اوج‌گیری کرونا در ایران؛ سپاه دوباره وارد عمل شد

سپاه پاسدارن پیش‌تر مدعی اختراع یک دستگاه «ویروس‌یاب» شده بود

حسین سلامی فرمانده سپاه در جریان رونمایی از دستگاه ویروس‌یاب - عکس از خبرگزاری مهر

با شدت‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران، بار دیگر بحران این بیماری کشنده سایه سنگینی بر تمامی امورات جاری مملکت انداخته است. تعداد قربانیان روز به روز بیشتر می‌شود و زبان هشدارهای مقامات بهداشتی کشور تندتر از قبل.

همین دیروز بود که وزیر بهداشت دولت حسن روحانی از امکان بروز شورش در میان مردم در صورت عدم توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان شد. نکته‌ای که هرچند در روزهای ابتدایی ورود کرونا به ایران به اندازه امروز بدل به یک بحران مضاعف برای مقامات حکومتی تبدیل نشده بود اما حالا به نظر می‌رسد که بحران تامین معیشت مردم آنقدر جدی شده است که وزیر بهداشت شکست برابر کرونا را در ارتباط مستقیم با بحران‌های اقتصادی می‌داند و ادامه این وضع را بانی «امنیتی» شدن فضای مملکت.

در همین‌حال سپاه پاسداران که از اول شیوع کرونا در ایران، به بهانه‌های گوناگون نام خود را در صدر مبارزه با کرونا در کشور قرار داده بود بار دیگر به صحنه مبارزه با شیوع این بیماری در ایران آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز، پنج‌شنبه ۱۹ تیرماه، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران از همه فرماندهان سپاه استانی خواست با دانشگاه‌های علوم پزشکی همه مساعدت‌های لازم را به عمل آورند.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که «وظیفه ما این است که براساس دستور ولی امرمان با همه امکانات و توان در این مساله حضور داشته باشیم».

نکته جالب در سخنان فرمانده سپاه توجه و تاکید وی به «دستورات» شخص اول مملکت است و نه بالا رفتن تصاعدی تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا.

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسین سلامی در نشست قرارگاه بهداشتی، درمانی و زیستی دفاعی سپاه که به صورت ویدئوکنفرانس با همه فرماندهان سپاه استانی برگزار شد، گفته است که «ویروس کرونا سست نشده و همچنان در حال فعالیت است و هر روز جغرافیای جدیدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما هم نباید سست شویم».

فرمانده کل سپاه پاسداران مدعی شده است که «کلید موفقیت کشور در مواجهه منطقی و موفق با شیوع بیماری کرونا این است که درجه حساسیت دستگاه‌ها، نهادها و مردم کاهش پیدا نکند».

این مقام نظامی از همه فرماندهان سپاه استانی خواست به ویژه در استان‌هایی که اوضاع شیوع کرونا نامناسب است، با همکاری مناسب با دانشگاه‌های علوم پزشکی همه مساعدت‌های لازم را که در موج اول بیماری به عمل آوردند، مجدد در بخش درمان، غربالگری، ضد عفونی کردن، نقاهتگاه‌ها و حتی در بخش غسل و کفن متوفیان ادامه دهند.

هرچند که این مقام سپاهی اشاره‌ای به احتمال ایجاد بحران‌های حاصل از وضعیت سخت اقتصادی اکثریت جامعه ایران در شرایط کرونا نداشته است اما در بخشی از حرف‌های خود گفته است که «سپاه پاسداران در صدد است تا بسته‌های حمایتی معیشتی را برای اقشار نیازمند ارسال کند».

گستره دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امورات مربوط به مقابله با کرونا در حوزه‌های گوناگون بوده است؛ از بازداشت‌ و احضار گسترده منتقدان به مدیریت مقابله با بحران کرونا در فضای مجازی گرفته تا ادعا درباره ساخت یک «ویروس‌یاب» توسط دانشمندان بسیجی. ویروس‌یابی که البته هیچ‌گاه معلوم نشد سرنوشت آن به کجا انجامید. 

بیشتر از