احتمال ممنوعیت تبلیغات سیاسی در فیس‌بوک

این تصمیم ممکن است پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اجرا شود

نیل توماس، مسؤول ارشد کمیته ملی دموکراتیک نیز در توییتی نوشت: «ممنوعیت تبلیغات سیاسی راه حل واقعی اخبار نادرست در شبکه اجتماعی‌تان نیست.» - ( JOSH EDELSON/AFP via Getty Images )

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد فیس‌بوک در تدارک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر کلیه تبلیغات سیاسی را ممنوع کند.

این تصمیم هنوز نهایی نشده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع می‌گوید این نگرانی وجود دارد که ممنوعیت تبلیغات سیاسی تاثیری منفی بر تشویق رای‌دهندگان به شرکت در انتخابات داشته باشد و نامزدهای انتخاباتی نیز نتوانند به سرعت به خبرهای فوری یا اطلاعات جدید واکنش نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیس‌بوک به رغم راستی‌آزمایی‌های محتوای تبلیغاتی که در آن  به اشتراک گذاشته می‌شود، بارها به دلیل عدم بررسی صحت تبلیغات سیاسی‌اش به باد انتقاد گرفته شده است.

با وجود این، فیس‌بوک هم‌چنان تبلیغات سیاسی را در مورد حق رای دادن و انتخابات کنگره که به نظر نادرست می‌آید حذف خواهد کرد.

تحقیقات یک کمیسیون داخلی خود فیس‌بوک این موسسه را تقبیح کرده است و گفته شرکت باید «تعبیر متقن‌تری» در مورد مقرراتش در ارتباط با محدودسازی رای‌دهنده در نظر گیرد.

مارک زاکربرگ، موسس شرکت فیس‌بوک می‌گوید این شبکه اجتماعی نباید «داور حقیقت» باشد و نباید در آزادی بیان سیاست‌مداران دخالت کند. 

چنین باوری سال گذشته هنگامی به بوته آزمایش گذاشته شد که سناتور دموکرات، الکساندریا اوکاسیو کورتز خاطرنشان کرد که به شکل فرضیه می‌توانسته در مناطق زیر نفوذ جمهوری‌خواهان به اشتباه بگوید سیاست‌مداران جمهوری‌خواه به سیاست‌های چپ‌گرایانه رای داده‌اند.  

از آن جایی که فیس‌بوک صحت و سقم اظهارات اوکاسیو کورتز را به خاطر جایگاهش به عنوان یک سیاست‌مدار مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد، به گفته او این خطر وجود دارد که این خبر جعلی برای تغییر جهت رای مردم مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در آن هنگام زاکربرگ در واکنش گفت که پاسخ به سؤال اوکاسیو کورتز را نمی‌داند.

اما برخی از فیس‌بوک به سبب قابلیت بالقوه‌اش برای حذف کامل تبلیغات انتقاد کرده‌اند.

الکس استاموس، مدیر سابق ایمنی فیس‌بوک در توییتی نوشت که چنین اقدامی به سود «اغنیا، مقامات با توانایی پوشش رسانه‌ای خواهد بود. آیا این خوب است؟»

نیل توماس، مسؤول ارشد کمیته ملی دموکراتیک نیز در توییتی نوشت: «ممنوعیت تبلیغات سیاسی راه حل واقعی اخبار نادرست در شبکه اجتماعی‌تان نیست.»

در این میان، فیس‌بوک هدف حمله صاحبان تبلیغات قرار گرفت زیرا به گفته آن‌ها این شرکت در مورد نفرت‌پراکنی در شبکه‌اش به اندازه کافی اقدام نمی‌کند.

زاکربرگ در واکنش گفت که این شرکت پست‌های فتنه‌گرایانه را از پرزیدنت ترامپ گرفته تا دیگر سیاست‌مداران علامت‌گذاری خواهد کرد، اما ظاهرا این اقدام شامل تبلیغاتی که در مقابلش وجه دریافت شده نمی‌شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان