تحقیق ناسا بعد از کشف ۳۷ «ساختار آتشفشانی»: سیاره زهره هنوز «فعال» است

این ۳۷ نقطه در سراسر سطح این سیاره پخش شده‌اند

 به گفته دانشمندان  این ۳۷ نقطه می‌توانند برای ماموریت‌های فضایی بعدی به این سیاره هدف‌هایی کاربردی باشند - PIXABAY

حدود ۳۷ ساختار آتشفشانی بر روی سیاره زهره کشف شده که حاکی از آن است که این سیاره هنوز از نظر زمین‌شناسی فعال است.

طبق تحقیقاتی که از جانب ناسا تامین مالی شده است، این آتشفشان‌ها اخیرا فعال بوده‌اند که یعنی این سیاره می‌تواند بیش از چیزی که سابقا می‌پنداشتیم «زنده» باشد.

لارنت مونتسی، استاد رشته زمین‌شناسی دانشگاه مریلند و یکی از نویسندگان این تحقیق با صدور بیانیه‌ای گفت: «این اولین باری است که می‌توانیم به یک ساختار مشخص اشاره کرده و بگوییم این آتشفشانی باستانی نیست بلکه آتشفشانی است که امروز نیز فعال است، شاید خوابیده باشد ولی نمرده است.»

او ادامه داد: «این تحقیق به گونه‌ای قابل توجه درک ما را از سیاره زهره تغییر می‌دهد چرا که قبلا آن را سیاره‌ای غیرفعال می‌شناختیم در حالی که داخل آن هنوز پر از مواد مذاب گداخته است که می‌تواند بسیاری از آتشفشان‌های فعال آن را بیدار کند.»

اکنون مدت‌ها است که دانشمندان می‌دانند سطح سیاره زهره جوان‌تر از سیارات دیگر، نظیر مریخ و عطارد است که درون آن‌ها کاملا سرد شده است. قبلا هم مدارکی وجود داشت مبنی بر آن‌که زهره می‌تواند درونی گرم داشته باشد و نشانه‌هایی هم بر سطح آن وجود داشت که حاکی از فعال بودن آن از نظر وقوع پدیده‌های زمین‌شناسی در داخل این سیاره بود.

این نشانه‌ها ساختارهایی حلقوی شکل‌اند که با نام کرونای شناخته می‌شوند. این حلقه‌ها وقتی اتفاق می‌افتد که ستون‌های مواد مذاب داخل سیاره به سطح آن فشار می‌آورد و باعث ایجادشان می‌شود، شبیه حلقه‌هایی که در هاوایی قابل رویت است و به همین طریق تشکیل شده‌اند.

اما دانشمندان فکر می‌کردند این‌ها فقط نشانه‌هایی از فعالیتی باستانی در آن‌جا است و این سیاره دیگر فعال نیست. در این باره هم بحث است که حلقه‌های کرونای چگونه تشکیل شده‌اند و آیا امکان دارد چنین پدیده‌ای امروز شکل گیرد.

در بخشی از تحقیق جدید دانشمندان مدل‌هایی را از فعالیتی که می‌تواند در زیر سطح سیاره زهره اتفاق بیفتد ایجاد کردند. این امر اجازه داد فرآیند تشکیل حلقه‌های کرونای را شبیه‌سازی کنند و بتوانند با مدل‌های سه بعدی و با کیفیت بالا نحوه تشکیل آن‌ها را مطالعه نمایند.

این شبیه‌سازی ویژگی‌هایی را نشان داد که تنها می‌تواند در حلقه کرونایی که اخیرا فعال بوده شکل گیرد. محققان این ویژگی‌ها را بر سطح زهره یافتند که یعنی در زیر سطح آن هنوز اتفاقاتی در حال وقوع است.

آقای مونتسی گفت: «واقع‌گرایی ارتقا یافته در این مدل‌ها نسبت به تحقیقات سابق به ما اجازه می‌دهد فرآیند تحول کرونای را در مراحل مختلف تشخیص دهیم و ویژگی‌های زمین‌شناسانه‌ای بیابیم که فقط در کرونایی که در حال حاضر فعال است قابل کشف می‌باشد. ما اکنون قادریم بگوییم حداقل ۳۷ کرونای بر سطح این سیاره اخیرا بسیار فعال بوده‌اند.»

این ۳۷ نقطه در سراسر سطح این سیاره پخش شده‌اند و به گفته دانشمندان می‌توانند برای ماموریت‌های فضایی بعدی به این سیاره هدف‌هایی کاربردی باشند.

این تحقیق در نشریه علمی نیچر ژئوساینس (Nature Geoscience) منتشر شده است و توسط دانشگاه مریلند و موسسه ژئوفیزیک ETH در زوریخ، سوئیس به انجام رسیده است. بودجه مالی این تحقیق توسط ناسا، و هم‌چنین بنیاد ملی علوم سوئیس و پروژه سوبیتاپ اتحادیه اروپا تامین شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی