بزرگترین کلاهبرداری توییتری با هک حساب کاربری چهره‌های مشهور

باراک اوباما، ایلان ماسک و بیل گیتس از جمله افرادی هستند که حساب توییترشان به دست هکرها افتاده بود

حساب کاربری چهره‌های مشهور دنیای سیاست و فناوری وسیله‌ای شد برای بزرگترین کلاهبرداری تاریخ توییتر-GLENN CHAPMAN / AFP

ساعتی پیش پست عجیبی در برخی از حساب‌های کاربری تائید‌شده و پرمخاطب در توییتر منتشر شد که از کاربران می‌خواست با واریزمبالغی به یک حساب بیت‌کوین، دوبرابر آن مبلغ را دریافت کنند. 

به این ترتیب حساب کاربری چهره‌های مشهور دنیای سیاست و فناوری وسیله‌ای شد برای بزرگترین کلاهبرداری تاریخ توییتر. احتمالا هکرها توانسته باشند میلیون‌ها دلار به جیب بزنند.

به دنبال این رویداد، موقتا حساب‌های تایید شده این شبکه اجتماعی مسدود شد.

در جریان این هک و کلاهبرداری، حساب کاربری افراد شناخته شده‌ای از جمله بیل گیتس، ایلان ماسک، جو بایدن، باراک اوباما، کانیه وست و چند غول دنیای فناوری مثل اپل و کَش‌آپ اسکوئر برای ساعاتی از کنترلشان خارج شد.

توئیتر یک ساعت پس از ورود غیرمجاز به حساب‌های کاربرانش اعلام کرد که «ما از این واقعه امنیتی در حساب‌های کاربری توئیتر آگاهیم و در حال تحقیق و ترمیم آن هستیم. ممکن است در حالی که مشغول رسیدگی به این ماجرا هستیم نتوانید از تنظیم مجدد یا رمز عبورتان استفاده کنید.» 

سه ساعت پس از آن توئیتر اعلام کرد که «بیشتر حساب‌های کاربری باردیگر قابل استفاده هستند. در حالی که همچنان در کار ترمیم این ایراد هستیم، احتمال دارد توئیتر دچار اختلال شود. در تلاشیم در اسرع وقت همه چیز را به حالت اول برگردانیم.»

کلاهبرداران توانسته بودند کنترل حساب‌های کاربران توئیتر را بدست گرفته و از دیگران بخواهند مبلغ ۱۰۰۰ دلار به یک حساب بیت کوین واریز کنند. آن ها وعده داده بودند که ودیعه هزار دلاری کاربران دو برابر خواهد شد.

بنظر می‌رسد این نخستین مورد هک گسترده در حساب‌های کاربری توئیتر باشد.

حساب‌های تایید شده در توئیتر دارای یک آرم آبی شفاف است که به کاربران نشان می‌دهد «این حساب عمومی واقعی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حساب‌ها عمدتا متعلق به شخصیت‌های بانفوذ، آرم‌های تجارتی، سیاستمداران و دیگر شخصیت‌های شناخته‌شده است.

روز چهارشنبه هکر‌ها تنها حساب‌های تایید شده این‌گونه افراد را هدف قرار دادند.

نخست این پیام در حساب توئیتری ایلان ماسک، رئیس موسسه تسلا ظاهر شد: «من بخاطر ویروس کرونا دست و دلباز شده‌ام. ظرف یک ساعت آینده وجوهی را که به آدرس بیت‌کوین من فرستاده شود دوبرابر می‌کنم. موفق و سلامت باشید.» 

سپس این پیام حذف شد و پیام دیگری به این مضمون جایش را گرفت: «ممنونم! تمام وجوهی  که به حساب بیت کوین من فرستاده شده، دو برابر می‌کنم. شما ۱۰۰۰ دلار بفرستید، من دو برابرش می‌کنم.» 

پیام‌های مشابهی در حساب‌های هک‌شده بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، و حساب‌های کاربری چند سیاستمدار از حزب دموکرات آمریکا، شخصیت‌های با‌نفوذ و دست‌اندرکاران موسسات فناوری و شرکت‌هایشان ظاهر شد. این نهایتا یکی از بزرگ‌ترین تقلب‌ها در شبکه‌های اجتماعی بود که میلیون‌ها نفر از کاربران توئیتر را متاثر ساخت.

بنظر می‌رسد این کلاهبرداری موثر بوده و عاملان آن موفق شده‌اند هزاران دلار به جیبشان سرازیر کنند.

صاحبان حساب‌های کاربری توئیتر هدف کلاهبرداران نبوده‌اند بلکه قصدشان فریب دادن میلیون‌ها فالوئر شخصیت‌های پرنفوذ بوده است.

هنوز روشن نیست هکرها چگونه به حساب‌های کاربری دست یافته و چند نفر قربانی این کلاهبرداری شده‌اند.

توئیتر به‌فوریت در این مورد اظهار نظر نکرده است اما به خبرنگاران گفته برای اطلاع از آخرین تحولات، به حساب کاربری این شرکت رجوع کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان