فرمان اجرایی ترامپ در تلاش برای حفظ مجسمه‌های مورد خشم مردم

به رغم وجود قانون فدرال، کاخ سفید می‌گوید معترضان «به اشد مجازات محکوم خواهند شد»

MANDEL NGAN / AFP

در پی تجدید فراخوان‌های معترضان برای برچیدن نمادهای سلطه سفیدپوستان، دونالد ترامپ حکمی اجرایی را امضا کرد که حاوی تهدید متخلفان به «حبس طولانی‌مدت» است و همچنان به مقابله با موج گسترده تظاهرات برای برچیدن یادبودهای دوران اتحاد ایالات متحده و سایر مجسمه‌ها ادامه می‌دهد.

کیلی مک‌اننی، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، در توییتی گفت: «کسانی که به بناهای یادبودمان دست‌اندازی می‌کنند به اشد مجازات قانونی محکوم خواهند شد.»

هنوز محتوای دقیق این حکم مشخص نیست، اما طبق قانون فدرال آسیب رساندن به بناهای یادبود خاص یا تخریب آن‌ها می‌تواند تا ۱۰ سال محکومیت زندان در پی داشته باشد. طبق گزارش‌ها ممکن است کلانترهای آمریکایی را به حفاظت از این بناها بگمارند.

رئیس جمهور با اعلام خشم نسبت به تظاهر‌کنندگانی که این مجسمه‌ها از جمله یادبودهای دوران اتحاد را هدف قرار داده‌اند، خواستار «تقاص گرفتن» از متجاوزان به این بناها حین تظاهرات علیه بی‌عدالتی نژادی شده است.

روز دوشنبه مقابل کاخ سفید معترضان کوشیدند یکی از مجسمه‌های رئیس جمهور سابق آمریکا اندرو جکسون را برچینند. جکسون به عنوان یکی از برده‌داران و طرفدار قانون نسل‌کشی سرخپوستان یکی از اهداف معترضان جریانات اخیر بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فردای آن روز رئیس جمهور از دولت فدرال خواست «هرکس را که به هریک از بناهای یادبود، مجسمه‌ها یا هریک از اموال فدرال در ایالات متحد دست‌اندازی می‌کند یا آن‌ها را از بین می‌برد دستگیر و طبق قانون حفظ یادبود یا سایر قوانین مربوطه به تا ۱۰ سال زندان محکوم کنند.»

اما معترضان در سراسر ایالات متحده چندین مجسمه یادبود دوران اتحاد را برچیدند، مجسمه‌هایی که در دوره جیم کرو و پس از جنگ داخلی نصب شده بودند. بسیاری از مقامات شهرها و ایالت‌های مختلف گفته‌اند دیگر وقت آن رسیده که این نمادها را از معرض دید عموم بردارند.

روز ۱۹ ماه ژوئیه رئیس جمهور خواستار دستگیری «فوری» گروهی از افرادی شد که مجسمه ارتشبد آلبرت پایک را در پایتخت این کشور برچیده‌اند. 

رئیس جمهور همچچنین بابت واکنش خشونت‌آمیزش به تظاهرات در گیرودار بحران ویروس کرونا آماج انتقادها قرار گرفته است. در بسیاری از ایالت‌ها شمار مبتلایان و بستری‌شدگان افزایش شدیدی داشته است.

جی اینزلی فرماندار واشینگتن که معمولاً منتقد ترامپ است در واکنش به حکم اخیر رئیس جمهور به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «کاش بیش از آن که نگران رهبران مرده بود دلش برای آمریکایی‌های زنده می‌سوخت.»

در هفته جاری عضو کنگره کالیفرنیا خانم مکسین واترز نیز تهدیدهای رئیس جمهور را محکوم کرد و گفت: «آدم می‌گوید کاش رئیس جمهوری ایالات متحده آن قدر رهبری و مدیریت سرش می‌شد که بتواند کشور را برای مقابله با افزایش مرگبار شمار مبتلایان به ویروس کرونا آماده کند.»

او گفت: «در عوض دونالد ترامپ، این مرد بی‌عرضه و بی‌عاطفه شده رئیس جمهورمان، و بیش از آن که برای سلامتی آمریکایی‌های زنده و حی و حاضر دل بسوزاند، به دنبال نجات مجسمه‌های برده‌داران، ارتشبدان دوران اتحاد و نژادپرستان است.»

© The Independent

بیشتر از جهان