بوریس جانسون: فروشگاه‌های خالی بریتانیا تبدیل به خانه‌ می‌شوند

نخست‌وزیر بریتانیا علت کمبود مسکن را تاخیر در روند اخذ مجوز ساخت‌وساز دانسته

تصویری از فروشگاه خالی مایکروسافت - Justin Sullivan/Getty Images/AFP
 

در حالی که محدودیت‌های همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کمر کسب‌وکارها و مراکز خرید بریتانیا را خم کرده است، طبق تغییرات بنیادین جدید دولت، فروشگاه‌های خالی به سرعت تبدیل به خانه‌های جدید می‌شوند. 

بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد شرکت‌های ساختمان‌سازی می‌توانند بدون درخواست مجوز ساخت‌وساز، فروشگاه‌های خالی را تخریب و آن‌ها را از نو بسازند. 

نخست‌وزیر بریتانیا با وجود وعده‌های پیشین مبنی بر «ساختن، ساختن، ساختن» در یکی از سخنرانی‌های مهم خود، حالا درخواست‌ها را برای تزریق گسترده بودجه برای پیش‌گیری از سقوط «فاجعه بار» ساخت‌وساز خانه‌های جدید براثر شیوع ویروس کرونا نادیده گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تغییرات جدید، به منظور سرعت بخشیدن به ساخت‌وسازها تا ماه سپتامبر، صاحب خانه‌ها مجاز خواهند بود تا در روندی سریع، با رعایت قانون «مشورت با همسایگان» یک طبقه به خانه‌های خود اضافه کنند. 

آقای جانسون وعده داده می‌خانه‌ها، کتاب‌خانه‌ها، فروشگاه‌های دهکده‌ها و سایر امکانات ضروری برای ادامه حیات جوامع، از این تغییرات مستثنی بوده و هم‌چنان با مقررات برنامه‌ریزی متداول، محفوظ خواهند ماند.

این در حالی‌است که تغییرات انفجاری در مقررات ساخت‌وساز، با انتقاد از سوی خیریه برون شهری «سی پی آر ای» (CPRE) مواجه شد که هشدار داد: « مقررات‌زدایی و کاهش قوانین اداری فعلی لزوما به ساختن مسکن‌هایی با کیفیت بهتر منجر نخواهد شد. حتی همین حالا هم ساختن خانه‌هایی با کیفیت پایین بسیار آسان است. حالا با انتقال قدرت تصمیم‌گیری از شهرداری‌های محلی و واگذاری آن به بسازبفروش‌ها، درست در جهت مخالف ساختن خانه‌هایی با کیفیت بهتر حرکت می‌کنیم.»‌

این خیریه سرپناه بی‌خانمان‌ها، یک شبه از نخست‌وزیر درخواست کرده تا به بودجه ۱۲ میلیارد پوندی پروژه «مسکن مقرون به صرف» شتاب بخشد تا به جای پنج سال، آن را طی دو سال هزینه کنند.

این نهاد خیریه در گزارشی مشترک با شرکت معاملات املاک «سویل»، پیش‌بینی کرده که در غیر این صورت، ساختن خانه‌های جدید از ۲۵۵ هزار واحد مسکونی در سال گذشته به ۱۷۱ هزار در سال جاری کاهش خواهد یافت که منجر به تشدید بحران مسکن در بریتانیا خواهد شد. 

اما آقای جانسون که در منطقه وست میدلند سخنرانی می‌کرد، تایید کرد که این طرح طبق برنامه پیش خواهد رفت که به گفته او ظرف هشت سال آینده اجرا خواهد شد. 

در عوض آقای جانسون، وعده شتاب بخشیدن بودجه پنج میلیارد پوندی برای هزینه‌های زیربنایی از جمله نگه‌داری بیمارستان‌ها، مدارس جدید، بازسازی دادگاه‌ها و راه‌ها را داده بود. در حالی که این بودجه شامل حال تدابیری برای تغییرات اقلیمی نمی‌شود. 

نخست‌وزیر بریتانیا علت اصلی کمبود مسکن را تاخیر در روند اخذ مجوز ساخت‌وساز دانسته، نه کمبود بودجه و تاکید کرده است: «وقت طلاست.»

او گفت: «این تاخیرها باعث تعویق چشم‌گیر رونق و شکوفایی کشور می‌شود. ما مسکن‌های بهتر و سبزتری می‌سازیم اما درعین حال سریع‌تر هم خواهیم ساخت.» 

آقای جانسون مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند از بودجه کنونی «صندوق املاک براون فیلد» را برای ساختن حدود ۲۴ هزار مسکن جدید در مناطق وست میدلند، گریتر منچستر، یورک شایر غربی، لیورپول، شفیلد و شمال دره تاین اند تیز، اختصاص داده است. 

هم‌زمان مبلغ ۴۵۰ میلون پوند بودجه اضافی به «صندوق مسکن‌سازان» اختصاص خواهد یافت، اگرچه این بودجه نه به شکل مستقیم، بلکه به منظور کمک مالی به شرکت‌های ساختمان‌سازی کوچک برای احداث خانه‌های جدید تامین می‌شود. 

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه گفت که طبق سند سیاست برنامه‌ریزی که در ماه ژوئیه آماده می‌شود «اصلاحات جامع در سیستم برنامه‌ریزی انگلستان با هفت دهه قدمت» اعلام خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان