حشیش، ماده مخدری که هم حافظه را یاری می‌کند و هم مختل

حشیش می‌تواند زوال عقل و بیماری آلزایمر را به تاخیر بیاندازد

خبر خوب اینکه، جوانانی که حافظه‌اشان بر اثر مصرف حشیش آسیب‌‌دیده، در صورت نکشیدن می‌توانند به شرایط قبل بازگردند -BRUCE BENNETT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

حتی کلمه « دوپ» یا تهی‌مغز نیز که برای توصیف مصرف‌کنندگان حشیش (یا گل) به کار می‌رود، نشان می‌دهد کارآیی مغز آن‌ها کمتر از میزان مناسب است. این ایده که این ماده مخدر به حافظه صدمه می‌زند، آن قدر قدیمی است که تقریبا تبدیل به یک واقعیت شده است.

اما علم مطالعه رابطه میان حافظه و حشیش، حالا اطلاعات جالب‌تری از ارتباط آن‌ها ارائه داده است.

اکنون شواهدی مبنی بر اختلال در حافظه کوتاه‌مدت و قدرت تمرکز فرد هنگام نشئگی ناشی از کشیدن حشیش به دست آمده است. این تحقیق نشان می‌دهد که حافظه کوتاه‌مدت و قدرت تمرکز، هر دو مسؤول پیامدهای ضعیف‌تر آموزشی در بزرگ‌سالانی‌اند که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین خاطر بود که دوکان باناتین، چهره شناخته شده برنامه «دراگونز دن»‌ (شبکه بی‌بی‌سی)، با فرزندانش معامله‌ای کرد و گفت تنها در صورتی اموال او را به ارث خواهند برد که تا سن ۲۱ سالگی از مصرف هرگونه مواد مخدر، از جمله حشیش خودداری کنند. 

اگرچه مصرف حشیش در دهه ۲۰ عمر کارکرد حافظه شما را مختل می‌کند، دست‌کم تا آن زمان شما از مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اید.

دورانی که شرط موفقیت در آن، حافظه‌ای خوب است. 

اما این تمام ماجرا نیست. براساس نتایج تحقیقات اخیر، ترکیبات یافت‌شده در حشیش، می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات، از جمله زوال عقل و بیماری آلزایمر را به تاخیر اندازد. حشیش به طور طبیعی موجب تولید یاخته‌های عصبی مهمی می‌شود. چراکه چنین بیماری‌هایی نه تنها موجب کاهش آن‌ها می‌شوند، بلکه در شبکه‌های میانی آن‌ها نیز مداخله می کنند. با توجه به رشد سریع جمعیت سالخوردگان و نیز عدم وجود درمانی برای این بیماری های ناتوان کننده، این یافته ای مهم است. 

این شواهد به ظاهر متناقض حشیش که هم بازدارنده حافظه است و هم به آن کمک می‌کند، وقتی قابل درک است که بدانیم حشیش چیست. حشیش معمولا حاوی دو ماده تتراهیدروکانابینول (THC) و کانابینوید (CBD) است. 

تی‌اچ‌سی (THC) ترکیبی است که افراد را نشئه می‌کند، در حالی که سی‌بی‌دی (CBD) قادر به فرونشاندن و کاستن این اثر است. حشیش‌هایی که حاوی مقدار بیشتری تی‌اچ‌سی و مقدار کمتری سی‌بی دی هستند، موجب نشئگی شدیدتر مصرف‌کننده می‌شوند. 

 تی‌اچ‌سی با قدرت بالاتر، به نظر حافظه کاری را هنگام نشئگی مختل می‌کند. بنابراین، سؤال این‌جاست که آیا تناسب دو ماده تی‌اچ‌سی و سی‌بی‌دی موجب تاثیر به ظاهر متناقض حشیش بر حافظه می‌شود؟ 

این در حالی است که در سال‌های اخیر، حشیش‌های موجود در بازار حاوی مقدار بیشتری تی‌اچ‌سی هستند و مقدار کمتری سی‌بی‌دی دارند و یا اصلا ندارند. 

خبر خوب این که این امر حتی برای افراد جوانی که حافظه آن‌ها بر اثر کشیدن حشیش آسیب دیده، در صورت پرهیز از آن در آینده، دائمی نیست. در واقع، هر خسارتی قابل برگشت است. 

به خاطر داشته باشیم که شناخت ما از تاثیر این ماده مخدر بر حافظه و نسبت آن با جنسیت فرد ناچیز است. ما حالا می‌دانیم که حافظه دختران جوان در مقایسه با هم‌سالان پسر خود، آسیب شدیدتری می‌بیند، اگرچه علت آن بر ما روشن نیست. 

آن چه واضح است این است که مانند بسیاری از مواد مخدر دیگر از جمله الکل، هر قدر میزان مصرف حشیش بیشتر و تعداد دفعات آن بالاتر باشد، آسیب شدیدتری به حافظه وارد می‌شود. این در حالی است که بعضی جوانان که مواد مخدر را امتحان می‌کنند، دو ماده را هم‌زمان مصرف می‌کنند، مثلا الکل و حشیش. این امر تحقیقات را هنگام تلاش برای اثبات علت و معلول دشوار می‌کند، چراکه الکل و حشیش هر دو باعث اختلال در حافظه می‌شوند. اگرچه تشخیص سهم هر کدام دشوار است. 

 مصرف مواد مخدر و تاثیر آن بر بدن به طور یکسان تقسیم نشدند. در حالی که صدها هزار نفر از جوانان حشیش می‌کشند، فقط عده کمی به مصرف سنگین و مداوم آن روی می‌آورند. امروزه آن چه میان نسل جوان متداول شده این است که بیشتر آن‌ها مواد مخدر مصرف می‌کنند و عده کمتری به هیچ نوع مواد مخدری رو نمی‌آورند. در حالی که تعداد مخالفان با چنین تغییری در نسل جوان انگشت‌شمارند. 

حشیش با قدرت پایین‌تر، در مقایسه با حشیش‌های قوی‌تر، خطر کمتری را متوجه فرد می‌کند و متاسفانه بیشتر جوانان به انواع حشیش ضعیف‌تر دسترسی ندارند.

این جوانان می‌توانند به شدت محروم شوند، چراکه مصرف حشیش، با و یا بدون الکل، می‌تواند منجر به کاهش توانایی‌های تحصیلی و در نتیجه دستاوردهای آموزشی آن‌ها شود. اگر شما قبلا در امتحانات رد شده‌اید و یا در سایر مقاطع آموزشی شکست خورده‌اید، نمی‌توان با اطمینان خاطر گفت که تاثیر حشیش بر حافظه شما برگشت‌پذیر است. این امر نه تنها اعتماد به نفس جوانان را ضعیف می‌کند، بلکه فرصت تحقق پتانسیل‌های آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

نسل جوان نیازمند تمامی کمک‌های ممکن برای ورود به بازار رو به تنزل کار است. 

نسل جوان برای رهایی از بی‌کاری و نابرابری‌ها، باید از خشنودی و خوش‌بختی که نسل بیبی بومرها (نسل دوره انفجار جمعیت) یا نسل بعد از جنگ جهانی بدون آن برخوردار بود، صرف نظر کند. هر چند مصرف حشیش می‌تواند لذت‌بخش و وسوسه‌انگیز باشد، اما شواهد نشان می‌دهد که تاثیر آن بر سلامت جوانان هم‌چنان نامعلوم است. مادام که ما تحقیقاتی شفاف‌تر و پایدارتر انجام ندهیم، نسل جوان راهی ندارد جز آن که خود همه خطرات را بیازماید. 

* ایان همیلتون دانش‌یار رشته اعتیاد به مواد مخدر دانشگاه یورک است.
این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه