گزارش صدا و سیما و سپاه از نزدیک شدن دو «جنگنده» به هواپیمای ماهان

سنتکام: جنگنده اف-۱۵ با حفظ فاصله‌ ایمن، پس از شناسایی ماهان از آن دور شد

خط هواپیمایی ماهان به اتهام حمایت از تروریسم در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد-عکس آرشیوی از GIUSEPPE CACACE / AFP

منابع خبری مرتبط با سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم از نزدیک شدن دو «جنگنده» به هواپیمای ماهان بر فراز سوریه  خبر دادند. اخبار متناقضی نیز از فرود اضطراری این هواپیما در دمشق منتشر شده که به گزارش فارس، «مازن بسمه»، مدیر فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرود و برخاست هواپیمای ایران در این فرودگاه را تکذیب کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما در گزارشی مدعی شد که خلبان این پرواز شامگاه پنجشنبه برای جلوگیری از برخورد با این جت‌ها که در اخبار متناقضی «آمریکایی» و «اسرائیلی» خوانده‌ شده‌اند، ارتفاع پرواز را به سرعت کاهش داد و این اقدام موجب زخمی شدن برخی سرنشینان شد. المیادین نیز به کشته شدن یکی از سرنشینان اشاره کرده است. این خبر هنوز تایید نشده است.

بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در واکنش به این خبر گفت: «عصر امروز (پنجشنبه) یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیروهای عملیات در «تنف» سوریه اقدام به شناسایی  یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد.»

به گفته او این بررسی برای اطمینان از امنیت پرسنل حاضر در پایگاه «التنف» انجام شد و بعد از رهگیری حرفه‌ای بر اساس استانداردهای بین‌المللی و شناسایی هدف به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان‌ایر از آن فاصله گرفت.»

در ویدیویی که به نظر می‌رسد در زمان کاهش ارتفاع ضبط شده و خبرگزاری صدا و سیما هم آن را منتشر کرده، سر و صدای سرنشینان شنیده می‌شود و کابین هواپیما نیز در حال لرزش است. صدای یکی از سرنشینان شنیده می‌شود که با لهجه عربی صحبت می‌کند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی مدعی شده که در این پرواز مقامات نظامی یا سیاسی حضور نداشته‌اند.

یکی دیگر از ویدیوها، پرواز یک جت در کنار هواپیمای ماهان را نشان می‌دهد که از پشت پنجره هواپیما فیلمبرداری شده است. در ویدیوی دیگری، یک نفر با سرنشینان این پرواز در داخل هواپیما مصاحبه می‌کند. همه پاسخ دهندگان باوجود اینکه ظاهرا حادثه بسیار نگران‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند با آرامش سخن می‌گویند و به طور مشترک از نزدیک شدن «جنگنده» به هواپیمای ماهان صحبت می‌کنند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان‌ایر از تهران عازم بیروت بوده و در نهایت در بیروت فرود می‌آید و بامداد جمعه نیز راهی تهران شده است.

در گزارش صدا و سیما ادعا شده که این هواپیما «مسافربری» بوده و خلبان پرواز به جت‌ها که از نظر این خلبان آمریکایی بوده‌اند، در مورد حفظ فاصله امن هشدار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه جزئیات حادثه در دست بررسی است، به نقل از نماینده دایم ایران در سازمان ملل اعلام کرده که در صورت بروز حادثه‌ای در مسیر بازگشت این هواپیما، تهران، آمریکا را مسئول می‌شناسد. او به دلایل تهران برای مسئول شناختن آمریکا اشاره نکرده است. ایرنا هم اعلام کرده که جمهوری اسلامی به زودی از طریق نامه‌ای مراتب اعتراض خود را به سازمان ملل اعلام می‌کند.

هواپیمایی ماهان به دلیل همکاری با سپاه پاسداران و حمایت از آنچه که «فعالیت‌های تروریستی» خوانده شده، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارد. برخی کشورهای اروپایی نیز روابط خود را با ماهان‌ایر قطع کرده‌اند. امیر اسداللهی، خلبان هواپیمای ماهان اخیر در گفتگو با سایت هیات اطلاع‌رسانی رزمندگان ایران خاطره‌ای از سفر با قاسم سلیمانی گفته بود که در آن به حمل بار ممنوعه به دمشق در پرواز مسافربری هواپیمای ماهان اشاره کرده است.

این خلبان می‌گوید در سال ۱۳۹۲ همراه فرمانده سابق نیروی قدس در حال انتقال هفت تن محموله‌ نظامی به سوریه بوده و پرواز هم ۲۰۰ مسافر داشته است. 

 استفاده از مسافر در هواپیمایی که در حال حمل سلاح است، به معنی ایجاد سپر انسانی در مقابل تهدید‌های احتمالی است.