احتمال تولید واکسن کرونا در سال آینده میلادی

این واکسن در صورت موفقیت آزمایش‌ها به تولید انبوه می‌رسد

موفقیت یا عدم موفقیت این واکسن بستگی به میزان مصونیت لازم برای محافظت در برابر کووید-۱۹ دارد-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

رییس تیم تحقیقات کالج سلطنتی می‌گوید اگر آزمایش‌ها موفق باشند، «تا نیمه اول سال آینده» دوزهای کافی واکسن ویروس کرونا برای همه در بریتانیا فراهم خواهد شد.

پروفسور رابین شاتوک هشدار داد هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که سری اول تحقیقات به تولید واکسنی برای مصونیت علیه ویروس کرونا منجر شود.

اما او گفت: «به فرض آن که بودجه کافی آماده باشد، می‌توانیم این واکسن را برای استفاده عموم در سراسر بریتانیا تا نیمه اول سال آینده ارائه کنیم.

موفقیت یا شکست این آزمایش‌ها بستگی به میزان مصونیتی دارد که تولید می‌کنند و برای محافظت در برابر ویروس کرونا بدان نیاز است، امری که پیش‌بینی آن خیلی سخت است.»

پروفسور شاتوک گفت بریتانیا در «موقعیت خوبی» قرار دارد چرا که تحقیق دیگری نیز در دانشگاه آکسفورد در حال انجام است و او امیدوار است «تا سال آینده به نتیجه‌ای کارآمد» دست یابیم.

به گفته پروفسور حدود ۱۵ داوطلب تاکنون برای این واکسن تحت آزمایش قرار گرفته‌اند که به زودی تسریع خواهد یافت تا «طی هفته‌های آینده» بر روی ۲۰۰ تا ۳۰۰ داوطلب دیگر نیز آزمایش شود.

وقتی در شبکه خبری اسکای از او پرسیده شد آیا احتمال این وجود دارد که تحقیقات تولید این واکسن در جایی از دنیا موفق نشود، او پاسخ داد: «به نظرم خیلی خیلی احتمال کمی دارد. ما در بریتانیا خیلی خوش‌شانس هستیم که دو گزینه خیلی خوب داریم، یکی از کالج سلطنتی و دیگری از آکسفورد و به همین خاطر در موقعیت خیلی خوبی قرار داریم ولی هنوز نمی‌توان به قطع گفت که هر یک از این دو تحقیق موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

این اظهارات بعد از آن ابراز شد که بوریس جانسون متهم شد با عدم پیوستن به برنامه سراسری اتحادیه اروپا برای تضمین واکسن برای همه وارد قمار خطرناکی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرا نگران ظرفیت تعیین شده دوزهای ارسالی به هر کشور عضو این اتحادیه‌اند و می‌گویند قیمتی که شرکت‌های داروساز به بریتانیا پیشنهاد می‌دهند فرقی با قیمت پیشنهادی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ندارد.

با وجود این، بریتانیا از پرداخت وجوه تکمیلی بودجه بروکسل برای انجام این کار سر باز زده است و این کار ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد؛ مثلا اگر اتحادیه اروپا بتواند واکسنی موفقیت‌آمیز پیدا کند و سپس از ارسال آن به بریتانیا خودداری کند.

ضمن این که پروفسور شاتوک نگرانی‌های جاری را کم‌اهمیت شمرد و گفت: «به نظرم دیگر در این مرحله اهمیتی ندارد چون همه به سرعت مشغول کار بر روی آن هستند و سعی دارند هر چه سریع‌تر پیش روند و به همین خاطر احتمالا شاهد نتیجه موفقیت‌آمیز تحقیقات متعددی خواهیم بود.»

او اعتراف کرد که بعضی افراد ممکن است از دریافت واکسن نهایی سر باز زنند ولی گفت خطر بزرگ‌تر این است که به سرعت و بدون انجام آزمایشات کامل بخواهیم واکسنی را برای استفاده عموم ارائه کنیم.

او گفت: «معمولا ما یک واکسن را حداقل دو سال مطالعه می‌کنیم قبل از آن که آن را برای استفاده عموم پیشنهاد نماییم. و البته که برای تولید این واکسن یا هر یک از دیگر واکسن‌های مورد آزمایش دو سال زمان نداریم.»

او درباره شانس موفقیت این آزمایش‌ها گفت: «اگر تنها به میزان کمی از مصونیت نیاز بود به نظرم اکثر واکسن‌های در حال آزمایش کارآمد و موثر می‌بودند اما اگر نیاز به میزان بالایی از مصونیت یا نوعی خاص از آن باشد شاهد این خواهیم بود که بعضی از تحقیقات از رده خارج شوند. ما امیدواریم حداقل یکی از آزمایشات این واکسن باشیم که موفق از کار در می‌آید ولی هیچ قطعیتی درباره هیچ یک از این موارد وجود ندارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان