کنگ، بارها دچار تنش شده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه درباره تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون گفته بود:‌ «ما انتظارات شفافی در مورد نحوه رفتار حزب کمونیست چین داریم که اگر مطابق آن رفتار نکنند، اقداماتی را انجام می‌دهیم که در جهت حفاظت از مردم آمریکا، و حفاظت از امنیت ملی ما باشد، و همچنین از اقتصاد و مشاغل ما حفاظت کند.»

بیشتر از جهان