ادامه افزایش نرخ ارز و ورود «شبه‌پول» به بازار

مجلس برنامه مشترکی با دولت برای درمان بحران ارزی ندارد

در یک‌سال اخیر، نرخ ارز در ایران ۱۱۲ درصد افزایش یافته ‌است-ATTA KENARE / AFP

قیمت دلار در دومین روز از هفته جاری باز هم نسبت به روز کاری قبل، حدود ۵۰۰ تومان افزایش یافت. اما صرافی‌های بانکی نرخ دلار را روی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان ثابت نگه‌داشته‌اند.

امروز یکشنبه، ۲۹ تیرماه، دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۴۸۰ تومان فروخته می‌شود. نرخ یورو ۲۹ هزار و ۱۲۰ تومان و پوند ۳۲ هزار و ۲۰ تومان است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار امروز تهران، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر سکه ۱۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

در یک‌سال اخیر، نرخ ارز در ایران ۱۱۲ درصد افزایش یافته ‌است. هر دلار آمریکا در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ به مبلغ ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان معامله می‌شد.

دولت در ماه‌های اخیر برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به بازار بورس، تمهیداتی از جمله کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد (در شرایطی که نرخ رسمی تورم ۳۴.۸ درصد است) و آزادسازی سهام عدالت را به ‌کار برده است.

با اجرای این برنامه، سرمایه‌داران خرد به بازار بورس وارد شدند اما نرخ ارز به روند افزایشی خود ادامه داد.

ارزش سهام عدالت هم در نخستین روز معاملات هفته جاری کاهش یافت. افرادی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات روز شنبه ۲۸ تیر ارزش سهام عدالتشان به ۱۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۹۴۴ تومان رسید. در پایان معاملات هفته قبل ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۱۹ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۴۵۷ تومان تعیین شده بود.

کارشناسان اقتصادی، صعود شاخص بورس را با افزایش نرخ دلار مرتبط می‌دانند. ورود سرمایه‌های خرد و سرگردان به بازارهای مختلف، تورم‌زاست و نقدینگی ایجاد شده در یک بازار را مانند تئوری ظروف مرتبطه به سایر بازارها تسری می‌دهد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، از هجوم «شبه پول» به بازار خبر داده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، کاهش درآمدهای نفتی و بدون در نظر گرفتن اثرات اقتصادی کرونا، کسری بودجه دولت را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رساند. از آنجا که «کاهش بدهی به سیستم بانکی» برنامه سال‌های اخیر دولت بوده است، تنها راه باقی‌مانده برای جبران کسری بودجه، بازار سرمایه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مجلس دوازدهم در نخستین روزهای کارش تأکید دارد که اولویت اصلی مجلس باید مقابله با تورم، گرانی بازار ارز و طلا و توجه به اشتغال باشد. مهدی طغیانی، نماینده اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در جلسه علنی امروز، یکشنبه، مجلس شورای اسلامی گفت: «متأسفانه علیرغم تلاش‌هایی که در کمیسیون با حضور مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی داشتیم هنوز به نتیجه نرسیده و برنامه‌ای برای مدیریت بازار از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم.»

این نماینده مجلس افزود: «اگر دولت ۵ سال قبل، ارز کشور را با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدر نمی‌داد و ۱۸ میلیارد دلار کشور را نابود نمی‌کرد و با ارزپاشی در سال ۹۶ و ۹۷ منابع ارزی ما نابود نمی‌شد، امروز ما این مشکلات را نداشتیم.»

بیشتر از اقتصاد