کاهش ۲۰ درصدی قیمت دلار و یورو در بازار ایران

در دو روز گذشته یورو حدود پنج هزار تومان و دلار چهار هزار تومان کاهش قیمت داشته است

با افت ۲۰ درصدی قیمت ارز، قیمت طلا نیز در بازار ایران کاهشی شد-ATTA KENARE / AFP

پس از پایان مهلت بازگشت ارزهای صادراتی در روز گذشته و تزریق گسترده ارز از سوی دولت به بازار، نرخ ارز و طلا با سرعت زیاد کاهشی شد.

قیمت ارزهای مختلف در بازار آزاد روز گذشته ۱۰ درصد و امروز نیز ۱۰ درصد دیگر سقوط کرده است.

هم‌اکنون هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۱هزارو پانصد تومان به فروش می‌رسد. این رقم در مقایسه با روز یکشنبه که دلار به نزدیک ۲۶هزار تومان هم رسیده بود کاهشی بیش از ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

یورو نیز اکنون ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش می‌رسد که در روز یکشنبه قیمت آن در یک‌قدمی ۳۰ هزار تومان بالا رفته بود.

هنوز میزان واقعی تزریق ارز به بازار غیررسمی اعلام نشده است ولی بانک مرکزی گفته که از روز گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما وارد و این دلارها با متوسط قیمت ۱۸هزار و ۳۰۰ تومان معامله شده است.

سامانه نیما، بازار رابط میان تولید‌کنندگان و واردکنندگانی است که نیاز ارزی دارند با صادرکنندگانی که ملزم شده‌اند ارزهای ناشی از فعالیت خود را صرفاً در این بازار عرضه کنند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده بود که بازار ارز را با «ارز‌پاشی» کنترل نخواهد کرد و دست زدن به این کار «خواست آمریکا و رسانه‌های معاند» است.

همچنین علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده بود که بانک مرکزی ذخایر لازم برای کاهش قیمت ارز در بازار را در اختیار دارد ولی فعلاً بنا ندارد از این ذخایر استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال به نظر می‌رسد با رشد بی‌سابقه قیمت ارز و طلا در دو هفته گذشته و قرار گرفتن یورو در آستانه ۳۰هزار تومان، بانک مرکزی مجبور شده از ذخایر خود به نحوی استفاده کند.

معمولاً بانک مرکزی به‌صورت مستقیم میزان مداخله در بازار غیررسمی را اعلام نمی‌کند.

با افت ۲۰ درصدی قیمت ارز، قیمت طلا نیز در بازار ایران کاهشی شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار که روز یکشنبه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون ۹۱۳هزار تومان قیمت خورده است. سکه طلای طرح امامی نیز حدود دو میلیون تومان کاهش قیمت داشت و اکنون به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر از اقتصاد