چهره‌های شاخص دموکرات از جو بایدن خواسته‌اند زنی سیاه‌پوست را به معاونت انتخاب کند

یک نظر سنجی می گوید «نژاد نباید در انتخاب معاون جو بایدن تاثیر بگذارد»

کاملا هریس، گزینه احتمالی معاونی ریاست جمهوری در کنار جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات آمریکا - AFP

به نظر اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی،‌ نژاد نباید جزو عواملی باشد که بر انتخاب معاون توسط جو بایدن، نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات، تاثیر می‌گذارد.

این نتیجه نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و دانشگاهِ «سیه‌نا کالج» است.

آقای بایدن وعده داده که یک زن را به عنوان معاون خود انتخاب کند و مشاورینش در حال حاضر در حال بررسی حدود ده نامزد احتمالی هستند. کاملا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا و نامزد سابق ریاست‌جمهوری، از جدی‌ترین گزینه‌های تاکنونی است.

از دیگر گزینه‌های جدی می‌توان به الیزات وارن، سناتور ایالت ماساچوست؛ کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا؛ ول دمینگز، نماینده مجلس نمایندگان از ایالت فلوریدا و رئیس پلیس سابق اورلاندو؛ و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی زمان اوباما اشاره کرد.

از چهره‌هایی که اسم‌شان مطرح شده اما بعید است جدی گرفته شوند می‌ةوان به استیسی آبرامز، رهبر سابق حزب دموکرات در مجلس نمایندگان ایالت جورجیا و جینا رایموندو، فرماندار ایالت رودآیلند اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته و در میان جنبش ضدنژادپرستی که در آمریکا در گرفته برخی چهره‌های شاخص حزب دموکرات از آقای بایدن خواسته‌اند زنی سیاه‌پوست را به این سمت انتخاب کند. کمیته جستجوی او مشغول بررسی حداقل پنج زن سیاه‌پوست، یک زن لاتین‌تبار و یک نامزد آسیایی-آمریکایی است.

سناتور ایمی کلوبچار از ایالت مینه‌سوتا، که سفید پوست است، چند هفته پیش در پی انتقادهایی که از کارنامه‌اش در زمان دادستانی علیه او مطرح بود خود را کنار کشید. خانم کلوبچار از آقای بایدن خواست یک زن رنگین‌پوست را برای این سمت انتخاب کند.

اما در نظرسنجی روزنامه «نیویورک تایمز» چهار نفر از هر پنج رای‌دهنده می‌گویند نژاد نباید جزو عوامل انتخاب شریک انتخاباتی آقای بایدن باشد. سه چهارم رای‌دهندگان سیاه‌پوست و بیش از ۸ نفر از هر ۱۰ رای‌دهنده سفیدپوست و اسپانیایی‌زبان هم همین نظر را دارند.

تنها حدود یک پنجم از رای‌دهندگان سیاه‌پوست گفتند دوست دارند آقای بایدن شریک انتخاباتی سیاه‌پوست انتخاب کند. بزرگ‌ترین گروه در این میان رای‌دهندگان «خیلی لیبرال» بودند (۳۷ درصد) و در ضمن رای‌دهندگان با مدارک تحصیلی پیشرفته (۲۷ درصد.)

نظرسنجی از رای‌دهندگان پرسیده بود دوست دارند آقای بایدن شریک انتخاباتی سیاه‌پوست یا سفیدپوست انتخاب کند و یا این‌که نژاد نباید مطرح باشد. این سوال که آیا نامزد باید لاتین‌تبار یا آسیایی‌تبار باشد مطرح نشد گرچه زنانی از هر دو این گروه‌ها جزو نامزدهای مورد بررسی هستند.

در شش ایالت مهم که صحنه‌های اصلی نبرد انتخاباتی هستند بی‌توجهی رای‌دهندگان به نژاد حتی قوی‌تر بود. در این ایالات نه نفر از هر ۱۰ رای‌دهنده گفتند نژاد نباید جزو عوامل مورد نظر برای انتخاب معاون آقای بایدن باشد. ۹۱ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوست و ۸۵ درصد رای‌دهندگان اسپانیایی‌زبان هم همین فکر را می‌کردند.

این نظرسنجی ضریب خطای ۱.۸ درصدی در ایالات مورد جدال و سه درصدی در سطح کشوری داشت.

انتخاب معاون همیشه از مهم‌ترین تصمیمات نامزدهای ریاست‌جمهوری است اما این در مورد آقای بایدن دو چندان صدق می‌کند. چرا که این سیاستمدار ۷۷ ساله در صورت انتخاب مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود. او در میانه دوران ریاست‌‌جمهوری خود به ۸۰ سالی می‌رسد.

آقای بایدن گفته دنبال کسی است که رویکرد عموما مشابه او داشته باشد و از «روز اول» آماده ریاست‌جمهوری باشد. او در ضمن گفته دوست دارد معاونش ویژگی‌های او را تکمیل کند و حاضر باشد او را به چالش بکشد.

گفتگوهایی که با شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها با این رویکرد بایدن موافقند.

مثلا گارفیلد کمپبل، رای‌دهنده سیاه‌پوست ۵۴ ساله از شهر اسکاتزدیل در ایالت آریزونا، گفت: «به نظر من مشکلات آمریکا را با مثلا رئیس‌جمهور سیاه‌پوست یا معاون رئیس‌جمهور سیاه‌پوست داشتن نمی‌توان حل کرد. فرد صحیح کسی است که بتواند ارزش و قدرت به جو بایدن اضافه کند.»

آقای بایدن در نظرسنجی‌ها با اختلاف بسیار از آقای ترامپ پیشتاز است. در نظرسنجی تایمز/سیه‌نا این پیشتازی ۱۴ درصد بود. روزنامه «نیویورک تایمز»‌ در تحلیلی از این گفت که این باعث می‌شود دست او در انتخاب معان بیش از بقیه باز باشد.

کریستین متیوز، کارشناس انتخاباتی جمهوری‌خواه که از منتقدین آقای ترامپ است، گفت بایدن آنقدر در نظرسنجی‌ها پیشتاز است که انتخاب معاون اثر چندانی نخواهد گذاشت. او افزود که به نظر خود او بایدن باید یک زن سیاه‌پوست را برای این سمت انتخاب کند.