مشاهده آرم «پیشتازان فضا» روی سطح مریخ

اشکالی بر سطح این سیاره مشاهده شده که شبیه به آرم «پیشتازان فضا» است

ناسا علامت‌های عظیم وعجیبی را در سطح مریخ یافته است. این شکل‌های عجیب که بر سطح این سیاره‌ همسایه ما حک شده‌اند، به‌طرز چشم‌گیری شبیه آرم مشهور سریال و فیلم‌های «پیشتازان فضا» هستند.

اما این آژانس فضایی تأکید می‌کند که این علامت به هیچ عنوان توسط «اخترناوگان»، سازمانی تخیلی در «پیشتازان فضا»، بر روی این سیاره سرخ حک نشده است.

آنها نوشته‌اند: «مشاهده‌کنندگان کنجکاو متوجه شده‌اند که شباهت چشم‌گیری بین این شکل و یک آرم معروف وجود دارد. اگرچه حق با شماست، ولی این تشابه کاملا تصادفی است».

در واقع، پدید آمدن آن اشکال نتیجه یک روند طبیعی است و از فرایند شکل‌گیری سیاره‌ مریخ در طول حیات آن، ناشی می‌شود. این اشکال که در دشت «هلاس پلانیتیا» در جنوب مریخ دیده شده‌اند، در نتیجه تلاقی و هم‌آمیزی تپه‌های شنی، گدازه‌ها و باد ایجاد شده‌اند، و روایت تحولات سطح این سیاره سرخ را نمایش می‌دهند.

در گذشته‌های دور در سطح مریخ تپه‌های شنی هلالی‌شکل بزرگی وجود داشتند که در سطح مناطق جابه‌جا می‌شدند. در یک برهه زمانی، گدازه‌های آتشفشانی ناشی از فوران در اطراف این تپه‌ها جاری شدند، اما به بالای آنها نرسیدند.

پس از سرد شدن گدازه‌ها، سطح تپه‌ها همچون جزیره‌ای بالاتر از آن‌ها باقی مانده بود، اما باد همچنان می‌توانست آنها را جابه‌جا کند. در نتیجه وزش مداوم باد، این توده‌های شنی جابه‌جا شدند. این پدیده، حفره‌هایی را در گدازه‌ها برجای گذاشت که پیش‌تر با شن پر شده بودند. این حفره‌ها که به قالب‌های ساخته‌شده از گچ شباهت دارند، به «قالب‌های شنی» معروفند و شواهد ثابتی را در مورد غباری که اکنون ناپدید شده است، به‌دست می‌دهند.

در تصویر کلی‌تر، می‌توان آشکارا اشکال متعددی را که مشابه آرم «پیشتازان فضا» هستند، در سطح این سیاره دید.

این تصاویر توسط دوربین «های‌رایز» ناسا ثبت شده‌اند که بر روی عرشه‌ مدارگرد شناسایی مریخ نصب شده است و بر بالای سطح مریخ شناور است.

© The Independent

بیشتر از جهان