تداوم اعتراضات سراسری در آمریکا

اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای آمریکا به غارت فروشگاه‌ها انجامید

پس از گذشت یک هفته از شروع اعتراضات مردم آمریکا به قتل یک شهروند سیاهپوست در شهر «مینیاپولیس»، اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف آمریکا هم‌چنان در جریان است. 

شب گذشته اخباری از چند شهر آمریکا از جمله نیویورک منتشر شد که حکایت از حمله و غارت بسیاری از فروشگاه‌های شهر داشت. تصاویری از هجوم مردم به یک نمایندگی فروش محصولات «مرسدس بنز» در شهر «اوکلند» ایالت کالیفرنیا بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشت. 

شعبه‌های فروشگاه کفش و لباس ورزشی «نایکی»، فروشگاه‌های لوازم عکاسی و نمایندگی‌های شرکت «اپل»،  از جمله فروشگاه‌هایی هستند که در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا یا نیویورک غارت شده‌اند.

گروهی از معترضان در شهر نیویورک هم شیشه مغازه‌های نزدیک به مرکز «راکفلر» را شکستند. گزارش شده که در «بوفالو» نیز یک نفر با اتوموبیل به میان نیروهای پلیس رفته و دست‌کم دو نفر را مجروح کرده است. راننده اتوموبیل در اعتراض به دستگیری یکی از معترضان به پلیس‌ها حمله کرده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که رئیس پلیس شهر «لوئیس‌ویل» در ایالت کنتاکی از کار اخراج شده است. بنا به این گزارش دلیل اخراج وی کشته شدن صاحب یک رستوران به دست نیروهای پلیس و گارد ملی بوده است.

هم‌چنین از شهر «سنت لوئیس» خبر رسیده است که  دست‌کم چهار مامور  پلیس بر اثر اصابت گلوله در جریان درگیری با معترضان زخمی شده‌اند. پیش‌تر هم خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده بود که در جریان تظاهرات در لاس‌وگاس، به یک افسر پلیس شلیک شده است. پلیس ا از بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر در جریان اعتراضات این شهر خبر داده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت‌گیری خشونت‌ها در میانه اعتراضات آمریکا، بسیاری را از بدل شدن اعتراضات به  بحران «ناامنی اجتماعی» نگران کرده است. تداوم خشونت و بهره‌گیری از وضعیت موجود برای آسیب زدن به فروشگاه‌ها و تخریب و غارت باعث شده تا در برخی شهرها چهره اعتراضات سراسری بدل به تخریب و غارت شود. 

دیروز بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نطقی تلویزیونی گفته بود «اگر شهرها و ایالت‌ها خودشان نتوانند اعتراض‌ها را کنترل و از شهروندان دفاع کنند، ارتش را در خیابان‌ها مستقر خواهد کرد». 

هم‌زمانی شیوع کرونا در آمریکا و اجرای مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه و به تبع آن بروز مشکلات شدید اقتصادی و بیکار شدن گسترده بسیاری از شهروندان این کشور باعث شده است تا معترضان آمریکایی در شرایطی کاملا متفاوت دست به اعتراض بزنند. 

کارشناسان بهداشتی در آمریکا اخطار دادند که اعتراضات سراسری ایالات متحده آمریکا می‌تواند گام بزرگی در به عقب افتادن کنترل ویروس کرونا در سطح کشور باشد.

کیشا لنس باتومز، شهردار آتلانتا گفته بود: «اگر در تظاهرات شرکت کرده‌اید احتمالا در هفته جاری باید برای ویروس کرونا آزمایش دهید.»

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، او تاکید کرده بود که «نرخ مرگ در اثر کرونا در میان افراد سیاه‌پوست و رنگین‌پوست بیشتر است.»

با این وجود اعتراضات مردمی در آمریکا هم‌چنان در جریان است و کرونا هم نتوانسته مانع حضور معترضان در خیابان‌ها شود. امروز، سه‌شنبه ۱۳ خرداد، خیابان‌های شهر نیویورک بازهم شاهد حضور جمعیت کثیری از معترضان بود. 

از سوی دیگر واکنش‌های جهانی نیز به اعتراضات سراسری در آمریکا بالا گرفته است؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اعتراضات مردمی در آمریکا گفته «مردم اروپا از مرگ جورج فلوید بهت زده و منزجر شده‌اند».

جوزف بورل در سخنرانی خود در بروکسل گفته که «کشورها باید بر افرادی که مسئول مراقبت از جان و مال دیگران هستند، نظارت کنند تا این افراد از مقام و موقعیت خود به شکلی که در مرگ بسیار ناگوار جورج فلوید دیده شد، استفاده نکنند.»

هم‌زمان برخی شهرهای اروپا نیز شاهد تظاهراتی در انتقاد از قتل جورج فلوید بودند. در آمستردام هلند گروه زیادی از شهروندان بی‌توجه به قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی تجمع کرده بودند تا خشم خود را نسبت به این حادثه اعلام کنند.