حمله پلیس نیویورک به معترضان

ساعاتی پس از نیمه شب، پلیس نیویورک به معترضانی حمله کرد که منطقه‌ای را نزدیک شهرداری اشغال کرده بودند

تصمیم به تخلیه معترضان از محل حدود ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه توسط آقای شیا و بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک اتخاذ شد-Angela Weiss / AFP

در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه، پلیس نیویورک معترضانی را که  محلی در نزدیکی شهرداری این شهر را اشغال کرده بودند، متفرق کرد. این در حالی است که شهرداران در سراسر ایالات متحده درصدد جلوگیری از ورود پلیس فدرال به شهرهایشان هستند. 

در این میان، درگیری‌های خشونت‌آمیز هم‌چنان در طول شب درشهر پورتلند میان معترضان و پلیس فدرال جریان داشت. دستگاه رهبری آقای ترامپ گفت قصد دارد نیروهای فدرال را به شهرهای عمده بیشتری گسیل کند. 

حدود ساعت ۴ بامداد چهارشنبه، افسران پلیس نیویورک در لباس‌های ضداغتشاش و با حمل سپرهای ویژه، اشغال یک ماهه منطقه نزدیک به شهرداری این شهر را با بازداشت هفت نفر پایان دادند.

درموت شیا، کمیسر پلیس نیویورک گفت شش تن از بازداشتیان با جرائم کم‌اهمیت آزاد شدند اما یکی از آن‌ها که قصد داشته با آجر به یک افسر پلیس حمله کند، در بازداشت است. افسر مذکور در این سوقصد آسیبی ندیده است.

تصمیم به تخلیه معترضان از محل حدود ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه توسط آقای شیا و بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک اتخاذ شد.

پلیس ده دقیقه پیش از ورود به محل همراه با تیمی از وکلا و فیلم‌برداران به معترضان هشدار داد. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد افراد پلیس در یک خط و به طور گازانبری به چادرها و خیمه‌های ۴۰ تا ۵۰ معترض که در محل مانده بودند، نزدیک می‌شوند. 

درساعت ۸ بامداد، رفتگران شهر نیویورک برای نظافت منطقه‌ که از روز ۲۳ ژوئن تحت اشغال صد معترض خواهان «کاهش بودجه پلیس» بود، وارد محل شدند.

این محل تعداد فزاینده‌ای از بی‌خانمان‌ها را به خود جذب کرده بود. آقای دی بلازیو در کنفرانس خبری صبح روز چهارشنبه گفت نیویورک به بی‌خانمان‌ها اجازه اردو زدن نمی‌دهد.

آقای دی بلازیو گفت: «واقعیت در این مقطع این است که (این اجتماع) کمتر به یک اعتراض شبیه است و بیشتر گردهم‌آیی بی‌خانمان‌ها در این مکان بوده است.»

او افزود که اگر دستگاه رهبری ترامپ پلیس ایالتی را در شهر مستقر کند، آماده است تا علیه آن به دادگاه شکایت کند: «ما شاهد وضعیت پورتلند بودیم و بسیار نگرانیم.» 

ویدیوهای منتشرشده از وقایع پورتلند در شب گذشته نشان می‌دهد درگیری‌های خشونت‌بار به یک دادگاه ایالتی کشیده شده است.

در حالی که شهرداران شهرهای آمریکا بودجه پلیس محلی را کاهش می‌دهند، دونالد ترامپ گفت که با بالاگرفتن روند خشونت‌ها، پلیس فدرال به شهرهای بیشتری اعزام خواهد شد. در این میان فعالان معترض از هوادارانشان خواسته‌اند تا خشونت‌های پورتلند را به سایر شهرهای آمریکا اشاعه بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دی بلازیو روز چهارشنبه گفت به ۱۵ شهردار دموکرات دیگر که به «چد وولف» وزیر امنیت ملی و «ویلیام بار» دادستان کل نامه نوشته‌اند خواهد پیوست. آن‌ها در این نامه خواستار آن شده‌اند که پلیس فدرال از پورتلند خارج شود و به دیگر شهرهای آمریکا اعزام نشود. 

دراین نامه آمده: «استقرار پلیس فدرال با اهداف سیاسی موجب نگرانی است.

رئيس جمهور و دستگاه رهبریش مدام رهبری محلی را مورد حمله قرار داده‌اند و لفاظی‌های دروغین و تفرقه‌افکن را صرفا به خاطر استفاده‌های انتخاباتی برجسته کرده‌اند.»

اما آقای وولف روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت آن‌ها به اقدامات مناسب علیه شورشیانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت نکرده‌اند و دست به خشونت می‌زنند ادامه خواهند داد.

آقای وولف افزود: «ما به دلیل حضور پلیس محلی، ناگزیر برای حفاظت از افسران‌مان مجبور به بازداشت عده‌ای شده‌آیم.»

آقای وولف در اشاره به اظهارات جیم کلای برن، رئیس فراکسیون اکثریت در کنگره آمریکا گفت: «این افسران، افراد ارتش یا افسران غیرنظامی نیستند. آن‌ها پلیس ضداغتشاش نیستند. آن‌ها گشتاپو نیستند.

تا جایی که به افسران مستقر در پورتلند (ماموران حفاظت مرزی و گمرکات) مربوط می‌شود، این‌ها افسران آموزش‌دیده‌ ماهری هستند که در استتارهای مختلف عمل کرده‌اند زیرا مدت‌ها در مرز جنوب غربی و محیطی مستقر بوده‌اند که مستلزم چنین شرایط سختی بوده است.»

© The Independent