بهبودیافتگان از بیماری کرونا ممکن است دچار ناراحتی‌های روانی شوند

به گفته دانشمندان این ناراحتی‌ها ناشی از استرس مبارزه با کرونا است

در بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار نفر با عوارض کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند-ISABEL INFANTES / AFP

گروهی از پزشکان برجسته بریتانیا می‌گویند کسانی که به عوارض شدید کرونا مبتلا شده بوده‌اند باید تحت آزمایش‌های اختلال استرس پس از سانحه (پی تی اس دی) قرار گیرند.

به گفته آن‌ها، بیمارانی که به‌ویژه در بخش مراقبت ویژه تحت درمان قرار گرفته بوده‌اند، در معرض خطر بیماری‌های روانی ناشی از استرس مبارزه با بیماری قرار دارند.

گروه موسوم به «گروه کار واکنش به استرس کووید» به ریاست دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن، متشکل از کارشناسان طبی و پزشکانی است که می‌گویند ده‌ها هزار نفری که با کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شده بوده‌اند باید مرتب تحت آزمایش‌های «پی تی اس دی» قرار گیرند.

در میان عوارض «پی تی اس دی» یادآوری صحنه‌های استرس، کابوس، پرهیز از افکار و احساسات مرتبط با تجربه سخت، تغییرات منفی در افکار و احساسات و اضطراب مداوم است.

تحقیقات این گروه نشان داده که برخی از کسانی که با عوارض شدید کرونا در بخش مراقبت ویژه بستری بوده‌اند از ترس ابتلای مجدد و خشم علیه خودشان از این که «هنوز به حال عادی بازنگشته‌اند» از تنها خارج شدن از خانه وحشت دارند.

مایکل بلوم فیلد، روان‌پزشک که عضو این گروه کار است به شبکه بی بی سی گفت بیمارانی که با عوارض جدی در بیمارستان بستری می‌شوند با تجربیات «بسیار ترسناک و تهاجمی» روبه‌رو هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «باید مطمئن شویم از این بیماران حمایت می‌شود. خدمات موجود یک‌دست نیست. قصور در کمک و حمایت می‌تواند عواقبی بلندمدت به دنبال داشته باشد.»

در بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار نفر با عوارض کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند. تحقیقات گروه کار نشان می‌دهد ۳۰ درصد بیمارانی که پیش‌تر دچار عوارض وخیم کرونا بوده‌اند، به «پی تی اس دی» مبتلا شده‌اند.

این گروه در یک بیانیه گفت: «ما در میان وخیم‌ترین بحران سلامتی بشر هستیم که نه تنها سلامت جسم بلکه سلامت روان را هم در معرض تهدید قرار داده است.

به رغم پیش‌بینی‌هایی که در مورد عواقب روانی (ابتلا به کووید) می‌شود، بسیاری از بیماران در مقابل آن مقاومت کرده و بهبود می‌یابند. اما ما نگران آن هستیم اقدامات لازمی که برای جلوگیری از سرایت ویروس در مورد حفظ فاصله جسمی اعمال شده با مکانیزم معمول وفق و تحمل مردم در تضاد باشد.»

این گروه هم‌چنین خواهان پژوهش برای ارزیابی استرس‌های روانی گروه‌های مختلف در ارتباط با اپیدمی کرونا و موثر بودن درمان‌ها در بلندمدت شده‌اند.

سخن‌گوی نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید: «اپیدمی (کرونا) زندگی مردم را برهم ریخته است. برخی از مبتلایان به ویروس ممکن است دچار ناراحتی‌های روانی شوند. به همین دلیل درمان‌های لازم در نظام درمان عمومی ادامه داشته و خدمات به‌سازی محلی نیز به سرعت گسترش می‌یابد.

هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان بستری بوده، پس از بهبودی با پزشکان متخصص در بیمارستان یا پزشک خانوادگی‌شان قرار ملاقات خواهد داشت که بخشی از آن به احتمال نیاز آن‌ها به کمک‌های روانی اختصاص دارد. هم‌چنین اگر فرد احساس می‌کند به درمان‌های روانی نیازمند است می‌تواند بدون مشورت با پزشک عمومی مستقیما به مراکز خدمات روان‌درمانی مراجعه کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان