نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی: در نطنز بمب قدرتمند کار گذاشته شده بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کند شدن روند تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را تایید کرد

سال گذشته یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتهام تلاش برای انتقال مواد انفجاری به داخل تاسیسات نطنز اخراج شد-Handout / Iran Atomic Organization (aeoinews) / AFP

در حالی که مقامات تهران تایید کردند، انفجار و آتش در سوله‌ای که اکنون روشن شده محل مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز بوده، خسارت سنگینی برجا گذاشته است، یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه به انفجار بمب در این ساختمان اشاره کرده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از این مقام که نام او فاش نشده می‌نویسد که انفجار روز پنجشنبه در نتیجه منفجر شدن یک بمب قوی بود و اسرائیل در کار گذاشتن آن در این سایت نقش داشته است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی یک مقام سپاه پاسداران نیز به ماده انفجاری اشاره کرده است.

پیش از این نیز برخی گزارش‌های تایید نشده به نقل از منابع اطلاعاتی دلیل انفجار را یک بمب کارگذاشته شده در تاسیسات نطنز عنوان کرده بودند.

گفتنی است ایران سال گذشته یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به اتهام تلاش برای انتقال مواد انفجاری به داخل تاسیسات نطنز، اخراج کرده بود.

شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید دلیل انفجار در تاسیسات نطنز را می‌داند، اما بنا بر ملاحظات امنیتی فعلا آن را اعلام نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری خانه ملت تایید کرد: «سوله آسیب دیده نطنز مرکز مونتاژ بعضی از ماشین‌های غنی‌سازی ما بوده است. گمانه های مختلفی در خصوص علل این حادثه وجود دارد که در دست بررسی است. البته گمانه های قوی‌تر و علت اصلی حادثه تقریبا روشن شده اما به لحاظ امنیتی نمی‌توانیم اعلام کنیم تا در زمان خودش تصمیم گیری شود». ذوالنوری گفت: «ما همچنین از آقای دکتر ظریف برای حضور در نشست هفته آینده کمیسیون دعوت خواهیم کرد زیرا وزارت امور خارجه هم بی ربط با این موضوعات نیست.»

گمانه‌زنی رسانه‌ها و ناظران بین‌المللی در سکوت خبری شورای عالی امنیت ملی ایران حاکی از آن است که این انفجار می‌تواند ناشی از یک حمله سایبری باشد. برخی هم به حمله پهپادها یا جنگنده‌های اسرائیلی اشاره می‌کنند.

این درحالی است که مقامات رسمی اسرائیل از تایید این خبرها خودداری کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو در واکنش به پرسشی در مورد نقش اسرائیل در حمله سایبری احتمالی به نطنز گفت: «روشن است که در این مورد صحبت نمی‌کنیم.»

این در حالی است که حمله ویروس استاکس‌نت که یک دهه قبل علیه تاسیسات غنی‌سازی نطنز اتفاق افتاد به اسرائیل و آمریکا نسبت داده می‌شود.
در یک دهه گذشته حمله‌های سایبری متعددی نیز علیه منافع اسرائیل و آمریکا انجام شده که برخی از آنها به ایران نسبت داده شده است.

اما هیچ یک از طرف‌ها به طور رسمی مسئولیت این حمله‌ها را نمی‌پذیرند.

در مورد اخیر، حمله سایبری به تاسیسات آب شهری اسرائیل به ایران نسبت داده شد. پس از آن بود که مجموعه‌ای از حمله‌های سایبری و انفجارها از حمله سایبری به بندر شهید رجایی، تا انفجار در شرق تهران،‌ نطنز و نیروگاه اهواز اتفاق افتاد.

تاسیسات غنی‌سازی نطنز اصلی‌ترین و مهمترین تاسیسات غنی‌سازی اعلام شده در ایران است که نقش مهمی در کاهش زمان گریز هسته‌ای (زمان لازم برای تولید سلاح هسته‌ای) ایفا می‌کند. کاهش این زمان به زیر شش ماه نگرانی اصلی جامعه‌ بین‌المللی، به ویژه اسرائیل به شمار می‌رود.

هدف اصلی ویروس استاکس‌نت نیز مختل کردن فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران بود.
اکنون بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرده که در نتیجه انفجار اخیر در نطنز تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیقی که در سالن وجود داشته از بین رفته و برنامه میان‌مدت توسعه و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند با کندی‌ مواجه ‌شود.