انفجار ناو آمریکایی؛ ایران می‌گوید دلیل آن‌را از «یوزپلنگان آمریکایی» بپرسید

عملیات مهار آتش در ناو آمریکایی ادامه دارد

هنگام انفجار این ناو، حدود ۲۰۰ نفر در آن حضور داشتند  که ۱۱ نفر از آن‌ها زخمی شدند و همه آن‌ها موفق شدند کشتی را ترک کنند-John J. MIKE / AFP

پس از انفجار در ناو آمریکایی «یو‌اس‌اس بانهوم ریچارد» که روز یک‌شنبه اتفاق افتاد، عملیات مهار شعله‌های آتش از سوی آتش‌نشانان سن‌دیه‌گو کالیفرنیا ادامه دارد.

ساعاتی پیش، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه گفته که انفجار در این کشتی نظامی به ایران ارتباطی ندارد.

او همچنین به ماجرای انفجار هفته گذشته درتاسیسات نطنز هم اشاره کرد و با کنایه گفت: «اخبار را پیگیری کنید. هنوز یوزپلنگان آمریکایی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌اند؟»

پس از انفجار در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در بامداد روز ۱۲ تیرماه، گروهی ناشناس به نام «یوزپلنگ‌های وطن»، مسئولیت آن را به عهده گرفتند. آن‌ها در اطلاعیه‌شان گفته‌اند گروهی از ناراضیان جمهوری اسلامی در دستگاه‌های امنیتی و نظامی هستند. 

اما در سوی دیگر کره زمین و در آب‌های ایالت کالیفرنیا، براساس گزارش سی‌ان‌ان، هنگام انفجار ناو نظامی آمریکا، حدود ۲۰۰ نفر در آن حضور داشتند  که ۱۱ نفر از آن‌ها زخمی شدند و همه آن‌ها موفق شدند کشتی را ترک کنند.

کولین ستوول، رییس آتش‌نشانی سن‌دیه‌گو گفت که این آتش ممکن است روزهای متمادی «پایین آب» هم شعله‌ور باشد چون هیچ راه ایمنی برای مقابله با شعله‌ها وجود ندارد.

هنگام وقوع این انفجار در ساخت ۹ صبح به وقت محلی، این ناو تهاجمی دوگانه در بندر در حال انجام تعمیرات معمول بود.

ویدیویی‌هایی که از صحنه انفجار منتشر شده نشان می‌دهد که دود غلیظی از این کشتی که در پایگاه نیروی هوایی سن‌دیه‌گو پهلو گرفته بلند می‌شود و آتش‌نشانان به سرعت به محل حادثه می‌روند.

تصویر هوایی هم نشان می‌دهد که دود وسیعی از سمت پایگاه نیروی دریایی به هوا می‌رود.

به‌دلیل احتمال انفجار نفت و سوختی که در این ناو ذخیره شده، آتش‌نشانان محلی از کشتی و اسکله فاصله گرفته‌اند.

مقامات آتش‌نشانی محلی در توییتر نوشتند که مشغول همکاری با آتش‌نشانان ایالتی‌اند تا امنیت ملوانان را تامین کرده و محوطه را پاک‌سازی کنند.

دلیل این انفجار روشن نیست و آتش‌نشانی سن‌دیه‌گو هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان