حضور ویدیویی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل

امسال سوژه ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا در راهروهای سازمان ملل مطرح نیست

بیانیه‌ ویدیویی رهبران جهان در مجمع عمومی امسال پخش خواهد شد-TIMOTHY A. CLARY / AFP

رهبران جهان به جای سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادوپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، بیانیه‌های ضبط شده ویدیویی خود را به این نشست ارسال می‌کنند. حضور هیات‌های نمایندگی و رسانه‌ها نیز بسیار محدود و با حفظ قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط ویژه‌ای است که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به این ترتیب موضوع ملاقات تصادفی یا برنامه‌ریزی شده روسای جمهور ایران و آمریکا که هر سال از هفته‌ها قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل داغ می‌شود و بحث و گمانه‌زنی‌های مختلفی به دنبال دارد، امسال مطرح نمی‌شود.

همه‌گیری کووید-۱۹ و چشم‌انداز درگیر ماندن جهان با آن موجب شد که ۱۹۳ عضو سازمان ملل روز چهارشنبه در مورد حضور غیرفیزیکی رهبران جهان در این نشست که اوایل مهرماه برگزار می‌شود، توافق کنند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر حضور هیات‌های محدود نمایندگی کشورهای مختلف در این مجمع منتشر شده بود. هیات‌هایی که بر خلاف سال‌های گذشته مقامات عالی و بلندپایه کشورها آنها را همراهی نخواهند کرد.

حضور ویدیویی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل و عدم نیاز به صدور ویزای آمریکا برای آنها یا خارج شدن رهبران از کشور خود، می‌تواند فرصتی  برای رهبران کشورهای دشمن آمریکا و آن دسته از مقاماتی باشد که اجازه یا امکان سفر به آمریکا را ندارند یا به دلیل جرایمی که مرتکب شده‌اند، تحت پیگرد بین‌المللی قرار دارند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که به اتهام قاچاق مواد مخدر تحت پیگرد ایالات‌متحده قرار دارد، از جمله این مقامات هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مجمع عمومی سال گذشته قانونی را اعلام کرد که به موجب آن مقامات عالی جمهوری اسلامی و وابستگان آنها از ورود به آمریکا منع می‌شوند. سال گذشته نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه او تا آخرین ساعات قبل از سفر از صدور ویزا اطمینان نداشتند. قبل از آن با چند درخواست دیگر ظریف برای شرکت در کنفرانس‌های سازمان ملل نیز مخالفت شده بود.

رویترز با اشاره به اینکه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خردادماه پیشنهاد ارسال بیانیه‌های ویدیویی از سوی رهبران جهان را مطرح کرده بود،‌‌ می‌نویسد: «باتوافق در این مورد مشکل سفر رهبران جهان در دوران همه‌گیری کرونا حل می‌شود.»

بر اساس این تصمیم هر یک از رهبران جهان، روسای دولت‌ها و معاونان آنها یا پادشاهان و ولیعهد‌ها، نخست‌وزیران یا معاونان آنها می‌توانند از قبل بیانیه‌ای ضبط شده را به سازمان ملل ارسال کنند و این بیانیه‌ها در سالن مجمع عمومی سازمان ملل پس از معرفی نماینده‌ای که به طور فیزیکی حضور دارد، پخش خواهد شد.

هر سال در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل،‌صدها نشست و کنفرانس دیگر برگزار می‌شود اما با توجه به لزوم اعمال قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی در ساختمان سازمان ملل و سالن‌ها، به کشورها توصیه شده است که این کنفرانس‌ها را به طور آنلاین یا ویدیوکنفرانس برگزار کنند.

شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان از ۱۵.۱میلیون نفر گذشته و تا کنون ۶۱۹ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.