دیوانعالی آمریکا بعد از ۱۷ سال راه اجرای حکم اعدام را هموار می‌کند

سال گذشته دولت ترامپ اعلام کرد اعدام‌ها از سرگرفته می‌شود

رای ۵ به ۴ دادگاه عالی برای اعدام زندانیان ممکن است براساس برنامه اجرا شود - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

دولت آمریکا می‌تواند احکام اعدام زندانیان را به اجرا درآورد.

این نخستین بار در حدود دو دهه گذشته است که دادگاه عالی آمریکا چنین تصمیمی می‌گیرد.

این دادگاه روز سه‌شنبه دستور یک دادگاه منطقه‌ای را که روز دوشنبه علیه تصمیم وزارت دادگستری مبنی بر اعدام قاتلی به‌نام دنیل لوییس لی صادر شده‌بود رد کرد.

لی، اهل یوکان ایالت اوکلاهاما، به قتل سه نفر به نام‌های ویلیام مولر، همسرش نانسی و دختر هشت ساله‌اش، سارا پاول در سال ۱۹۹۶ محکوم است.

قاضی چوتکان، از دادگاه منطقه واشینگتن روز دوشنبه گفت که زندانیان شواهدی ارائه کرده‌اند که چگونگی «اعدام‌ها و مجازات بی‌رحمانه» آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته او، زندانیان هم‌چنین از جایگزین‌هایی شامل موادمخدر یا داروهای ضداضطراب در آغاز این روند یا جوخه آتش نام برده‌اند.

رای ۵ به ۴ دادگاه عالی برای اعدام زندانیان ممکن است براساس برنامه اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اعلام دادگاه و گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده است، اعدام لی قرار بود ساعت چهار صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی به اجرا درآید.

حتی با وجود متوقف شدن روند در دادگاه‌های پایین‌دست، اداره زندان‌ها برای اجرای این احکام آماده می‌شود.

هنگامی که سال گذشته دولت ترامپ اعلام کرد اعدام‌ها از سرگرفته می‌شود، ویلیام بار، دادستان عمومی گفت: «وزارت دادگستری قانون را به اجرا درمی‌آورد – و ما اجرای این احکامی که سیستم قضایی صادر کرده را به قربانیان و خانواده‌هایشان بدهکاریم.»

تصمیم روز سه‌شنبه مبنی بر اجرای احکام اعدام در دوره همه‌گیری کووید-۱۹ انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخته‌است.

دادگاه عالی این ادعا را که خانواده‌ها با شرکت در مراسم اعدام در معرض خطر ویروس کرونا قرار می‌گیرند رد کرد چون براساس قانون فدرال ضمانتی در این خصوص وجود ندارد.

بیکر کوروس، وکیل خانواده روز دوشنبه در این خصوص گفت: «دولت فدرال این خانواده را در شرایط غیرقابل دفاعی قرار داده که باید بین حقی که برای دیدن اعدام لی دارد و سلامت و ایمنی خودشان یکی را انتخاب کنند.»

دو اعدام دیگر در این هفته برنامه‌ریزی شده است و یک اعدام دیگر قرار است در ماه ژوئیه به اجرا درآید. هرچند که یکی از اعدام‌ها به دلیل چالش‌های قانونی معوق است.

© The Independent

بیشتر از جهان