تلفات کرونا را «شاید بتوان با واکسن سل» محدود کرد

طبق یافته‌های محققان در کشورهایی که  واکسن سل بیشتر زده شده میزان اوج تلفات کووید ۱۹ هم پایین‌تر بوده است

این تحقیق در حالی منتشر شده است که شواهد بیشتری نشان از آن دارد که بیماری شدید کووید ۱۹ دارای اثرات بعدی ماندگاری است - Douglas MAGNO / AFP

محققان می‌گویند ممکن است در کشورهایی که میزان ابتلا به سل بالا بوده و با برنامه‌ریزی به کودکان واکسن زده‌اند این کار به کاهش تلفات کرونا کمک کرده باشد.

طبق یافته‌های این محققان که با در نظر گرفتن تفاوت عامل‌های اثرگذار بر آسیب‌پذیری در برابر ویروس کرونا مثل میزان درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت خدمات بهداشتی و توزیع سنی به دست آمده است، در کشورهایی که  میزان زدن واکسن سل، ب. ث. ژ، بالاتر بوده است میزان اوج تلفات کووید ۱۹ هم در حد پایین‌تری بوده است.

به گفته محققان، آلمان مثال خوبی در این زمینه است، زیرا تا پیش از اتحاد آلمان غربی و شرقی در سال ۱۹۹۰ برنامه‌های مختلفی برای واکسن زدن داشته است. طبق یافته‌های این محققان میزان تلفات کووید ۱۹ در میان شهروندان سالمند بخش غربی آلمان حدود سه برابر بخش شرقی بوده است و این در حالی است که شمار کهن‌سالانی که در کودکی واکسن زده‌اند در بخش شرقی بیشتر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یافته‌ها روز پنج‌شنبه در مجله علمی همایش‌نامه‌های فرهنگستان ملی علوم منتشر شد.

لوییس اسکوبار از دانشگاه فنی ویرجینیا در آمریکا و یکی از نویسندگان این گزارش در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد مشخص شده که واکسن سل در برابر سایر بیماری‌های تنفسی ویروسی حفاظت ایجاد می‌کند. دکتر اسکوبار تذکر داد این یافته‌های جدید هنوز حالت مقدماتی دارد و در حال حاضر متخصصان بهداشت در حال آزمودن بازدارندگی واکسن سل در برابر کووید ۱۹ هستند.

این تحقیق در حالی منتشر شده است که شواهد بیشتری نشان از آن دارد که بیماری شدید کووید ۱۹ دارای اثرات بعدی ماندگاری است. به طوری که طبق گفته محققان حدود ۹۰ درصد بهبودیافتگان ترخیص شده از بیمارستانی در رم به طور متوسط تا دو ماه پس از بیماری همچنان به وضعیت عادی برنگشته‌اند.

پزشکان این بیمارستان ۱۴۳ بزرگسال را که به طور متوسط به مدت دو هفته بستری شده بودند مورد بررسی قرار دادند. اکثر این افراد دچار سینه‌پهلو بودند و یک‌پنجم آن‌ها به کمک تنفسی نیاز داشتند.

طبق گزارشی که روز پنج‌شنبه در مجله انجمن پزشکی آمریکا انتشار یافت ۸۷.۴ درصد این بیماران به طور میانگین ۶۰ روز بعد از آن که نخستین نشانه‌های ویروس کرونا را در آن‌ها تشخیص داده بودند همچنان می‌گفتند دست‌کم یکی از علائم (به ویژه خستگی و تنگی نفس) را دارند و ۵۵ درصدشان هم سه علامت بیماری یا بیشتر را داشتند.

حدود یک‌چهارم همچنان دچار درد مفاصل و حدود یک‌پنجم دچار درد قفسه سینه بودند. نزدیک به ۴۴ درصد هم گفتند کیفیت زندگی‌شان نسبت به قبل از بیماری بدتر شده است.

این محققان اطلاعاتی از مشکلات سلامتی این بیماران قبل از ابتلا به کووید ۱۹ دراختیار نداشتند و نمی‌توانستند وضعیت این گروه نسبتاً کوچک را با بیمارانی مقایسه کنند که به دلایل دیگری ترخیص شدند. اما گفتند طبق یافته‌های‌شان باید در مورد اثرات ماندگار بیماری کرونا تحقیقات بیشتری انجام شود.

رویترز

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان