۹ نشانه عاشق شدن از دیدِ روان‌شناسان

اگر فعالیت‌های معمول خود را رها کرده‌اید یا زیادی خوش‌بین شده‌اید، احتمالا دارید عاشق می‌شوید...

PIXABAY

عاشق شدن یکی از عجیب‌ترین و حیرت‌انگیزترین تجربه‌های انسان است. هرکس به نحوی این احساس را تجربه می‌کند اما برخی افکار و احساسات عاشقی میان انسان‌ها مشترک‌اند که دانستن آن‌ها به ما کمک می‌کند بفهمیم کی دچار عشق می‌شویم.

شخص ممکن است دچار علائم بازر آن شود، مانند این که نتواند جز آن فرد به کس یا چیز دیگری فکر کند. ممکن هم هست که علائم پیچیده‌تری در کار باشد. 

هرچه باشد بی‌تردید عاشق شدن در هزارتوی پیچیده دوست‌یابی‌های امروزی ساده نیست. ایندیپندنت برای این‌که کمی از این پیچیدگی‌ها بکاهد با روان‌شناسانی صحبت کرده که برخی علائم واضح‌ترِ عاشق شدن را با شما در میان می‌گذارند.

۱- از تماشای طرف سیر نمی‌شویم

یکی از علائم کلاسیک مجذوب کسی شدن این است که با تمام وجود غرق تماشای چشمان فردی می‌شویم که دوستش داریم. مارک هکستر روان‌شناس و مشاور می‌گوید این یکی از آشکارترین علائمی است که نشان می‌دهد داریم عاشق کسی می‌شویم. او می‌گوید: «چرا آدم نباید دلش بخواهد دائم به چشمان کسی که به نظرش زیباترین و جذاب‌ترین آدم دنیا می‌آید خیره شود؟»

موضوع این است که وقتی به کسی که دوستش داریم نگاه می‌کنیم فقط ظاهرش را نمی‌بینیم. ممکن است کل آینده خودمان را با او ببینیم، یا دست کم آن را تصور کنیم.

هکستر می‌گوید: «آدم در واقع دارد دنبال چیزی می‌گردد. اگر مادری را در حال تماشای نوزاد تازه متولدش دیده باشید یا در حالی که با علاقه به فرزندش نگاه می‌کند، این علاقه به خیره شدن را به معشوق در آن احساس می‌کنید.»

۲- فعالیت‌های معمول خود را رها می‌کنیم

روان‌شناس دوست‌یابی مادلین میسون روانتری می‌گوید اگر از گذران وقت در کنار کسی لذت ببریم نظام پاداش‌دهی مغزمان انگیزه ما را برای این‌که بخواهیم «بیشتر» با او وقت بگذاریم افزایش می‌دهد و «آدم دائم هوس می‌کند پیش طرف باشد».

ممکن است آدم کم‌کم به راه‌هایی فکر کند که بتواند بیشتر در کنار آن شخص باشد و درنتیجه به کارهایی که طرف دوست دارد متمایل می‌شود، به این امید که بتواند این پیوند تازه را بین خودش و او محکم کند.

میسون روانتری می‌گوید: «مثلاً ممکن است از رقص سالسا خوشمان نیاید ولی ناگهان ببینیم رفته‌ایم در کلاس رقص سالسا ثبت نام کرده‌ایم با آن که حتی معشوق‌مان در آن کلاس نیست، فقط به این دلیل که بدین وسیله احساس می‌کنیم به او نزدیک‌تر شده‌ایم. علاوه بر این آدم موضوعی هم پیدا می‌کند که بتواند راجع به آن با معشوق صحبت کند و شاید از همین طریق او را به سمت خود بکشیم و به او نزدیک‌تر شویم.»

۳- کارهای ناخوشایندش به مذاق‌مان چندان بد نمی‌آید

هکستر می‌گوید: «قدرت عشق و مخصوصاً عشق تازه در وجود ما حالتی ازلی دارد.»

با این حساب وقتی معشوق کاری می‌کند که ممکن است به مذاقمان خوش نیاید؛ مثلاً شلخته است یا سرپوش توالت فرنگی را موقعی که کارش تمام شد باز می‌گذارد، اهمیتی نمی‌دهیم. در واقع ممکن است حتی متوجه این کارش هم نشویم.

هکستر می‌گوید: «عشق می‌تواند بسیار نیرومند باشد و همه مرزها و سدها را از میان بردارد. پدر و مادر را ببینید که چطور فرزند خود را دوست دارند و می‌گویند هرقدر هم که کثیف باشد یا نگذارد بخوابند باز هم او را دوست دارند.»

۴- وقتی با او هستیم متوجه گذر زمان نمی‌شویم

داریا کاس، روان‌شناس و مشاور، می‌گوید که وقتی عاشق کسی می‌شویم ممکن است احساس کنیم زمانی که در کنارش هستیم خیلی زود می‌گذرد.

معمولاً وقتی کاری را می‌کنیم که از آن لذت می‌بریم هم همین احساس را داریم. بودن در کنار کسی که داریم عاشقش می‌شویم هم از این قاعده مستثنی نیست.

او می‌گوید: «وقتی پیشش هستیم انگار خود را فراموش می‌کنیم به همین دلیل متوجه گذر ثانیه‌ها نمی‌شویم.»

۵- معشوق به چشم‌مان معصوم است

هکستر می‌گوید وقتی عاشق می‌شویم واقع‌نگری‌مان تا حدی مختل می‌شود.

او می‌افزاید: «وقتی عمیقاً دل‌داده کسی می‌شویم احتمال دارد نتوانیم از نظرگاهی واقع‌بینانه به شخصیت، گفتار و رفتارش نگاه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدین ترتیب شاید گفتار و رفتار کس دیگری برایمان ناخوشایند باشد، اما همان رفتار یا گفتار را وقتی از دلبرمان ببینیم ممکن است باعث شود بیشتر هم دوستش بداریم چون او در چشم ما معصوم است.

او می‌گوید: «حتی اگر کفش تابستانی را با جوراب بپوشد به چشم ما خیلی هم خوشگل می‌آید، نه؟! معشوق را سراسر حسن و جمال بی‌چون و چرا می‌بینیم. در واقع تمام احساسات ما معطوف به تمام و کمال دیدن آن فرد شده است.»  

۶- زیادی خوش‌بین می‌شویم

میسون روانتری می‌گوید عجیب است که وقتی داریم به کسی دل می‌بازیم همه‌چیز زندگی به چشم‌مان زیبا و خارق‌العاده می‌آید.

او می‌گوید: «ممکن است به دلایلی نامعلوم احساس کنیم کمی شاداب‌تر از همیشه‌ایم.

علت این احساس دوپامینی است که وقتی به یارمان فکر می‌کنیم، در کنارش هستیم یا مشغول کاری هستیم که ما را به یاد او می‌اندازد در بدن‌مان ترشح می‌شود.

چشم‌انتظاری امیدوارانه برای دیدارش اضطراب را در وجودمان کاهش می‌دهد، و باعث می‌شود حس بهتری به زندگی پیدا کنیم و از لحاظ روانی سالم‌تر باشیم.»

۷- دل‌مان می‌خواهد او را ببوسیم و نوازش کنیم

این هم ممکن است بسیار بدیهی به نظر بیاید. اما ریشه علاقه‌ای که به بوسیدن و نوازش معشوق داریم ممکن است از آن‌چه در ذهن داشته باشید بسیار عمیق‌تر باشد.

وقتی دلبر را لمس می‌کنیم «هورمون عشق» یا همان اوکسیتوسین در بدن‌مان آزاد می‌شود.

کاس می‌گوید: «این هورمون باعث شادی می‌شود و پیوند ما را با یارمان محکم می‌کند.»

۸- همیشه به او فکر می‌کنیم

هکستر می‌گوید: «عاشق شدن باعث می‌شود از لحاظ احساسی تسلیم طرف مقابل شویم.»

هکستر می‌گوید در این تسلیم احساسات، به نحوی با او یکی می‌شویم و فکر و ذکرمان می‌شود او تا جایی که یک لحظه از ذهنمان بیرون نمی‌رود.

این هم باز به لطف اوکسیتوسینی رخ می‌دهد که هنگام هم‌آغوشی در مغز ترشح می‌شود.

همستر می‌گوید: «این هورمون بر احساسات، شناخت و پیوندهای اجتماعی ما اثرگذار است و همه این‌ها می‌تواند باعث شود احساس نزدیکی بیشتری به او بکنیم و دوستش بداریم.»

۹- خوشحالی‌اش را می‌خواهیم

هکستر می‌گوید هنگامی که داریم عاشق کسی می‌شویم ممکن است از همیشه فداکارتر شویم.  

او می‌گوید: «این ویژگی مختص دوست داشتنی است که پخته‌تر باشد و ممکن است نشانه عشقی عمیق و پایدار باشد.

خوشی و شادی را نه تنها برای خود بلکه به همان اندازه برای او نیز می‌خواهیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی