آثار بنکسی با مضمون ماسک از متروی لندن پاک شد

شرکت ترابری لندن از این هنرمند دعوت کرد پیام‌های خود را «در جای مناسب دیگری» بازآفرینی کند

شرکت ترابری لندن (تی‌اف‌ال) کارهای هنری جدید بنکسی را که مضمون آن‌ها ویروس کرونا است از دیواره واگن‌های متروی لندن پاک کرد.

این هنرمند اهل بریستول زیر ویدیویی که سه‌شنبه بعدازظهر در رسانه‌های اجتماعی بارگذاری کرد نوشته بود: «اگر ماسک نزنید، نمی‌توانید کمر راست کنید». این ویدیو او را در حالی نشان می‌دهد که با افشانه و شابلون چند موش را روی دیواره واگن‌های قطار می‌کشد.

یکی از موش‌ها انگار دارد با عطسه قطرات آبی کمرنگ حاوی ویروس را از پنجره واگن بیرون می‌ریزد. یک موش دیگر ماسک زده و راه خود را می‌رود و موش دیگری هم از ماسک به عنوان چتر نجات استفاده می‌کند.

چند ساعت بعد شرکت ترابری لندن اعلام کرد این اثر هنری «چند روز پیش طبق خط مشی اکید مقابله با دیوارنگاری» پاک شده، اما خوشحال می‌شوند اگر بنکسی این پیام‌ها را «در جای مناسب دیگری» بازآفرینی کند.

سخنگوی شرکت ترابری لندن گفت: «تشویق مردم به ماسک زدن قابل تقدیر است، البته اکثریت قریب به اتفاق مسافران ما در مترو خودشان ماسک می‌زنند.»

«در این مورد خاص چند روز قبل این آثار هنری را پاک کردیم چون خلاف خط مشی اکید ما برای مقابله با دیوارنگاره‌ها است.»

«خوشحال می‌شویم جای مناسبی در اختیار بنکسی بگذاریم تا پیام خود را دوباره به مسافران ما عرضه کند.»

این هنرمند دیوارنگارِ ناشناس این ویدیو را در حالی در اینستاگرام منتشر کرد که مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا خبر تغییراتی را اعلام کرد که قرار بود خیلی وقت پیش در مقررات دولتی پوشاندن صورت رخ دهد. بدین ترتیب، از روز ۲۴ ژوئیه ماسک زدن در فروشگاه‌های انگلستان اجباری شده است. زدن ماسک از ۱۵ ژوئن در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری شده بود.

اول این ویدیو رایانه‌ای را می‌بینیم که فیلم ضدعفونی کردن متروی لندن در ماه مه را نشان می‌دهد. 

بنکسی در این ویدیو لباس کار سفید به تن، ماسک به صورت، عینک ایمنی به چشم، دستکش‌های آبی‌رنگ به دست دارد و جلیقه نارنجی شبرنگی پوشیده که روی آن نوشته «مراقب سلامت خود باشید». او با این سر و شکل کارمندان تی‌اف‌ال سوار قطار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیو می‌بینم به مسافر ماسک‌زده‌ای می‌گوید بیاید کنار تا با شابلون چندین موش را بر دیوارهای قطار نقاشی کند.

فیلم با بسته شدن درهای قطار و نمایش پیام افشانه‌نوشته‌ای‌ روی دیوار ایستگاه مترو به پایان می‌رسد: «در قرنطینه‌ام، اما دوباره کمر راست می‌کنم». در پس‌زمینه هم صدای آهنگ «جارزنی» گروه چامبه‌وامبه پخش می‌شود.

در فضای مجازی از این کار او استقبال کردند. فیلس دیوارنگار شهیر پرتغالی نوشت: «آفرین که دوباره سراغ کارهای ساده رفتی» و سه شکلک آتش هم گذاشت. پل جکسون هنرمند بریتانیایی هم نوشت: «مثل همیشه معرکه است.»

این کارها از جمله کارهایی است که بنکسی در دوران قرنطینه کرونایی خلق کرده است.

او در ماه آوریل مجموعه موش‌هایی کشید که دستشویی خانه‌اش را به گند کشیده بودند و زیرنویس گذاشته بود: «زنم متنفر است دورکاری‌ کنم.»

اواخر همان ماه با ماسک بزرگی صورت اثر معروفش در بندر بریستول به نام دختری که پرده گوشش سوراخ شده را پوشاند. در ماه مه در بیمارستان عمومی ساوت‌هامپتون اثری هنری با عنوان دوران‌ساز را خلق کرد که پرستاری را در قالب عروسک ابرقهرمانی نشان می‌دهد.

در ماه ژوئن بنکسی با الهام از جنبش جان سیاهان ارزشمند است اثری منتشر کرد و در بخشی از زیرنویس عکس آن در فضای مجازی نوشت: «جهان رنگین‌پوستان را به هیچ نمی‌گیرد.»

فردای آن روز معترضان در تظاهرات جان سیاهان ارزشمند است در بریستول مجسمه یکی از تاجران برده به نام ادوارد کولستون را پایین آوردند و آن را در بندرگاه شهر آب انداختند.

بنکسی طرح ساده‌ای با موضوع سکوی خالی مجسمه کشید و منتشر کرد. در این طرح مجسمه را با طناب‌هایی که به دور گردنش انداخته‌اند از آب در می‌آورند تا دوباره آن را بر سکو بگذارند، در حالی که معترضان در قالب مجسمه‌های برنزی با اندازه‌های واقعی دارند آن را پایین می‌کشند. او در پایان زیرنویس عکس این کارش نوشته: «یادگاری از یک روز بزرگ.»

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری پی‌ای

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر