از روز جمعه پوشیدن ماسک در فروشگاه‌های انگلستان الزامی می‌شود

راهنمای جدید پوشش ماسک مردم را بیشتر گیج کرده است

عابران با پوشش ماسک بر صورت‌هایشان در خیابان‌های لندن - Adrian DENNIS / AFP

راهنمای جدید دولت بریتانیا از مردم انگلستان (بخشی از بریتانیا) می‌خواهد در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها از ماسک صورت استفاده کنند و نیز در بدو ورود به ساندویچ فروشی‌ها و بیرون‌برها دهان و بینی‌شان را بپوشانند.

وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا تایید کرد که پوشاندن صورت در فروشگاه‌ها و مراکز بیرون‌بر برای کسانی که به منظور کند کردن گسترش ویروس کرونا غذا یا  قهوه‌شان را به خارج از فروشگاه می‌برند، اجباری است.  

در این راهنما اما گفته شده است که اگر مشتری مایل است غذا یا نوشابه‌اش را در داخل فروشگاه یا کافه صرف کند، می‌تواند به این منظور ماسک یا پوشش صورتش را بردارد.

پوشاندن صورت برای ورود به فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، بانک‌ها و اداره پست الزامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ماسک در اماکنی از جمله رستوران‌ها، می‌خانه‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز ورزشی، مراکز تفریح، سینماها، سالن‌های کنسرت و تئاتر لازم نیست.

سخن‌گوی وزارت بهداشت می‌گوید: «از روز جمعه ۲۴ ژوئیه، پوشیدن ماسک صورت همانند وسائل ایاب و ذهاب عمومی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها الزامی خواهد بود.

اگر فروشگاه یا سوپرمارکت، محلی را به خوردن و نوشیدن اختصاص داده، می‌توانید پوشش صورتتان را در آن محل بردارید.»

دولت متهم شده است که راهنمایش در مورد پوشیدن ماسک در ساندویچ‌فروشی‌ها و بیرون‌برها مردم را گیج کرده است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، در روز ۱۴ ژوئیه اعلام کرد که از روز جمعه پوشیدن ماسک در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها اجباری خواهد بود. در صورت عدم رعایت این مقررات پلیس می‌تواند شخص خاطی را تا ۱۰۰ پوند جریمه کند.

اما به دنبال آن، سخنگوی نخست وزیر گفت ساندویچ‌فروشی‌ها از این قاعده مستثنی هستند.

هفته گذشته آقای هنکاک گفت: «باید در ساندویچ‌فروشی پرِت (توضیح: فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرتاپورتر مخلوطی از اغذیه‌فروشی، ساندویچ‌فروشی و کافه است) ماسک بپوشید چون پرت یک فروشگاه است. اگر می‌خواهید آن‌جا سر میز بنشینید، پوشیدن ماسک در آن الزامی نیست. اما در هر فروشگاه دیگری باید ماسک بپوشید. بنابراین اگر برای پرداخت پول غذای بیرون‌بر به صندوق مراجعه می‌کنید، به مثابه فروشگاه است.»

اما پس از آن سخن‌گوی رسمی نخست وزیر گفت: «ما به زودی یک راهنمای کامل منتشر خواهیم کرد، اما به درک من، اگر برای مثال به یک ساندویچ‌فروشی می‌روید که غذای بیرون‌بر بخرید لازم نیست ماسک به صورت داشته باشد. (پوشیدن ماسک) در سوپرمارکت‌ها و دیگر فروشگاه‌ها الزامی است، نه در اغذیه‌فروشی‌ها.»

مقررات جدید روز پنج‌شنبه، کمتراز ۲۴ ساعت پیش از اعمال آن منتشر شده است.

به مردم توصیه شده است تا قبل و بعد از پوشیدن ماسک دست‌هایشان را شسته و حین پوشیدن آن از دست زدن به چشم، بینی یا دهان‌شان خودداری کنند.

وزارت بهداشت می‌گوید ماسک‌های صورت تا هنگامی که دور انداخته نشده یا  شسته نشده‌اند باید در یک کیسه پلاستیکی گذاشته شوند.

کسانی که مبتلا به برخی بیماری‌ها هستند از پوشیدن ماسک مستثنی هستند.

در محوطه خارج سوپرمارکت «تسکو» جعبه‌های ماسک برای فروش به  کسانی که فراموش کرده‌اند ماسک‌هایشان را به همراه بیاورند، فراهم خواهد بود. گفته می‌شود مشتریان تسکو می‌توانند این ماسک‌ها را به صورت‌حساب خریدشان در سوپرمارکت اضافه کنند.

تام آرون ساید، مدیر مقررات بازرگانی در کنسرسیوم فروشگاه‌های بریتانیا می‌گوید: «هرچند پلیس مسؤول اعمال این مقررات است اما این مسؤولیت نهایتا با مشتری است که باید هنگام ورود به فروشگاه‌ها صورت خود را بپوشاند.

تجربه خرید برای ما تغییر می‌کند. ما از مشتریان می‌خواهیم به مقرراتی که از فردا به مورد اجرا گذاشته خواهد شد احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

موعد مقررات و راهنمای دقیقی که دولت گفته منتظر آن باشیم به سر می‌رسد و گذشت هر ساعت، فرصت مدیر فروشگاه را برای اعمال این راهنما تنگ‌تر می‌کند.»

سخن‌گوی زنجیره سوپرمارکت «سینزبوری» می‌گوید: «کنسرسیوم فروشگاه‌های بریتانیا گفته است از مدیران فروشگاه‌ها انتظار نمی‌رود مسؤول اجرای این مقررات باشند.

راهنمایی که با سایر همکاران‌مان در تدوین آن شریک بوده‌ایم هم نمایان‌گر همین نکته است.»

اوایل ماه جاری، روسای پلیس ملی گفتند که نیروی پلیس از اعلام قریب الوقوع الزام پوشیدن ماسک صورت در فروشگاه‌ها «بی‌اطلاع» بوده است.

روز چهارشنبه، دِیم کاساندرا دیک، مقام ارشد پلیس متروپولیتن در بریتانیا اظهار امیدواری کرد که مشتریانی که در فروشگاه‌ها بدون ماسک تردد می‌کنند باید «خجالت داده شوند» تا مقررات را مراعات کنند.

او به رادیوی «ال بی سی» گفت احضار پلیس برای مقابله بافردی که ماسک نپوشیده باید «گزینه آخر» باشد.

در این میان، پلیس و کمیسر جنایی استان‌های «کورن وال» و «دِووُن» و نیز «تِمز وَلی» گفته‌اند افراد پلیس در مواردی که مشتریان از پوشیدن ماسک در فروشگاه خودداری می‌کنند، دخالت نخواهد کرد مگر آن که کار به خشونت بکشد.

در اسکاتلند، پوشیدن ماسک صورت در فروشگاه‌ها الزامی است.

از ماه پیش هم از مسافران وسائل ایاب و ذهاب عمومی خواسته شده تا از ماسک صورت استفاده کنند.

گزارش تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان