اورتگاس: با ممنوع کردن پرواز ماهان‌ایر از کرونا و تحریم در امان بمانید

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید هواپیمایی ماهان حامی تروریسم و حکومت‌های مستبد است

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا-MUSTAFA ABUMUNES / AFP

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بامداد امروز با انتشار توییتی خواهان ممنوعیت پرواز هواپیماهای ماهان بر فراز کشورهای جهان شد.

اورتگاس در این توییت، هواپیمایی ماهان را متهم کرده که از ناوگان هوایی‌اش برای حمل سلاح‌های مخرب و با قدرت انفجاری عظیم استفاده می‌کند.

او همچنین ماهان را حامی «تروریسم» و «رژیم مادورو» دانسته است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از حمل تجهیزات پالایشگاهی برای کمک به توسعه ظرفیت پالایش بنزین ونزوئلا به وسیله هواپیمایی ماهان منتشر شد. این گزارش‌ها از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته درباره پروازهای ماهان به ونزوئلا گفته بود «ماهان‌ایر در روزهای اخیر منابعی را به دست دولت نیکلاس مادورو رسانده است. در روزهای اخیر پروازهای متعددی متعلق به شرکت ماهان‌ایر به ونزوئلا رفته و حامل کمک‌ها و حمایت‌هایی بود که هنوز ماهیت آن روشن نیست.»

پمپئو از کشورهای جهان خواسته بود تا مانع پرواز ماهان بر فراز سرزمینشان شوند.

موضوع فشار بر کارکنان پرواز ماهان ایر برای تداوم سفر به چین و نقش این پروازها در انتقال کرونا در سخنان مایک پمپئو و توییت امروز مورگان اورتگاس نیز مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورتگاس در این توییت نوشته که ماهان ایر در گسترش ویروس کرونا و سرکوب نگرانی کارکنان پروازی‌اش نقش داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از کشورهای جهان خواسته با ممنوعیت پرواز ماهان بر فراز کشورهایشان از تحریم و انتشار ویروس کرونا در امان بمانند.

هواپیمایی ماهان در سال‌های گذشته، محور فشار آمریکا بر صنعت هوایی ایران بوده است. گزارش‌های متعددی از انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات جنگی با استفاده از هواپیما‌های مسافربری این شرکت به مناطق جنگی در سوریه و یمن منتشر شده است. بخشی از این گزارش‌ها در صداوسیمای ایران نیز انعکاس داشته است.

وزارت خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا به‌صورت مشترک، ماهان را متهم می‌کنند که فعالیت‌هایش در جهت خدمت به راهبرد سپاه قدس در منطقه است.

از دیگر سو مقام‌های ایرانی این اتهام را رد و ماهان را شرکتی خصوصی اعلام می‌کنند.

تا پیش از گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ماهان، این شرکت بیشترین پروازهای بین‌المللی از مبدأ ایران را انجام می‌داد.

بیشتر از