معترضان هنگ‌کنگی خواستار تحقیق درباره منشاء تامین گازهای اشک‌آور شدند

بریتانیا مجوز صادرات اسلحه به ارزش ۹.۵ میلیون پوند به هنگ‌کنگ را صادر کرده بود

از نخستین سرکوب‌ها در سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ، گازهای اشک‌آور بریتانیایی علیه معترضان دموکراسی‌خواه به کار گرفته شده‌است-DALE DE LA REY / AFP

فعالان اجتماعی در هنگ‌کنگ خواستار تحقیق درباره محل تولید و ساخت گازهای اشک‌آور پلیس ضدشورش و تجهیزات کنترلی که علیه تظاهرکنندگان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ مورد استفاده قرار گرفته، شدند.

با توجه به سرکوب بی‌رحمانه معترضانی که با تحمیل قوانین امنیتی چین به این مستعمره سابق بریتانیا مخالف می‌کنند، «کارزار مقابله با تجارت اسلحه» (Caat) از دولت خواست که به فروش همه سلاح‌ها و آموزش پلیس هنگ‌کنگ پایان دهد.

وزارت تجارت بین‌المللی گفته‌است که هیچ گواهی صادراتی برای تجهیزات کنترل اجتماعات در هنگ‌کنگ صادر نشده‌است. این وزارت‌خانه بریتانیا با اشاره به بیانیه‌ای که جرمی هانت، وزیر امور خارجه وقت، در ماه ژوئن سال گذشته، نگرانی‌های بریتانیا درباره رفتار با معترضان را مطرح کرد و تاکید کرد که چنین مجوزی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، دانشکده پلیس انگلستان و ولز سال گذشته آموزش‌هایی ارائه داده، از قانون هنگ‌کنگ حمایت کرده و نیروهای نظامی را نظم داده‌ است.

هم‌چنین، اطلاعاتی که از سوی کارزار مقابله با تجارت اسلحه منتشر شده، نشان می‌دهد که بریتانیا دست‌کم مجوز صادرات اسلحه به ارزش ۹.۵ میلیون پوند به هنگ‌کنگ را صادر کرده است و از نخستین سرکوب‌ها که در سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ صورت گرفته، گازهای اشک‌آور بریتانیایی علیه معترضان دموکراسی‌خواه به کار گرفته شده‌است.

این اطلاعات حاکی از آن است که در این دوران، گواهی‌های صادرات برای تامین اسلحه‌های کوچک، گاز اشک‌آور، زره و کلاه ایمنی برای مقامات هنگ‌کنگ صادر شده‌است.

اما احتمالا میزان کلی این مجوزها حتی بیش‌تر است؛ ۱۳ «مجوز باز» ارائه شده که اجازه انتقال نامحدود مهمات، گاز اشک‌آور، سلاح‌های کوچک، مهمات کنترل اجتماعات و گلوله‌های لاستیکی در یک دوره مشخص را می‌دهد.

سیاست رسمی فروش اسلحه تصریح کرده که در صورتی که خطر آشکار استفاده از آن‌ها برای سرکوب داخلی وجود داشته باشد، دولت نباید مجوزها را تایید کند.

اندرو اسمیت از کارزار مقابله با تجارت اسلحه می‌گوید: «تصاویری که ما از هنگ‌کنگ دیده‌ایم مخوف است. استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی باید به شدیدترین نحو محکوم شود.

پرسش‌های بزرگی درباره نقش سلاح‌های ساخت بریتانیا در این سرکوب وجود دارد. گاز اشک‌آور ساخت بریتانیا قبلا علیه معترضان در هنگ‌کنگ به کار گرفته‌شده است و احتمال قوی وجود دارد که دوباره مورد استفاده قرار گیرد. گاز اشک‌آور می‌تواند مرگ‌آور باشد و در وهله نخست، هرگز نباید فروخته شود.»

© The Independent