آمریکا ورود هواپیماهای مسافربری چین را ممنوع می‌کند

چین اخیرا مانع ازسرگیری پرواز خطوط هواپیمایی آمریکا شده بود

این فرمان از شانزدهم ژوئن اجرایی خواهد شد و برای خطوط هوایی چاینا ایر، هانیان ایرلاینز، چاینا ایسترن و چاینا ساثرن اعمال می‌شود-STR / AFP

دولت ترامپ از تاریخ ۱۶ ژوئن، خطوط هوایی مسافربری چین را از سفر به ایالات متحده منع خواهد کرد.

این تصمیم، که از سوی وزارت راه آمریکا اتخاذ شده، در پاسخ به اقدام اخیر چین مبنی بر ممانعت از شروع مجدد پروازهای آمریکا به این کشور پس از فروکش کردن بحران کرونا صورت گرفته است. حالا به نظر می‌رسد آمریکا برای تلافی‌جویی دست به این اقدام زده است.

وزارت راه طی فرمانی در روز چهارشنبه اعلام کرد «ما قصد نداریم این وضعیت تا ابد ادامه پیدا کند، بلکه می‌خواهیم به یک شرایط پایدار برسیم که دو طرف از تمام ظرفیت پرواز و حق متقابل بهره‌مند شوند. در صورتی که مسئولین هواپیمایی چین با تغییر سیاست‌های خود شرایط لازم را برای پروازهای آمریکا فراهم کنند، ما هم آمادگی داریم که این فرمان را مورد بازنگری قرار دهیم.»

این فرمان از شانزدهم ژوئن اجرایی خواهد شد و برای خطوط هوایی چاینا‌ایر، هانیان ایرلاینز، چاینا ایسترن و چاینا ساثرن اعمال می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی دلتا ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز آمریکا به چین فشار آورده بودند که اجازه دهد آنها پروازهای بین چین و آمریکا را از سر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت‌ها از ماه مارس پروازهای خود را به خاطر بحران کرونا متوقف کرده بودند اما حالا منتظر اجازه مقامات هواپیمایی چین هستند که بتوانند خدمات خود را از سر بگیرند. در حال حاضر، چین فقط اجازه فعالیت پروازهایی را می‌دهد که در تاریخ ۱۲ مارس برقرار بودند اما هر دو شرکت در آن تاریخ هیچ پروازی به این کشور نداشتند.

وزارت راه در بیانیه خود آورده است «چین عملا مانع شده است خطوط هوایی ما پرواز مسافران به این کشور را دوباره آغاز کنند.»

شرکت هواپیمایی دلتا نیز در اطلاعیه‌ای گفته «ما از اقدامات دولت آمریکا برای احقاق حقوق و رعایت انصاف، حمایت و تشکر می‌کنیم.»

شرکت یونایتد هنوز در این رابطه اظهار نظر نکرده است.

چین در اواخر ماه مارس به خطوط هوایی خود اجازه داد، هفته‌ای یک پرواز به هر کشوری داشته باشند. با افزایش رفت و آمد، دو شرکت دلتا و یونایتد نیز خواستار چنین اجازه‌ای شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده در این رابطه «مراتب نارضایتی خود را به مقامات چین گزارش کرده و از این که چین اجازه نمی‌دهد هواپیماهای آمریکا از حق خود به طور کامل استفاده کنند و رقابتی عادلانه و منصفانه با شرکت‌های چینی داشته باشند بارها شکایت کرده است.»

به گفته وزارت راه، چین هنوز هم نتوانسته بگوید قوانین خود را چه موقع بازنگری می‌کند تا خطوط هوایی آمریکا اجازه ازسرگیری خدمات را به مسافران خود داشته باشند.

دونالد ترامپ در اقدامی برای کاهش شیوع کرونا در آمریکا، ورود مسافران از چین را از روز ۳۱ ژانویه ممنوع کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان