ده جمله از الهام‌بخش‌ترین جمله‌های ملاله یوسف‌زی

ملاله در سن ۱۷ سالگی جایزه صلح نوبل برد و جوان‌ترین برنده این جایزه است

ملاله یوسف‌زی، برنده صلح نوبل، پیش از ملاقاتش با نخست‌وزیر ژاپن در توکیو - FRANCK ROBICHON / POOL / AFP

ملاله یوسف‌زی کنشگر عرصه جهانی در زمینه حقوق بشر است و همواره از این که مدافع حق تحصیل دختران و زنان بوده به خود بالیده است.

ملاله در ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۷ در دره سوات پاکستان چشم به جهان گشود و به مدرسه‌ای رفت که پدرش ضیا‌ء‌الدین مدیر آن بود. ناحیه سوات درگیر تنش و جنگی درازمدت بود و گروه افراطی نظامی طالبان رفتن دختران به مدرسه را ممنوع کرده بود.

ملاله که از خردسالی کنش‌گر اجتماعی بود ابتدا با نوشتن مطلبی برای وبلاگ بی‌بی‌سی اردو در پاکستان به شهرت رسید. در این مطلب از جزییات زندگی در نواحی تحت اشغال طالبان نوشت.

دراین سلسله مطالب ملاله با اقتدار دربرابر طالبان و ممنوعیت مدرسه رفتن دختران ایستاد. این مطالب را با نام مستعار منتشر می‌کرد اما رفته‌رفته با افزایش فعالیت‌هایش در زمینه تحصیل دختران عاقبت هویتش فاش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملاله در سال ۲۰۱۲ هدف گلوله‌ مرد مسلحی از اعضای طالبان قرار گرفت اما از این حادثه تروریستی جان به در برد. مدتی بعد او را با هواپیما به انگلستان بردند و ماه‌ها در بیمارستان ملکه الیزابت بیرمنگام بستری بود تا بهبود یافت. خبر بهبودی ملاله در خبرگزاری‌های سراسر جهان پخش شد و در ژانویه ۲۰۱۳ وقتی از بیمارستان مرخص می‌شد ماجرای زندگی‌اش جهانی شده بود.

ملاله ۱۵ ساله با وجود سن کم بلافاصله فعالیتش را از سر گرفت و به کنشگر تحصیل زنان بدل شد. او از بنیان‌گزاران مؤسسه غیرانتفاعی صندوق ملاله و نویسنده کتاب «این منم ملاله»‌ است. این نوجوان در بیرمنگام ادامه تحصیل داد و در سن ۱۷ سالگی جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل شد.

«حالا که مدرکم را در رشته فلسفه، فیزیک، سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد گرفته‌ام نمی‌توانم بگویم چقدر خوشحال و شاکرم. از الآن معلوم نیست چه آینده‌ای در انتظارم است. فعلاً فقط می‌خواهم بخوابم، نت‌فلیکس ببینم و مطالعه کنم.»

نوشته‌ای بود که ملاله روز ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۰ در توییترش منتشر کرد.

ملاله که سه سال پی در پی (۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵) نامش در فهرست تأثیرگذارترین افراد مجله تایمز آمد، تحصیل در دانشگاه آکسفورد را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و در ژوئیه ۲۰۲۰ مدرکش را در رشته فلسفه، فیزیک، سیاست و اقتصاد گرفت.

شجاعت، سرزندگی و عشقی که ملاله به احیای حقوق زنان دارد، الگوی دختران و بسیاری از مدافعان حقوق زنان در سراسر جهان شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی